Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

Vodgev

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vodgev

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

603 profilvisningar
  1. Hej och tack för svar! Ja, jag ser ju nu att jag inte var tydlig i mitt inlägg, vilket ni påpekat. Jag har alltså inte upplevt något fel i användandet av elsakerna ombord, utan det är att den röda lampan (i den fabriksmonterade panelen på min Amerikanska Daycruiser från 2005) som signalerar Reversed polarity lyser/släcks om man vänder åt ena eller andra hållet. Rimligen finns den väl där av någon anledning från början. /Roger
  2. Hej! Jag har scrollat genom träffarna på Maringuiden ang. ämnet, men inte hittat något som basalt nog förklarar hur det funkar (länka gärna om sådan tråd redan finns). Ja, frågan är; hur funkar det? Varför spelar det roll åt vilket håll jag vänder stickproppen (som sitter på adapterkabeln till landströmskabeln) i kontakten på land? Spelar det roll för de 220V apparater jag har ombord, eller spelar det roll för 12V-prylarna, eller både och? Vad händer/kan hända om man inte upptäcker att man stoppat i fel? Mvh Roger
  3. Ok, skal kolla dessa punkter när jag är vid båten nästa gång - tack! Jag återkommer när jag kommit vidare! Mvh Roger
  4. Hej! Har inte läcka i VVB vad gäller färskvatten, utan det jag menade var att det var läcka i nippeln där motorns vv går in, så därför har jag kopplat bort VVB från motorn. Annars stämmer det du skriver. /Roger
  5. Hej! Jag har dåligt tryck i pentry och kranen på toan i min Glastron daycruicer, men full tryck i kranen uppe på däck och duschen på badbryggan. Stötvis kommer det liiite mera tryck, så det verkar inte ha med t.ex silar att göra. De två tappställena ligger inte på samma ledning (om det skulle vara stopp), utan det går etter rör från pumpen och sedan en T-koppling med en ledning mot badrum/dusch badbrygga åt ena sidan och en ledning mot tappställe på däck, VVB och pentry åt andra hållet. Jag ser inga större höjdskillnader eller skillnad i längd på ledningar. Gemensam nämnare är att pentry och badrum har både varmt och kallt vatten i blandare, vilket duschen på badbrygga och på däck inte har. VVB funkar inte på gångvärme för tillfället, sedan jag fick koppla motorvarmvattnet förbi den pga läcka, vad nu det skulle ha för betydelse. Några förslag? Mvh Roger
  6. Hej! Gammal tråd, men jag chansar ändå: Jag har ett Garmin BlueChart Classic MEU046R (Öregrund-Åland-Malmö) som jag gärna byter mot ett över östkusten; MEU047R (alternativt köpa; ge prisuppgift i så fall). perola68; har du kvar ditt för östkusten? /Roger
×
×
  • Skapa nytt...