Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

FIATX19

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    519
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

158 Expert

1 följare

Om FIATX19

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

2 480 profilvisningar
  1. Ja är den gammal så kan det vara ombyggd från 6 till 12 volt...
  2. På moderna motorer är nig glödstiften parallel kopplade men på äldre motorer kan de vara seriekopplade. Har bara sett handritade elscheman och där var inte glödindikatorn med. Någon som menat gammla traktorer borde ha koll.
  3. Ibland undrar jag om vi som är aktiva här är representativa för båtägare i stort. Jag gissar att de flesta av oss gärna åker mycket båt men kanske inte så snabbt. Det jag menar är att svaren inte representerar bägaren i stort och säkerligen inte nybåtsköparen. Har själv inget emot eldrift utan vill gärna ha det men jag kör en långsam båt från 1979 med en inombords diesel på 35 hästar och tankar max 90 liter HVO på ett år. Jag kommer aldrig köpa en ny båt. Den där Go:Leif har jag aldrig hört talas om heller. Jag hoppas att ni återkommer med resultatet till oss på MG när undersökningen är klar, vore intressant att se vad andra svarat och vilka slutsatser ni har dragit.
  4. Vet inte vilken typ av värmare du har. Endel värmare har ett siktglas mellan sensor och flamman. Om siktglaset är det minsta smutsigt kan det räcka för att sensorn inte kan se, det samma om det är en spricka eller repa i glaset.
  5. När det gäller gammla mensinmotorer så vill jag minnas att om de går för snål så blir motorn för varm. Jag tror att det beror på att förbränningshastigheten förändras och en gammal motor justerar inte tändpunkten. Har man låg kompretion är det inget problem men har man hög kompretion så riskerar man spikinigar. Bränslet som sugs in i motorn förångas och sänker temperaturen på bränsle/luftblandningen, vid mindre mängd bränsle så sänks temperaturen mindre och bränsleblandningen riskerar självantändning. Enmotor som närmar sig spikningen blir varmare och när spikningen uppträder blir motorn fort varm. Moderna motorer justerar tändning och bränslemängd för att slippa detta och man har gått ännu längre och har direktinsprutade motorer där man kan spruta in bränslet effter öd.
  6. @Peter_K om du kan sätta ett färgat glas mellan lågan och sensorn kanske det hjälper. Jag har aldrig provat så det är bara en teori jag har.
  7. @raol en klassisk gammal bensinmotor blir varm om den får för lite bränsle. Men den jobbar i en sluten cylinder. Varför en värmare fyngerar annorlunda vet jag inte. Om någon har en teori är jag intresserad.
  8. Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk. Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält.
  9. Vissa diselvärmare har svårt att se flamman (flamvakt) då HVO brinner renare. Så där kan du ha ett problem. Jag tror att det finns värmare som inte använder sig av en optisk flamvakt men hur din värmare fungerar vet jag inte. Tanken med flamvakt är att värmaren inte skall spruta in bränsle om lågan slocknat. Jag tycker det är värt att prova, i värsta fall funkar inte värmaren.
  10. Jag var rädd för det. Ja det får bli tyg runt precis som du skriver. Tack för svar!
  11. Undrar om det är ok att fästa öljetter direkt i kapellfönster eller inte. De båtar jag tittat på har alla öljetter fästa i kapelltyget. Mitt kapell börjar bli dåligt och vill ha fast tak även bakom doghouse. Tänkte att det borde bli fint med bara kapellfönster (stort ljusinsläpp) och skönt slippa sy.
  12. Vill du ha batterier till en deplacement båt så kan det nog vara idé att titta på batterier från en utskrottad elbil (finns inte många än). Lågt effekt uttag under lång tid klarar nog även slitna batterier av.
  13. Att köra i "rätt" fart I olika sjö är en konst. Låter tufft att få båten att plana I 14-16 knop men kanske inte var det som var tanken.
  14. Som bruksbil är det ingen tvekan, köp Toyota. Tycker att den minsta klassen där dessa bilar ingår alltid försöker sälja på gimicks och skulle gå upp en klass. Tror det blir lite bättre kvalité på bilar i den storleksklassen. Golf klassen är väl den typ av bil som förutom lyxbilar driver säkerhetsutvecklingen.
×
×
  • Skapa nytt...