Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Anderoid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Anderoid

  • Placering
    Fänrik
  1. Har lyckats skarva dit slangen igen och ska testa när den sjösätts igen. När det gäller tiltspärren så har jag efter en hel del våld lyckats få ner den igen, dock skulle jag nog behöva lite ny Yamaha färg och dutta i på en del ställen...
  2. Tack så hjärtligt för alla snabba svar. Skönt att det bara verkar vara tryckloggen. Motorn är en Yamaha 2-takt från 2006. Spärren funkade sist så måste som ni säger fått sig en liten snyting kanske. Frågan är vad man kan böja med. Vill inte att den ska gå av.
  3. Skulle idag ta upp båten jag köpte för några veckor sedan för att montera en ekolodsgivare och ser då följande: Slang som hänger lös som kommer ifrån drevet se nästa bild: Det ser ut som att den ska sitta fast i följande slang som var fastklämd vid akterspegeln: Den går sedan över i en genomskinlig slang. Kan det vara så väl att detta är någon givare till knopmätaren? Den fungerar nämligen inte. Eller är det något riktigt jobbigt? Dessutom nu när jag tog upp båten så fungerar inte tiltspärren utan den tar i för tidigt så att säga, se bild: Går detta att åtgärda på något sätt? Har försökt att böja in ytterkanten på den lite med en polygrip men utan resultat. Tacksam för hjälp.
  4. Gammal tråd men hur många dagar kan man klara sig med ett 80ah batteri och en Isoterm 31 som förbrukar mellan 0,6 / 4,0 A ? Tänkte ha batteriet löst till bara boxen när vi åker runt med styrpulpetbåten och tältar.
  5. Hej, Behöver lite hjälp angående ett möjligt båtköp. Båten är en Bella 512 Excel -06 med en 2-takt 70hk Yamaha också den -06. Båten är i fint skick och motorn har bara gått ca 40h. Nackdelen är ju att motorn är en förgasarmotor och jag kan tänka mig att den drar runt 0.8l/nm? Är 100' ett bra pris för denna? Är ingen GPS/ekolod med.
  6. Ok! Ingen verkar ha något negativt att säga så jag köper nog båten med 2-taktarn från 2006. Hoppas att den inte drar för mycket soppa. Tycker det är lite väl stor skillnad mot 0.5 l/nm för en direktinsprutad 2-taktare till över 1l/nm för en med förgasare men vi får väl se.
  7. Hej! Den jag har kollat på är en Yamaha 2-takt från 2006. Den har förgasare dock, inte direktinsprut :/
  8. Tack för input! Allt låter ju bra förutom att bränsleförbrukningen är rätt hög. Räknar jag rätt när jag får det till runt 1l/nm? Lite skillnad mot den Tohatsu 50 jag hade innan som drog runt 0.5l/nm. Den hade dock direktinsprutning.
  9. Ingen som har några erfarenheter? Jag ringde till en Yamaha ÅF idag och enligt honom så är det inte insprutning på dessa utan en förgasarmotor. Frågan är om det skiljer mycket i bränsleförbrukning? Någon som kan ge sig på en gissning vad 70hk kan ta ta per nm vid marschfart?
  10. Hej, Ska köpa båt igen efter att i höstas sålt den andra. Skulle behöva lite input angående Yamahas 2-takt från 2006? Jag har för ett antal år sedan ägt en Tohatsu 50hk TLDI 2008 som är en 2-takt med insprutning och den var jag mycket nöjd med, dock lite högljudd. Nu när jag kollade båt så var jag helt inriktad på en 4-taktare just för att de "ska" vara tystare och när det gäller Yamaha så är 4-taktarn i mitt tycke mycket snyggare också Nu har jag dock hittat en båt med en Yamaha 2-takt 70hk från 2006 så börjar därför fundera? Är det en bra motor? Har den insprutning och är bränslesnål? Någon som vill dela med sig av sin kunskap/erfarenheter?!
  11. Gammal tråd men verkar finnas många 568 GTI ägare här Jag funderar på att byta båt från en nyare DC till denna styrpulpet då det verkar passa vårt användningsområde bättre. Jag undrar nu hur mycket soppa på ett ungefär en Ryds 568 GTI -08 och framåt med en 115Hk drar per nm? Samt vad marschfarten ligger på? Hälsningar, Jimmy
  12. Det finns ingen termostat i denna kylbox (är inte en med kompressor) utan den går hela tiden med samma effekt. Isotherm TB18 kanske skulle funka men tycker den är för liten. Den jag har idag ligger på 24L och redan där är det i minsta laget om man ska vara ute några dagar. Batterierna är kalcium - kalcium och är parallellkopplade för att kunna utnyttja så mycket som möjligt. Känns onödigt att ha ett 115Ah startbatteri som bara används just till start och inget annat. Har dock köpt en batteriväljare med 1,2 samt 1+2 så ska försöka koppla in den.
  13. Njae det var efter att huvudspänningen varit bruten i ca 20 min och mätte på batterierna med multimeter. Tror den låg på 12.25V då för att vara exakt. /Jimmy
×
×
  • Skapa nytt...