Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

acandell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om acandell

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

783 profilvisningar
  1. Men så var det styrbordsidan. Flytskummet där var mörkgrått och genomsurt i nederkanten, så det var bara att börja gräva bort det, och vad ser jag då? JO! Ett HÅL in i bottendelen av skrovet. Det går rakt in i utrymmet framför motorn där bensintanken bor. Det är ju inte så mycket vatten där vanligtvis, men ibland är det en del och förra sommaren blev självlänsen igensatt och båten tämligen dränkt i regnvatten som alltså har haft full tillgång till styrbordsidans flytskum. Det var bara att börja sanera. Som tur är så verkar det inte vara så väldigt absorberande skum så det är mest längs nederkanten på sidan som vetter in mot mitten, men där har det krypit längs väggarna och ju mer jag gräver så ser jag att det låångt in. Börjar med en gammal, lång, träborr av "bladtyp" på borrmaskin som får vispa bort skiten och så blåser jag väck med tryckluft, men efter en 30-40 cm kommer jag inte längre in, så byter till en metallgardinsstång som jag skruvar i lite metallskruv i änden på så den blir "rivig". Kommer på att jag har minsann en våtdammsugare så jag använder den istället för tryckluft för att få bort bitarna jag får loss. När gardinstången inte kommer längre blir det en skena till ELFA hyllsystem som jag får manuellt trycka in och veva runt. När hela söndagen gått så har jag nått gränsen för vad ELFA-skenan når och även om skummet jag får ut nu inte är helt torrt så är det inte missfärgat och mera fuktigt än dränkt, så jag tror jag ska anse det är "good enough" fast låta det torka ut ett tag innan jag forsätter. Lutar åt att jag låter den stå "öppen" över vintern och gör klart i vår, även om det inte blir något gösfiske i höst. BILDER: https://imgur.com/a/2DfNlMR FRÅGA: Vad för skum skall man använda för att återfylla utrymmet med? Har letat en del och vissa säger att vanligt byggskum funkar, medan andra säger motsatsen.
  2. ...sen dagen efter var det dags att få plats gamla glasfiberdelen som jag skurit bort. Bort med gammalt trä och få fram ren plastyta. Sååå glad över multiverktyget jag köpte för projektet. Sen limmad på plats. Knepigt att få till bra press när man inte kommer åt insidan. Fick på några ställen till skruv som fäster i plywooden, men på de flesta ställen misslyckades jag med att få skruven att greppa i den tunna plywooden utan att gå rakt genom. Träbalkar nedtryckta i marken, pressade mot skrovet medels knäet och så skruv som håller emot så de inte åker upp funkade dock rätt bra. BILDER: https://imgur.com/a/69TAqcf
  3. Väl hemma igen försatte jag med att: Först beundra hantverket som Örnviksarbetarna lagt ner på båten: https://imgur.com/a/LPl3jyh Hittade lite billigare 8mm björkplywood på Byggmax, och på samma sätt som innan måttade jag med parkettunderlag och gjorde en mall per sida som jag sedan sågade ut bitarna utefrån. På dessa plastade jag på två lager glasfiber på den sida som vetter in mot skrovet, så att det finns en fuktbarriär. Som syns i bilderna ovan så tyckte de inte det var så viktigt på fabriken. Eftersom jag inte skar bort hela skrovytan vid plywooden kommer jag inte att kunna få dit hela bitarna så jag bestämde mig för att dela på dom och passa in dem i två bitar. På instinkt så gjorde