Hej, jag vet att inlägget är väldigt gammalt men jag tänkte att jag kanske kan hjälpa någon annan som har samma problem. Detta gäller en Mercury 20 hp ca 1980, efter att ha lossat skruvarna glipade det endast några mm i bakkant, bankade och bröt och fick så småningom en glipa på 10 mm men sedan vad det tvärstopp, gick varken att dra ut mer eller bank tillbaka, började misstänka att det inte var drivaxeln utan den främre pinnbulten som kärvade.
Så fram med bågfilen och kapade bulten i glipan så nära riggen som möjligt, och växelhuset lossnade direkt.
Sedan var det bara att med ett don och stor slägga knacka upp den avkapade pinnbulten och kapa av eftersom.
Biten av pinnbulten som satt kvar i växelhuset satte jag en svetstång på och vickade fram och tillbaka samtidigt som jag smorde med krypolja, efter ett tag så gick det att gänga upp biten ur växelhuset.
Jag är övertygad om att många som inte få isär riggen på sin gamla Merc har felet i denna pinnbult som ärgar fast hur hårt som helst.