Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

pbsimple

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pbsimple

  • Placering
    Kadett
  1. Problemet löst 😀. Kabeln från generatorn till underhållsbatteriet satt på "ut-sidan" av BF2. Har troligtvis varit så hela tiden men det har man inte märkt eftersom det första man alltid gjort när man kommit till båten är att slå på BF2 för att kunna kyla sin öl(alkoholfri förståss). När man sedan startar motorn har man inte märkt nån skillnad eftersom BF2 redan var påslagen. En funktion med detta har varit att man kunnat slå av laddningen till underhållsbatteriet. Finns det nån bra anledning till en sådan funktion?
  2. Menar du att det kan finnas nån slags nödfunktion som gör att man skall kunna tända lanternor även om BF2 är bruten?
  3. Ja, det verkar ju som att det nu finns något som verkar fungera som den nedre gröna. Frågan är bara var/vad?
  4. Ja. Och här har jag i grönt ritat problemet. Någonstans, antingen direkt från generatorn, eller något annanstans "smiter" strömmen förbi brytaren direkt till "elcentral 2". Men bara den och endast när generatorn snurrar. Ber om ursäkt för att schemat troligtvis inte är fackmannamässigt korrekt, men det blir inte bättre än så med tjocka fingrar på en mobilskärm. 🐘
  5. Ja det är sådana batterifrånskiljare (som jag kallar huvudbrytare). För att förvirra er lite 😗så har jag felaktigt kallat min röda skiljediod-platta (se bild,lånad)för diodbrygga(som ju som påpekat är likriktare och oxå sitter bak på generatorn).Ber om ursäkt för det.
  6. Hade tidigare ägare varit tillgänglig för frågestund så hade han förmodligen haft en väldigt bra förklaring till varför han skapat två olika förbrukar-kretsar. Nä, ingen "1,2,båda"-brytare. Nä, inte relän. Vanliga 'såna där med stor, röd plastnyckel'-brytare.
  7. Start o förbrukning är skilda åt med diodbrygga på generatorn. I övrigt tycker jag att det jag ser med mina lekmannaögon utav ditt schema ovan verkar stämma. BF2 har inte brunnit. Brytarna funkar som de ska när inte generatorn snurrar.
  8. pbsimple

    Elfel

    Har fått ett mysko fel som jag inte lyckas klura ut. Jag har två batteribankar. En motorbank med huvudbrytare. Underhållsbanken har två olika olika kretsar med varsin huvudbrytare men matade från samma batteri. Nu till problemet: när motorn(läs generatorn) startar sluts den ena av de två underhållskretsarna. Problemet började i samband med en något seg uppstart där startmotorn fick jobba lite mer än vad som är nyttigt. Motorn md7a med diodbrygga bak på generatorn. Så här års vill man gärna veta var man skall börja leta innan man river ut rubbet så om nån har nån idé om vad detta kan vara är tips mycket välkomna.
  9. Här finns en hel del grejer. Skickar även gratis prover http://www.essentracomponents.se/fasten-och-monteringsdetaljer
  10. Helt rätt. pl1972- du bör kolla vilken utväxling du har på ditt drev. Finns två olika (1,66:1 el 2,15:1)
  11. Tjena Jag har själv en Contrast 33 med MD7A. Min propeller ser ut enligt bilderna /P
  12. Tjena AndW Det kallas för löstagbar ändgaffel, gaffelända, gaffelterminal eller dylikt. Pinnen du sätter igenom denna kallas för riggbult och den låser du fast med en saxpinne eller nyckelring. Finns i flera olika storlekar i de flesta båttillbehörsbutiker
  13. Fråga om du kan få numret till köparen. Hen kanske oxå bara behöver ett (om du har en j-la röta)
  14. Tjena Se nedan annons på Blocket http://www.blocket.se/halland/Vinkelbeslag_59913307.htm?ca=20&w=1
×
×
  • Skapa nytt...