![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
albinn
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm albinn
-
Placering
Kadett
-
Jag tror det är kopplat enl. Din bild om man skulle sätta summern (lampan) direkt efter tändningslåset. Om inte den sitter på en egen slinga från tändningslåset på nåt vis? Fungerade verkade det göra iallafall ☺
-
Nu är det provat, allt verkade fungera
-
När jag vrider på tändningen nu , med dessa kablar fortfarande ihop men ej ansluten till generatorn; då piper både summern och jag hör bränslepumpen ticka. Betyder inte det att det på nåt vis funkar ändå?
-
Fast på nått sätt måste det ju ha gått till så tidigare också... eftersom kabel från tändningslås sitter ihop pressad i samma kabelsko, och det blir 12v där när jag vrider på tändning.
-
Jag läste någonstans att d+ har minus pitential innan generatorn laddar? Kan man då tänka att när tändningen är på går strömmen från tändningslås via lysande laddmingslampa till d+ samt bränslepump. Och när generatorn får plus potential så lampan slocknar men bränslepumpen fortsätter gå eftersom den struntar varifrån spänningen kommer, nu från d+ istället för via lampa? Jag misstänker att mitt resonemang faller i och med att lampa ( i mitt fall summer) och bränslepump ligger i serie. Rätta mig gärna
-
Jag har en fundering till som jag skulle behöva era synpunkter på. Om ni betraktar dessa bilder som beskriver generatorns kopplingsschema så ser ni att gul kabel från regulatorn går i hop med två kablar. Den ena till bränslepumpen och den andra sedan upp till tändningslås. På denna generatorn hade jag kopplat styrströmmen till skiljereläet på den skruv som enl. generatorbilden heter "regulator terminal tillsammans med en röd kabel som senare gick in i regulatorn. Denna styrning fungerade bra och jag tolkade denna kopplingspunkt som d+ eftersom den gav spänning när motorn var igång. På nya generatorn finns ju bara d+, b+ och w. Ska jag koppla samtliga kablar till skiljereläet, bränslepump och tändningslås på d+ då?
-
Tack för all bra info! Man lär sig då mycket på forum. Jag gav upp den här generatorn nu när det behövde köpas grejer till den för hundralappar. Det slutade med att jag beställde en ny 1-polig 70A maringenerator på Olsson i Ellös för 1700kr. Hoppas det blir bra. Vad gäller min batteribank tror jag den har 2år på nacken. Jag hoppas den ska vara oskadd för nu har jag monterat ett tredje nytt batteri till förbrukningsbanken. Tudor Dual 80ah heter dom BTW. Fast jag blev lite nojig nu när monterade det nya då jag såg att mina befintliga batterier var lite fuktiga, men det kanske är normalt för syrafyllda batterier? Jag hade också lite svårt att se den gröna färgen i kontrollfönstret, men hoppas att det beror på att det var lite mörkt där inne. Hursomhelst antar jag att jag bör kontrollera syranivån och fylla med destillerat vatten? Tack så länge
-
Tittar man här så säger dom så i allafall. http://m.ebay.com/itm/281180513856 Om det nu är så, hur påverkar det? Synd att en sådan på ebay har så dyr frakt från USA... Förövrigt är den stora bulten i mitten "B+"
-
När jag rev bort lite för rengöring fann jag att isolationsdioden såg ut så här på baksidan. Det ser onekligen ut som att det egentligen ska vara kontakt mellan plupparna på båda ändar men att den gått sönder. Någon som vet vad det innebär?
-
Nu har jag googlat så ögonen blöder :-) Hittade ett amerikanskt forum som sa att ett vanligt problem med dessa generatorer från motorola var att regulatorn släppte ifrån sig för lite spänning. Under 14V, Och det sitter även en isolationsdiod på generatorn som påstås ta ytterligare 0,7V. Kan det vara detta som gör att min laddning är ineffektiv? Ska jag köpa en ersättningsregulator med ställbar spänning och ställa den så det blir lagom vid batterierna, eller ska jag vara nöjd av att risken att batterierna kokar minskar? Eller ska man leta nån sån där smart sterlingregulator... Vad förespråkar ni?
