ChristianH
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ChristianH
-
Placering
Kadett
-
Åt vilket håll roterar rotorn på en Mercruiser 4.3 ?
-
Men jag kör en nöd-chansning och hoppas på någon med tabeller o fantastisk koll. Jag har nu insett att jag inte kommer undan med att bara bygla utan det krävs mer avancerade proppar för att "nolla" tändningen. Och den koppling/proppen har jag inte. Mitt hopp för att kunna lösa det här själv är att hitta korrekt förtändning vid ett högre varvtal så att jag kan gå ut och köra med belastning och se var jag landar på topp. Båten är utrustad med Delco Voyager "self contained marine ignition system" och om jag bara kan hitta ETT riktvärde på ETT varvtal så skulle jag kunna känna mig tillfreds. Det som e skrämmande är att allt jag läser pekar på att Vortec-motorerna är känsliga för felaktig tändning
-
Ställa tändning på Mecruiser 4,3L 2010 med brytarlöst system
ChristianH postade ett ämne i Mek & Teknik
Skaffade förra hösten en Flipper med en inombordare som jag nu försöker lära mig. Motorn är en. Utbytesmaskin från Michigan Motorz men ska alltså var en Mercruiser i botten. Motorn är näst intill ny med få timmar sen den monterades och allt ser fint o rent ut, men efterkontroll av monteringsdetaljer har kanske inte varit topp-prioriterade och häromdagen upptäckte jag att fördelarn var lös. Alltså ordentligt lös så att jag blir förvånad över hur bra faktiskt båten gick förra sommaren. Jag har nu skruvat fast fördelaren, läst dokumentationen på motorn och skaffat mig en lampa för tändinställning. Tändningen ska justeras vid 850varv/min Vanlig tomgång ska ligga på 650varv Vid justering av tändningen ska ett kontakt på fördelaren byglas för att koppla ur justeringen av förtändningen. Frågor Gör det verkligen skillnad att skruva upp tomgången? Hur fel kan det bli att inte bygla fördelaren? Så stor skillnad kan det väl inte göra på så låga varvtal? (Jag är livrädd för att bygla fel stift och bränna komponenter så jag står utan båt i flera veckor) -
När du säger att du "Har även känt på anslutningarna på generator och batterier och allt sitter fast och inget ser "bränt" ut eller så." så faller jag tillbaks till tiden då mina bilar var gamla, billiga och bristfälligt underhållna. Problemet med glödande laddlampor dök upp ibland och avhjälptes alltid med att men tog loss och gjorde rent alla anslutningar på generatorn, och ibland batteriet. Jag vet inte om det är lösningen på ditt problem ,men om du bara "känt på" anslutningarna så innebär det inte att du uteslutit ärgade kontaktytor. Skulle det vara orsaken till dina problem är det sannolikt uteslutet nu när du haft loss generatorn....
-
Med tanke på vad du berättar om mätarna och liknande så känns det ju som ett stort glapp någonstans MEN jag skulle också gå över elen och kolla efter ärg/oxider samtidigt som du leter glappkontakt . En så enkel grej som ärg/oxider på batteripolerna kan faktiskt skapa problem för tändningen. Ärg/oxider påverkas också LITE av väder/fukt vilket skulle kunna förklara varför båten är så olika från dag till dag. Torr o fin, små problem. fuktig = lynnig?
-
Jag tycker du ska göra ett försök med startgas snarast. Detta för att åtminstone nästan utesluta problem med gnistan. Det du beskriver kan absolut vara ett glapp/skavd kabel på tändnings-sidan. Jag tycker till och med glapp låter troligare på din beskrivning då den emellanåt går precis som den ska. Jag hade, om den inte tänder på startgas, kollat alla anslutningar mot tändningen, kom ihåg tändningslåset.
-
Tack så mycket. Låter rimligt.
-
Ursäkta en ganska ointressant fråga men jag har problem att hitta samstämmiga viktuppgifter om hur mycket en 640HT faktiskt väger. Oftast säger internet 900kg, men jag har också läst att det kan vara så mycket som 1150kg. Jag har nu skaffat mig en 640 årsmodell 1990 med en Mercruiser 4,3L inombordare. Någon som kan hjälpa mig (gärna tillsammans med en hänvisning)? Det gör stor skillnad när jag nu ska köpa trailer.
-
Någon som vet om min motor har kvicksilverbrytare? Var sitter den isf
-
Tack så mycket!
-
Nu har jag varit nere och uteslutet bränsleproblemet. Tror jag iaf... Och dränerat förgasarna, vilket gjordes utan några misstänkta vätskor. Båten startade och gick klockrent vid bryggan i drygt fem minuter, sen la jag i växeln och sen har jag inte fått till en enda tändning på ett par timmars pillande och fnulande. Inte heller efter en halvtimmes väntan fanns det en liten puff. Till slut kom jag fram till tändstift och gnista i min felsökning och när hon nu var stendöd var det ju lätt att se - Ingen gnista! Stendöda pissblöta stift och då är det ju dax att börja fundera på varför det så nu då? Har någon en bra idé på var man börjar? Det nämndes något om spolar? Bakom/under kåpan som tändkablarna kommer ifrån? En spole/en per stift? Alla burkar e ju stendöda?
-
Jag inser att fler haft samma problem och sannolikt ställt frågan, men jag lyckas inte hitta relevanta trådar. Som rubriken säger har jag en 50hk Mercury. En trevlig motor med fin gång så fort den får lite att jobba med men den är fan så lynnig på låga varv och nu även med tilltagande startproblem. Symptom: - osäker tomgång, men när den vill går den fint. - Svårtstartad. Spottar aldrig - antingen tvärtänder den eller så är det stendött. Visst blir den lite sur ibland när man kör länge på starten, men jag tror inte det är själva källan. - Startar bara med mycket gas - känslig för vilken olja jag har. Kommer ALDRIG köra på biltema-olja igen. Igår gick den klockrent ut ur hamnen. Bra fart ut till badholmen 5-6 distans ut, tjuvstannade en gång på väg in mot land, men knackade igång direkt. 3 timmar senare skulle vi hem igen och den är död. Efter mycket körande på starten smäller den igång med ett hiskligt rytande, men tjuvstannar när jag ska ha i växel. Hopplös att få igång igen, men tio minuter senare vrider jag på nyckeln och så går den. Vad jag vet och har gjort: - flång nya stift, NGK BPZ8HN10 - haft isär bränslepumpen och membranen är hela men hårda som papp - ny slang, blåsa, kopplingar från tank till motor - bra laddning, ständiga 14 volt Jag skulle vilja ha en pålitlig motor. Okej om den rycker lite på låga varv, men omvärlden kryllar av 2-taktare som manövrerar inne i hamnarna utan att mellanvarva och tjuvstanna hela tiden. Det känns som om det är glapp nånstans, men var skulle det kunna vara? Vissa försåsigpåare säger att en trött bränslepump kan skapa de här symptomen, andra säger att om pumpen är dålig går den dåligt över hela registret. Någonstans har jag hör att en trött "stator"(generator" kan ge problem med CDI'n/tändenheten, men då tycker jag att min laddspänning bör sjunka när varvet sjunker?