jag skarven vågig, för att det inte skulle bli ett rakt snitt som eventuellt skulle knäcka som ett gångjärn ifall det blev fel belastningar. Jag började med babordsidan som varit rimligt torr. Skummet på insidan känns fortfarande bra här. Fyllde på så rikligt som jag kunde med epoxyfiller under kanterna som jag lämnade av skrovet så det inte skulle bli luftfickor när jag sköt in biten. Sedan var det bara stryka på förtjockad epoxy som jag gjort tidigare, banka bitarna på plats med gummiklubba och ordna press på de ställen där underlaget var solidt. BILDER: https://imgur.com/a/prUEg81
  4. Man tackar för uppmärksamheten. Har varit bortrest ett tag så väldigt mycket har inte skett. Innan jag reste så utforskade jag lite mer på sidorna av akterspegeln, och: Provhål på babordsidan visade fuktig plywood, så den ska nog bytas. Provhål på styrbord visade att det var minst 10 liter vatten i skrovet (!!). Tror jag byter den också. Så det var bara att öppna upp och beundra den ruttna plywooden. Och då ser jag att den är bara ca 8mm tjock, så jag tror dessa inte är kritiska för hållbarheten av akterspegeln utan mycket är till för att man ska ha något att skruva fast badstege och liknande i. Jag kom så långt att jag fick öppna upp på bägge sidor och skrapa bort det mesta av träet, men sen var det dags att dra till Norge ett tag. Jag fick sätta dit självdräneringsröret lite temporärt så jag kunde låta det regna i båten utan att fylla den. BILDER: https://imgur.com/a/fR8RIhV
  5. Äh, har mer. Det visade sig att akterspegeln inte bara är mittenbiten utan är i flera delar, men får man inte ladda upp bilder så känns det som uppförsbacke att fortsätta här.
  6. ...och där får jag tydligen inte ladda upp mera bilder så nästa tre är här: https://imgur.com/a/w9aC1vh Limmat nya plywooden och pressat den på plats med tvingar, en träbit fastbultad genom dräneringshålet och en del kilar. Börjat plasta, och plasta och plasta. Ovandelen var det omöjligt att inte få luftbubblor i för jag tror väven ville räta ut sig under härdningsprocessen, men det ska nog inte var något större belastning där. Så som motorn satt innan så rörde den inte ens ovandelen. Jag tänkte egentligen inte använda den gamla urskurna delen, men efter en sådär 10 lager glasfiberväv var det ändå bara ca 2mm tjockt så jag har limmat på plats den.
  7. Uppdatering: Limmat samman två x 12mm björkplyfa. Grundat med oförtjockad epoxi, sedan något tjockare blandning för limfogen. Måttat för ersättningsbiten. Provade pappkartong först men hittade några gamla parkettunderläggbitar som var mycket enklare att skära och tejpa. Sågat ut och passat in nya plywooden. Tyvärr fick jag pga den krångliga formen ta bort en hel del av kanterna på glasfibern för att det över huvud taget skulle gå att få den på plats. Tvättat och smetat på rikligt med tjock epoxi.
  8. Konsensus verkar vara att björkplywood är helt utmärkt för akterspeglar så jag inköpte sådant, 12mm tjock och planen är att köra dubbelt lager av dessa, limmade med epoxi. Men nu funderar jag på om kanske tre lager är bättre? Som kanske ses på bilderna har aktern på båten en "försänkning" i mitten där trälaminatet sitter, och det finns gott om vertikalt utrymme så man får lätt plats med ett tredje plywoodlager utan att det bular ut. Orginal var ca 26mm. 2 x 12mm blir som bekant 24mm så lite mindre. 3 x 12mm = 36mm. Är tjockare alltid bättre?