-
Jag beställde ett till batteri istället, av samma modell som jag har sedan tidigare (visade sig att dom var på 80ah st, inte 70 som jag skrev tidigare). Så, om jag fortsätter uppleva lång laddningstid dvs.låg laddningsström. Vad bör näst steg då vara för att förbättra?
-
Okej.. Då litar jag på er och avvaktar generatorköp =) Men en fråga kvarstår.... Jag hade som jag skrev min styrström från generator till skiljerelä kopplat på den pol som på kopplingsschemat här ovan kalas "REG" (regulator). Detta mätte jag mig till att det fungerade, men nu när jag ser kopplingsschema får jag för mig att den borde sitta på IGN sw (+), eller är detta en konstant (+) till tändningslåset?
-
Här hittade jag ett kopplingsschema på min generator. Det jag inte förstår är att gul går upp till Ign +... Är det då den som omnämns "D+"? För som det är kopplat nu har ju jag min styrström till skiljerälet kopplat till den pol som heter "REG" på generatorn och detta verkar fungera...
-
Det här verkar ju inte helt lätt.. Har en bekant som är påväg upp på biltema nu och lurar på om jag ändå ska skicka med honom generatorn. Även om den jag har visar sig vara riktig så skulle det ju vara önskvärt om jag kan kapa laddningstiden genom att knuffa över några fler ampere. Men jag vet inte, jag kanske lurar mig själv? Min batteriseparator är ett helt nytt skiljerelä från skyllermarks, så nån diod har jag inte.. Men det låter intressant det där med sense kabeln till +polen för utvärdering. Min tanke nu är: Hittar han en generator som ser ut att passa på 60-100amp för runt 1000kr så tror jag han får köpa den. Annars arbetar jag vidare med min gamla. Vad tror ni om det?
-
Tack för alla svar. Jag var iväg till en lokal verkstad här som pysslar med bilelektronik. Där fick jag hjälp att köra generatorn i en testbänk. Han tittade ingenting på hur många Ampere generatorn gav men var mycket nöjd med spänningen den levererade och sa att generatorn var helt riktig. Han hörde dock på ljudet och uppskattade att generatorn säkert gav 20A där i maskinen. Jag är fortfarande lite osäker på om allt är som det ska. I helgen när jag låg förtöjd med endast kylskåpet på (förbrukar ca 3A enl. bm-1) lät jag spänningen sjunka ner till 12.2V, då blev jag lite orolig och startade för jag ville vara säker på att ha ström till värmaren under natten. Med detsamma gav generatorn ca 20A, men detta sjönk ganska raskt till 10A. och spänningen vill jag minnas var ca 13.3V I min hjärna hade jag väntat mig att när spänningen vid laddning är 13.3V innebär detta att batterierna inte är full utan tar emot laddning. Doch känns det som att det laddar för lite, som att jag får stå på tomgång alldeles för länge för att ladda upp batterierna.. Vid något tillfälle under helgen fick jag ett annat konstigt fenomen. Nämligen att Strömmen sjönk från ca 10A charge till 5A när jag ökade varven. Dvs. den laddade mer på tomgång än vid ca 1800rpm. Jag blir inte riktigt klok på det här, ska jag anta att remmen slirade eller att batterierna är dålig? Eller är allt i sin ordning ändå, och bara jag som tror att det är galet? Vad gäller kablarna så trodde han att den gula tåten som sticker ut ur regulatorn var en sense kabel. Hur det är kopplat i båten förstår jag dock inte för den satt ju ihop med 2 andra kablar som går in i härvan. Jag vet med säkerhet att dessa inte går bak till batterierna i alla fall. Mest troligt upp till instrumenteringen, men ev. någon annanstans på motorn? svårt att följa dessa.... Jag vet helt ärligt inte hur jag ska gå vidare. Funderar på att köpa ett till batteri för att utöka min förbrukningsbank som idag består av 2st tudor 70ah fritidsbatterier med ytterligare ett likadant, för att då se om dessa sväljer mer laddström.. Synpunkter?