Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

detraw

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om detraw

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Varje gång som jag lägger i neutralen på båten efter att ha puttrat ett tag (som typ när man ska lägga till) så dör motorn och den är tjurig på att start igen (kräver lite gas för att den ska hoppa igång). Gissar på att det kanske är tomgången som är ställd för låg. Är det någon som vet om det räcker med att skruva på den lilla stop skruven när gasvajern slutar eller måste man också justera vajern? Vad ska tomgången ligga på för en mercruiser 3.0l? rpm mätaren funkar inte heller, kanske borde fixa den innan så man vet vad man faktiskt hamnar på ;-) /D
  2. Tackar för svaret, då borde det väl vara lungt att skita i det? Nej han gjorde ju inte det, hade ju vart najs om han gjort det
  3. tänkte tanka upp nya båten och ta en första dagstur idag men tanken slog mig, eftersom motorn är från 77 kanske man bör ha i blyersättningsmedel? Förra ägaren hade precis slipat in ventilerna så jag är inte så sugen på att packa de det första jag gör. Han hade dock inte haft i det. Hur gör ni på era äldre båtmotorer? /D
  4. hmm man kanske skulle start en ny tråd men jag testar att ställa lite nybörjarfrågor om drev här. På båten sitter det ett Alpha One Gen1 drev. Hur ska man använda power trimmet? På instrumentpanelen sitter det en switch märkt "auto" och "manual". Verkar som ena kör drevet upp och andra ner. Varför heter de inte "up" och "down"? När ska man köra den till vilket läge? Jag har förstått att det ska vara helt uppe när man tar upp den på trailer, men när båten ligger vid bryggan ska man lämna den uppe eller nere? Sen har jag läst att det ska finnas en spärr så man inte kan köra upp den för högt när man kör men den verkar vara frånkopplad då jag kan köra hela vägen upp på ett go. Borde man fixa detta? Hur högt ska man köra drevet under gång? Nått annat man bör tänka på så man inte pajjar drevet det första man gör? /D
  5. Ja de frågade när jag tecknade försäkringen men jag sa att jag inte visste så han skrev "unknown", verkar som det var OK. Så klart ni ska få se en bild på hela båten ;-). Jag har inte några egna bilder just nu men här är två bilder från säljaren: Om något känner igen modellen så skulle jag bli kanon glad ;-) /D
  6. Progress! Köpte en likadan profil som satt på tidigare, borrade lite hål och monterade. Nu kom båten ner långt nog att gå att putta i med en lätt knuff Det kanske inte är nått man kör runt på allmän väg men vi bytte rör vid iläggninsplatsen: Batteriet hade laddats ur men annars verkar det funka fin fint (peppar, peppar). Inga läckor jag kunde se och motorn gick att både köra frammåt och backa med (se vilka krav jag har på en båt va ). Det var lite små bökigt att få upp den på kärran igen däremot. Borde helt klart kolla på att bygga på kölrullar. Nästa steg är att hitta en båtplats och lyckas tanka upp soppa i båten ;-) Behöver nog köpa lite mer tampar, fendrar och ankare också. Tyckte det var lite svårt också att se om drevet var nerhissat hela vägen eller inte. Vågar man försöka trimma det upp och ner när man kör eller är det stor risk att man lyckas tilta upp drevet med motorn på då? /D
  7. Har nu vart hos svärföräldrarna och försökt igen med deras bil som är lite högre men det räckte inte iaf så nu får det bli förlängning. Pauce: bor faktiskt ganska nära Söderströms så det var dit jag tänkte åka ;-) Jag tänkte skruva loss det fyrkantsrör och sätta dit ett längre istället: Behöver nog ha minst en meter längre än idag men det borde ju inte vara nått problem. Tänker att man får byta rör vid iläggningsplatsen så man slipper köra runt med så långt släp. Men sen tror jag nästan att det får bli att montera kölrullar för att kunna få i båten smidigare men det blir under sommaren. Ska bort nu i helgen men återkommer med resultat nästa vecka ;-)
  8. ja annars så känns modellen på kärra enkel och stabil, dock väger väl min båt runt 1000kg så man drar inte så lätt av den... Vilken kanon idé med förlängare, att jag inte tänkte på det. Problemet jag hade igår var att bilen doppades ner i vattnet, att rampen också kan ta slut tänkte jag inte så mycket på men det kan ju bli ett problem också. Hur stor är risken att man åker ut över rampen och fastnar? Draghandsken sitter bultad med två bult i ett fyrkantsrör, man kanske helt enkelt kan ta loss det, sätta in och bulta fast ett längre fyrkantsrör och sen sätta handsken i andra ändan. Det skulle ju bli en väldigt smidig lösning. 1 meter förlängning kanske räcker men man får kanske prova sig fram lite... Jag får återkomma med en bild på handsken så får ni se vad jag menar, båten står parkerad hos svärföräldrarna så länge...
  9. Hej, Köpte igår min första motorbåt. En mindre daycruiser med en Mercruiser 3.0l motor, förra ägaren visste inte vad det var för modell på båten men jag tänkte lägga ut lite bilder senare så kanske nån kunnig på forumet kan identifiera den. Tanken är i alla fall att det ska bli en hel del helgutflykter med sol, bad och vattenskidor i sommar. So far verkar allt bra med båten men jag har lite problem med att få i den i sjön :-). Jag köpte den på en trailer men den har inga rullar (var tydligen nån amerikansk typ): Detta gör att man inte kan "veva" i den i vattnet utan man måste köra ner hela trailern tills båten börjar flyta och då kan man backa ur den. Problemet är att rampen jag har tillgång till som jag tänkte använda är för grund, när jag har backat ner så mycket jag kan utan att bilen går ner i vattnet så står fortfarande båten på kärran och går inte att få av. Är detta något vanligt problem eller har alla rullar på sina båtkärror? Har någon haft liknande problem och har nån dunderlösning på problemet? Jag har massor med andra funderingar som jag antar att alla andra nybörjare har, finns det nått bra ställe att börjar läsa. Jag tänker på grejjer som hur ankrar man på rätt sätt, hur ska man använda power trim:et, gör inte så här för då pajjar motorn, och liknande. /Daniel
×
×
  • Skapa nytt...