Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

menhir

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om menhir

  • Placering
    Landkrabba

Mina båtar

  • Båtens namn
    Monark 540
  1. Jag blandade bensinen själv. Preems 95-oktan blyfri med Agrols 2-taktsolja i. 2dl olja i 9,8 liter bensin => 2/98=2%. Bensinen mätte jag upp med bensinpumpens mätare. Ska jag ta i mer olja? Hur mycket i så fall?
  2. Impellern kontrollerades när jag servade den och den såg fin ut så den byttes inte i år. När den körde de första minuterna sprutade det också ut vatten ur skvallerhålen (kraftig stråle på högt varvtal) så jag tror inte att det är fel på impellern. Värmenypt... Jag är inte så bra på motorer, men värmenyper den om impellern funkar och motorn får kylvatten?
  3. Hej! Jag har en Johnson Seahorse 2-takt, 2-cyl, på 4hk från 1982. Innan jag satte den på båten i år (=idag) fick den ny olja i växelhuset, nya tändstift och ett par nya packningar. Den startade direkt och gick fint i början. Efter ca två minuters gång på medel och högt varv dog den när jag minskade på gasen. När jag skulle starta igen gick det inte att dra ut dragsnöret. Det satt helt fast, men efter en liten stund gick det att få ut dragsnöret igen och starta motorn. Efter max en halv minuts gång (utan att den varvade upp ordentligt) så dog den igen. Efter det gick dragsnöret inte att få ut alls. Sitter som berget... Försökte få av toppen för att se hur det såg ut men hade inte rätt skruvmejsel med mig. Jag har hittat andra trådar om problem med att det inte går att dra igång utombordare men de verkar gälla motorer som stått länge och där kolvarna (etc) rostat fast. Eftersom min motor gick för fullt innan problemet plötsligt uppstod verkar jag ha fått ett annat problem. Vad tror ni det kan vara för fel?
×
×
  • Skapa nytt...