Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

Robbaa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Robbaa

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för all information! Nu larmar inte den längre men alltid bra att veta om den kommer tillbaka 👍
  2. Okej! Ja precis, trodde det betydde kod 23 Vad är det för kod då?
  3. Hej! Nu har jag mätt spänningen vid de olika lägena och det ser ut att stämma. 12 Volt vid neutralläge och 0 Volt vid gaspådrag åt båda hållen. Testade även att justera Neutalswitchen då den såg ut att vara framskjuten en bit. Men trots detta så kvarstår problemet. Jag får inga blinkande indikationer på fel. Som sagt hade jag ett annat problem förut med(blinkande)felkod 23(men inte längre). Har ni några andra förslag på fel? Måste jag återställs tidigare fel för att återställa limpmode?
  4. Får inga larm alls. Fick däremot larm i höstas som reparerades.(kod 23, någon med en igensatt vacuumslang?)
  5. Hej! Har en evinrude 50 hk 2006 4 taktare som startar och går fint upp till exakt 3000 varv, då börjar motorn rycka och hacka (se filmklipp). Så fort jag drar ner gaspådraget till under 3000 varv så går det rent igen. Får samma fenomen om jag endast kör 3000 varv med friläge. Har bytt spridare, tändstift, impeller, bränsleslang, bränslefilter i våras. Vad kan felet vara? Hittade något om neutralbrytare(Ctp switch) som justerar inspritningen vid 3000 varv. Skulle det kunna vara boven? 20240623_105041_2.mp4
  6. I början såg det som att motorn gick hackigt. Men med lite mer undersökning så är ryckningarna i motorn av att växeln inte går i läge. Vet inte om jag formulerar mig rätt här, men jag har gasreglaget i tomgångsläge(motorn är i gång, men propellern är still). Då om jag sätter foton mot propelleraxeln och öka gasreglaget så varvar motorn men axeln står still och växeln går inte i läge. Men om jag då släpper foten så börjar axeln att snurra med ett ojämnt varvatal och hackar några gånger tills att växeln går i. Efter att växeln är i så går båten fint igen och det går inte att stoppa axeln med foten. Det kan jag testa! Men tror du att det kan vara feljusterad wire när problemet är både för fram och back?
  7. Nu har jag mer info: Backslaget är en TMC-60M. Oljenivån låg lite under Min, men har nu fyllt upp. När jag lägger i back eller fram från tomgång så ser jag tydligt att växeln inte kuggar. Utan den hoppar/hackar några gånger innan växeln går i. Sen går den som den ska. Jag kan hålla i fast propelleraxeln med foten när jag gasar från tomgång, då varvar bara motorn men axeln står helt still. Finns det någon justering som jag kan testa, eller har ni någon ide?
  8. Tack, det ska jag testa! Finns det någon fler som varit med om detta och har någon fler idéer? 😀
  9. Hej! Har en snipa med en Lombardini 1404 motor. Sen jag köpte båten så han motorn gått klockrent, men under den senaste färden så har jag känt att båten rycker när jag ökar gaspådraget från tomgång till lågt varvtal. Både back och fram. Själva motorn rycker rätt mycker under typ 5 sekunder till att hastigheten är ca 2 knop, sen går den rent. Jag ser även att proppelleraxeln snurrar i ojämnt varvtal under dessa 5 sekunder. Jag försökte filma, men rycker syns inte lika tydligt på filmen som i verkligheten. Har ni någon idé vad problemet kan vara? 20220917_105728.mp4
  10. Tack för tipset,hittade tråden och den var väldigt användbar. Här är länken om fler är sugen på att måla om. http://www.maringuiden.se/forum/topic/72304-hj%C3%A4lp-mig-laga-och-m%C3%A5la-min-roddb%C3%A5t-i-glasfiber/
  11. Tack Karluno! Fler med lyckade resultat mottages gärna. Gärna i punktform vad ni använde och hur ni använde det
  12. Tack för svaret! Tänkte också köra på international. Om jag kör med topcoat, behöver jag köpa extra härdare eller är det bara att pensla på? Hur är det med slipning innan målning?
  13. Hej, jag vet att detta ämna har tagits upp flera gånger i flera forum, men jag känner mig fortfarande inte riktigt säker, därför skriver jag mina funderingar här och hoppas att någon kan hjälpa mig Jag har precis köpt en trissjolle som var röd inuti en gång i tiden, nu är det väldigt flammig och är redo att målas vit. Annars är den väl vårdad och har inte många skavanker. Den har aldrig blivit målad tidigare. Frågan är då, hur ska jag göra? Tanken är att jag ska använda pensel eller roller och måla utomhus och vill ha så få arbetsmoment som möjligt eftersom båten står i stugan några mil hemifrån. I vissa forum står det att två komponents polyuretan är det bästa och i andra står det att topcoat är det bästa. Vad är skillnaden? behövs det tillföras extra härdning eller något annat medel? Ska den slipas hårt eller bara ruggas före och mellan målningen? Ni får gärna skriva er arbetsmoment och vilka produkter ni har använt. Tack
×
×
  • Skapa nytt...