  9. Mängden borrhål vittnar om en rik historik. Slipa ner och plasta eller bara lägga i filler?
  10. Fridens! Efter att båten nu stått på land i två somrar pga murken akterspegel så tänkte jag försöka renovera den själv. Detta är inget jag är 100% bekväm med, och hoppas forat här kan komma med lite tips på vägen. Båten är en Örnvik 490 Cab, vilken alltså har en "toppdel" (innerliner?), och det är väldigt besvärligt att komma åt från insidan. Därför sker operationen från utsidan, och jag utgår från det här dokumentet, vilket har en rätt bra beskrivning av en liknande process för en båt i samma storlek. Tyvärr är trädelen i mitt fall bredare nedtill än upptill, så jag kan inte göra som de gjort i instruktionen där de kapar ut ett mindre hål i skrovet och sedan skjuter ner nya plywooden från ovan. Jag får alltså inget överlapp mellan skarven i glasfibern och plywoodens ytterkanter. Motorn är på 50hkr vilket är maximal motorstyrka för båtmodellen, och den kommer att gå på Norges västkust där det kan bli en del sjö plus inte alltid simavstånd till närmaste strand så det är viktigt att det blir tillräckligt solid reparation. Igår satte jag till sist, med viss bävan, vinkelslipen i båten och blottade eländet, och idag har jag med skruvmejsel, stämjärn och multiverktyg lyckats få bort all gammal våt plywood och har bara lite slipning kvar för att få ren glasfiber. Nästa moment torde vara att få till en passande ny plywoodskiva, men jag har också noterat lite skavanker som bör åtgärdas - bl.a ett hål i glasfibern mellan aktern och in i skrovet som måste varit där från fabrik (se bild där jag ringat in det). Mina första frågor är a) Har nån en rekommendation på plywood? Marinplywood verkar knepigt att få tag på.Tidigare var ca 26mm tjock, så jag gissar jag behöver limma ihop två st. b) Funkar det bra att använda biltemas glasfiber/polyester? Jag har med framgång kört den på en reparation på en tidigare båt, men då var det inte en akterspegel det gällde.
  11. Halloj! Nån som vet om det går att få tag på dessa grejor som håller fast plexiglaset på en Örnvik 490 Cabin? Det är också en plastbricka på andra sidan plexiglaset, och så är det en skruv+mutter som håller fast det hela i överbyggnaden. Gissar det är enklast att hitta nån med en 3D-skrivare, men tänkte kolla här först. /A
  12. Skepp-o-hoj! Jag har en Örnvik 490 cab som jag är väldigt glad i. När jag skulle byta eko-lod på den nu så rann det vatten ur de nya hålen, så jag befarade det värsta. Efter att ha tagit upp ett större provhål bredvid så rann det ut mera vatten, och innanför glasfibern verkar det vara något slags skummaterial. Blöt, men fortfarande krispigt och fnasigt, så inte förvandlat till en gegga. Ett nytt provhål gjordes mera i mitten av akterspegeln, och där var det trä som verkade friskt. Svårt att säga om det var fuktigt, men det var bra färg och fina fibrer på borrspånen. Är det någon som vet hur designen är på akterspegeln på dessa båtar? Det verkar ju vara en sektion med trä vid motorfästet, och så skumplast vid sidorna, men är dessa sidor isolerade från varandra eller är det öppet så jag riskerar att träet också drabbas? Hade helst inte renoverat hela akterspegeln, för det känns som det blir en dyr affär på en rätt gammal båt. Men det är ändå en suverän båt för våra behov, som klarar hyfsad sjö, funkar för fiske, lättare övernattning, lite lekar och sånt, men kan ändå i ett vips dras upp trailer och köras kors och tvärs över landet (Norge).
  13. Jodå, jag har kört hjulen framåt. Backautomatiken har jag koll på: en av backarna kan glida med någon cm i backriktningen, och när det gör det så förs det inåt. När man släpper kan man få jucka lite på vajrarna för att släppa helt, men då släpper det direkt. Backarna ser bra ut enligt mig, med ca 3mm beläggning kvar. Hade helst slippa köpa nya, då de kostar 1500:-, men jag kanske får bita i det sura äpplet ändå.
  14. Fick backning på bromsarna på trailern, så nu har jag tagit isär, rengjort, smort upp och justerat efter bästa förmåga. Men hur hårt ska bromsarna egentligen ska ligga an med påskjutsbromsen maximalt intryckt? Hur hårt jag än spänner in bromsen så kan jag rubba hjulen bara jag tar i ordentligt. Dom är då justerade så att det precis löper fritt när vajrarna är slacka, och så är det så att det börjar ta i när påtrycken har skjutits in ett par cm. Max-broms testat med spännband som drar ihop påtrycken.
×
×
  • Skapa nytt...