Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Carlamange

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Carlamange

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

437 profilvisningar
  1. Att köra båten på strax över tomgång ger alltså lägst förbrukning? Är det som med gamla tvåtaktare, att de sotar igen efter en stund eller kan man köra hur länge som helst på tomgång? Jag kan tycker att det många gånger är mycket trevligare att köra sakta. Finns det några problem med att köra länge på tomgång?
  2. Tack för denna kommentar. I och för sig en ganska gammal kommentar, men den fick mig i alla fall att undra mindre om min båt (23 DC), körning och förbrukning. Jag har precis köpt min båt och mätte upp förbrukningen till ungefär 1,7-2 och blev lite överraskad (typ skrämd) över förbrukningen. Kanske lite feltrimmat, men säkerligen som du skriver, rimligt i lite vågor och fullastad båt. Det är som sagt en rätt stor och tung båt.
  3. Tack Eld- och Funkis , min tanke var att det kanske finns någon som har en likadan båt som kanske vet vart kablarna går och om alla kablar som ska anslutas finns i batteriskåpet, eller om jag måste dra nya kablar. Finns det inga kopplingsschema till båtar? Det skulle ju underlätta en del.
  4. Hej, Jag är nybliven ägare till en Ryds 23 DC. Jag undrar om det är någon som har koll på vart alla kablar går (på den bifogade bilden) som visar min huvudströmbrytare och kablarna till/från den. Den högra tjocka kabeln till går till batteri 1 som sedan går vidare till batteri 2. Mina batterier är alltså i dag parallellkopplade. Jag vill koppla in ett skiljerelä för att slippa vara rädd för att jag drar ur all ström ur båda batterierna. Är det någon som har koll på vart alla kablarna går? Vad är den röda lilla "lådan" på den röda kabeln som verkar "kortsluta" strömbrytaren (men naturligtvis inte gör det)? Så här säger instruktionen: Montera skiljereläet mellan startbatteriets pluspol och det första förbrukningsbatteriets pluspol. Anslut det ena flatstiftet på reläet till generatorn D+ alternativt till tändningslåsets stift som endast har spänning med motorn igång. Det andra flatstiftet på reläet kopplas till startbatteriets minuspol. Finns alla kablar nåbara i "batteriskåpet" (dvs de som syns på bilden)? Eller måste jag dra nya kablar till något? Går den mörkgrå-svarta tjocka kabeln som är kopplad till vänster på strömbrytaren direkt till generatorn? Är det den som jag ska koppla till reläet? Vart går alla kablar? Mycket tacksam för hjälp Carlamange
×
×
  • Skapa nytt...