Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Selco-Riviera

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Selco-Riviera

  • Placering
    Kadett
  1. Hej och tack för tipsen allihopa! Idag var jag ute en snabb runda med båten. Den enda jag hann kolla var att luftventilen till bränsletanken var öppen, och det är den. Så dessvärre är inte lösningen så enkel.. Ska försöka undersöka mer när vädret tillåter, men fortsätt gärna ge konkreta tips på vad man kan kolla på. Uppskattas väldigt mycket. Det här är min första båt och utan er hjälp har jag ingen aning om vad jag ska undersöka.
  2. Hej! Har en gammal Mercury 40hk utombordare från sent 70/tidigt 80-tal. Kört ett par timmar med den under sommaren, max 10h. Har suttit med en vän i hans båt, samma storlek och en 40hk motor, men den går mycket snabbare än min! Enorm skillnad. Till problemet: Önskar hjälp av någon motorkunnig person. Motorn startar ganska lätt, men känns orkeslös, den varvar liksom inte ut helt fullt. Det går att åka i hyfsad fart i ca 10 min innan den börjar kvävas och slutligen dör. Ger jag full gas orkar den endast i 1-2 minuter innan den dör. Det märks på ljudet att den tappar kraft och fortsätter jag att pusha den så stannar den. Då hjälper det att jag sänker farten en stund och låter den återhämta sig innan jag gasar på igen. Saker jag undersökt/fixat: Strålen till kylningen fungerar. Har en plastdunk till bensinen. Testade så att pumpen som sitter på slangen funkar och det gör den. Bränslemembran bytt på verkstad. Impeller bytt inför säsongen på verkstad. Verkstaden misstänkte att den inte fick in tillräckligt med bränsle när man gasade på, därav nytt bränslepump-membran. Men det har inte hjälpt. Vet inte längre vad jag kan undersöka. Tar jag den till en verkstad så ser allt bra ut, eftersom de endast kör den i baljan i någon minut och de gasar inte fullt. Har inte en manual/handbok till motorn, så tips om var man köpa sådana och hur jag kan ta reda på motorns årsmodell mottages gärna. Är enormt tacksam för tips på vad/hur jag kan felsöka!
  3. Hej! Söker en båt av typen Flipper 700, Finnsport 650 eller liknande, fast med utombordsmotor. Verkar vara väldigt få större båtar som har utombordsmotorer. Finns det en anledning till det? Har ni några tips?
  4. Bild på utsidan: http://sv.tinypic.com/r/16c543r/8
  5. Okej, tack för alla svar! Har lite mer info nu och kommer snart med en ny bild. Ny info: det ser ut som att det INTE är borrat helt igenom och tätat med silikon. På utsidan av skrovet är det ganska intakt, med undantag för ett litet hål för kabeln. Silikontätningen är alltså bara från insidan. Sedan i söndags har det kommit in ca 1-2 cm vatten endast vid batteriet. Tog mig ca 10-15 gånger att få ut med en liten öskar. Har även suttit och tittat lite och kan med 90% säkerhet säga att vattnet kommer från just denna silikonklump. Kanske lite regnvatten också. Nu är frågan, hur fixa detta snabbast och billigast? Vi åker bara bara kortare turer (fiske, bad) max 4-5 timmar. Hittills har jag inte haft några problem när vi varit ute och det kommer inte alls in mycket vatten på 4-5 timmar. Däremot finns risken att silikonet släpper ännu mer, och det vill man ju undvika. Finns det något sätt att täta inifrån över silikonet? Eller måste det bort? Min tanke är att göra en quick-fix som håller minst 1 månad. Sedan är säsongen slut för vår del och då kan jag ta upp båten och göra om allting ordentligt. Så Tips på en snabb fix som tätar inifrån mottages tacksamt.
  6. Jo, jag håller med om att det är dåligt jobb. Ja, givaren är under vattenytan. Ska försöka avgöra om det är regn eller havsvatten. Båten finns i Malmö. Tack för tipsen! Jag återkommer med info när jag undersökt vidare.
  7. Tack för svaret. Med kladd menar du silikonet? Men du tror också att det rimligt att det är källan?
  8. Här är en bild på silikonet: http://sv.tinypic.com/r/34is66a/8
  9. Hej! Har märkt att när båten ligger i vattnet i ett antal dagar i sträck så tar den in ganska mycket vatten. Vattnet samlas i fören vid batteriet och bränsletanken (har utombordare). Efter 7-8 dagar samlas så mycket vatten att båten börjar luta lite. På den sidan dit båten lutar finns en "utgång" till ekolodet som installerades av förra ägaren. Han har borrat ett hål för att koppla in ekolodet och därefter tätat med silikon. Silikontätningen är ca 4 cm i diameter. Jag misstänker att detta är källan eftersom vattnet tas in så pass sakta. Min fråga till er är alltså, tror ni det är rimligt att det är källan? Hur gör jag för att täta om det? Ungefär hur mycket skulle det kosta på en verkstad? Ska försöka publicera en bild på silikonet så att ni ser hur det ser ut.
×
×
  • Skapa nytt...