![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
Samot62
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Samot62
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
454 profilvisningar
-
Hej igen.. Har gjort så, nya full flow på alla ställen och allt är på plats nu förutom slanganslutningarna under limporna som inte gick stt få lös hela, så det blir nya till veckan. Känns skönt med nya grejor för då är det då en risk mindre. Hade nog kunnat plocka ur nåt år till från limporna men knäna var sämst, helst det vänstra som alltid varit varmare, men det var hur som helst på tiden med en isärtagning för rengöring och allmän uppfräschning. Har även ny impell så få se vid uppstart om jag har samma flöde på båda sidor vilket jag inte hade tidigare. Tack och nu dags för en välförtjänt bira!
-
Premiär för mig i limpskruvarbranchen och därmed lite trög och behöver ett förtydligande. Packning med två öppningar mellan knä och förhöjningsblock, alltså högst upp. Packning mellan limpa och förhöjningsblock, fyra öppningar direkt mot limpan. Har inte satt mig in i vattnets resa och undrar varför man stryper två kanaler?
-
Ja det var ju typiskt, alla medskickade var de med två öppningar så det blir att jaga rätt på fyra nya då. Det är ingen direkt panik med tanke på skitvädret vi har här i Boden och våran säsong drar igång närmare midsommar. Men det är ju bra att få ner hon i sjön för test eftersom jag bytt impell och nu detta med limpor plus en annan massa grejer...
- 8 svar
-
- 1
-
-
Hej Peter och tack.. Jag har 3" förhöjningar i och alla sidor var öppna på de gamla packningarna. Den är sjövattenkyld och alltså inget slutet system, har det betydelse för packningarna? Fick som för mig det på en USA sida som jag var in på. Ska montera limporna idag så jag hinner kolla upp mer med packningarna om det behövs. //Tomas
-
Varit uppe tidigare men jag hittar inte igen det. Mercrusier 5,7 och jag byter nu limpor och knä från mercrusier till Barr marine. De gamla packningarna hade alla 4 sidorna öppna och de nya har bra långsidorna, hur ska det vara? Tacksam för svar! // Tomas
-
Samot62 började följa Packningar till avgaslimporna
-
Hej.. Håller på och monterar nya limpor och de nya packningarna i Barr marinekitet har ju bara hål på långsidorna, och de gamla har hål på alla sidor. Mercrusier 5,7 och ämnet är väldiskuterat men jag hittar det inte, så tacksam för svar! // Tomas
-
Lite skeptisk själv men en enkel grej att testa. Vet nån om man kan köpa en komplett sats verktyg till det som behövs för bälgbyte? Låna är ju naturligtvis ett alternativ men kanske jag har ett par bekanta som skulle kunna vara med på grejorna, har inte själv sett nån sats.
-
Kom på att jag kanske skulle kunna prova med nån form av marinsilicon, kan gå med lite flinka fingrar att pilla dit. Sitter det så sitter det !!
-
Pojkens vokabulär är sedan länge färdigutvecklat, men visst fick han en uppdatering i går. Läste om limmet men dessvärre såg det hopplöst ut så jag drog igen utan men visst känner jag lite oro, men efter uppsikt och ev upptäckt läckage så blir det trailer igen ( om jag hinner ) Såg inget spår av lim nu när jag höll på och undrar nu om det finns nån som kan lugna nerverna. Till saken hör att jag känner mig nöjd med klammerdragningen!
-
Gokväll.. Har sjölv haft ryckig gång på min 5,7:a och ifjol bytte jag allt i tändväg utom stiften. Efter det så Var det likadant så nu innan sjösättning så är stiften bytta men även tanken rengjord. Pumpade ut all soppa och sen tog jag vattendammsugaren, monterade en smal pip och på den en 1/2" slang, fyllde i lite vatten i behållaren och renare bränsletank får man leta efter. Med andra ord, jag misstänkte också vatten och grunnade på hur jag skulle få tanken ren så hoppas du får i ordning på dina grejor. // Tomas
-
Mungiporna uppåt, nytt rostfritt klammer av bra kvalité och inte så håligt och lite gods som det var på kopian. Gjorde mig en tryckatillpinne av en klädhängare som jag smärglade som en ovass mejsel och med den tryckte jag bälgen på plats. Det var det lätta momentet och sen följde det en väldans massa piller, fula ord och sonen bakom ratt och tilt, och till sist var klammret på plats och med full rattutslag kom jag åt och dra åt med lilla kamasaförlängarna. Har nu tiltat upp och ner åtskilliga gånger och utslag på ratt fram och tillbaka och bälgen sitter. Nu får jag hålla koll och köra med öppen motorlucka och det är kanske tidigt att ropa hej än men det känns bra och hoppas på tur. Finns det nåt spray i förebyggande syfte för bälgarna, silicon eller liknande som ej är skadligt för gummit? Lägger upp en bild på hur ett klammer INTE ska se ut, lite gods mm och värt stt tänka på om man köper piratsats. (För stor fil men ni vet nog vad jag menar) Ha en trevlig kväll på er alla
-
Hej och tack för alla råd. Har nu fått tag på förra ägare och bälgarna byttes för tre år sen, dock inte lagret, så det känns som att ett byte vore på sin plats och denna gång med originaldelar vilket inte de förra var.
-
Har nu synat det närmare och dessert har det klivit av nertill. Ska ikväll prova om jag kommer åt att trycka på det för att sen klammra, annars blir det att riva vilket jag känner mig lite fundersam till så här första gången. Jag är fortfarande ute i god tid eftersom båtsäsongen drar igång kring midsommar häruppe i Norrbotten.
-
Uvek, så tolkade jag det också på alla klipp m.m. Den verkar sitta där den ska, borde väl synas tydligt om den klivit av? Ska minsann ge det en match men tufft lär det bli och för att lyckas måste man få skruvningen på ca kl 3 och då slog det mig nu att jag får nog kolla så det inte skaver mot nån annan bälg. Efterlyser långa extremt smala fingrar, minst 15 cm.. Kan man släppa på nåt för att vinna lite mer utrymme, typ den extra skölden utan att rasera nåt annat där inne?
-
Tack för ditt svar Anders.. Hann köra en del i slutet på förra säsongen och det kanske var trasigt redan då och satt kanske bara med limmet? Aldrig skruvat i detta men kikat lite ikväll på klipp och får för mig att det inte räcker med att plocka av drevet. Kan bli mycket jobb för ett klammer men eftersom jag fick ut det så kanske jag kan trä det in samma väg och hoppas jag får det runt och sen kommer åt att få det stt ta.