Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

donkyman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om donkyman

  • Placering
    Kadett
  1. Hej För att du inte skall tappa hoppet om en fin båthöst (sommaren hittills har väl inte varit helt perfekt) så skulle jag innan jag gjorde någon större felsökning på motorn förvissa mig om det inte finns vatten i bränslet. Skulle jag råka ut för det problem du har skulle jag det första jag gjorde dränera bränsletanken (vatten är tyngre än bränslet och ligger i botten av tanken). Hjälper inte det så har jag även fler ideer. D
  2. Hej Om båten redan lutar åt styrbord utan passagerare så kommer den naturligtvis att kränga mer om du kliver på styrbordssidan än på babordssidan. Om du vill så kan du alltid flytta om saker i båten så den ligger utan slagsida utan last. Men när båten är lastad och du kör iväg och fortfarande har slagsida åt något håll så finns det flera sätt att kompensera detta. Dyrast är med barlasttankar och pumpar, sedan kan man använda timplan för att räta upp båten (kostar soppa), billigast och mest praktisk är att lasta båten rätt (be kompisen att sätta sig på andra sidan). D
  3. Hej Låter nästan som undertryck i bränsletanken, kolla att luftskruven på tanken verkligen släpper igenom luft. D
  4. Ja. Använd smörjfett istället för vaselin och tryck tills det kommer ut vid lagertätningarna. D
  5. Har inte provat. Men båten är fullt manövrerbar med 25 hp. men försök inte att med denna motor köra fortare än snipfart (ca 6 knop med tanke på båtens längd) för då ökar bränsleförbrukningen och belastningen på motorn väldigt mycket i förhållande till fartökning. Motorn orkar inte bra upp båten till planing så skall du åka fortare så behöver du en större motor (helst över 70 hp.). Men om du vill åka i farten runt 6 knop så klarar du dig med en betydligt mindre motor.
  6. Eftersom inga värden för uppmätt tryck angetts utan bara pysljud så är det svårt att ange orsak. Men ett tips är att droppa i lite olja i cylindern och ta ett nytt prov. Om uppmätt värde stiger markant så kan du utesluta att felet beror på ventilerna. Sedan har jag en fråga om ventilspelet som tillverkaren uppgett skall mätas på kall eller varm motor? Ventilspelet blir väsentligt lägre vid varm motor när det är sidoliggande kamaxel och stötstänger.
×
×
  • Skapa nytt...