SR280
Medlemmar-
Innehålls Antal
36 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm SR280
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
711 profilvisningar
-
-
Nu börjar det vara dags att förbereda båten inför sommaren. Bottnet har aldrig varit målat, men nu är det meningen att göra det. Har fått tips om att slipningen av bottnet lönar sig att göra med Mirkas Abranet. Någon som har erfarenhet av detta? Vilken modell (finns flera olika) och grovlek är att rekommenderas? Efter förra sommaren så tvättade jag bottnet, men inte så att det är helt rent. Detta hjälper till nu när man skall bedöma var vattenlinjen går. Är det ok att börja slipa på det dels smutsiga bottnet el. borde jag rengöra det perfekt innan slipningen? Skall jag använda mig av tejp vid vattenlinjen för att få en skarp gräns vi slipade/icke slipade ytan? Tar emot all hjälp hur jag skall utföra bottenarbetet på rätt sätt. Själva behandlingen med primer, bottenfärg etc. är under kontroll. Kommer att använda mig av Hempel Silic One produkter.
-
Märkte detta inlägg först nu... Lyckligtvis valde du att hoppa över David. Där gjorde du verkligen rätt. Man kan säkert få något fungerande, men han är absolut inget att lita på. Sålde ett "renoverat" backslag åt en kompis. Renoverat betydde i detta fall nymålat. Inget annat än problem och efter det får man endast svar i stilen "har inte tid att tala mer". Se upp med denna prick eller besök honom personligen.
-
Ingen med erfarenhet av inverkan vid byte från 40B till 41B? Vilka backslag är passliga(enkelt monterade utan större ändringar) till en 41B?
-
Hej Fredrik, Jag håller på med samma sak i min Nimbus 3000. Skall sy om dynor/madresser/bänkar som ligger "ute" i båten. Helt av ren nyfikenhet. Vilka färger kommer du att välja till dina dynor? Jag skulle vilja ha ett nytt/fräscht utsende i min båt, dvs. något annat än orginal. Samtidigt vill jag dock respektera båtens "orginalitet" och hålla färgerna neutrala. Har försökt hitta lite bilder, men utan lycka. Hej, ursäkta sent svar, var ett tag sedan jag kollade på sidan.., men har nu bestämt nytt tyg o skum ute och inne, blev Pacyfic och tyget inne heter knop och görs av bogesund, blå,marin färg och ute silvertex tyg i färgerna blå(saphire) och grå(titanium). Ändrat lite på ryggstöden i sittbrunnen, istället för de runda (korvarna) bli ryggdynor i ett stycke, tror detta blir snyggt, leverans blir april/maj så det blir en spännande väntan.. Mvh Fredrik Hej, Skulla vara jätte fint att se bilder på dynor/bänkarna när dom är färdiga. Antar att du har dem i bruk redan?
-
Är ingen expert på el, men detta tvivlar jag på. Varför skulle det göra så att det bara laddar det med minsta Ah? Det håller jag med om att bäst är det att låta någon som behärskar göra installationerna. Nu talar vi visserligen om små tillägg till orginalmonteringar så då tycker jag att man mycket väl kan fråga efter hjälp här på forumet. Det är väl därför(delvis) man har sådana forum eller...?
-
Jag har i min Nimbus 3000 totalt 4 batterier. Kommer inte precis ihåg är det 1 start + 3 förbruks el. 2 + 2, troligen förstnämnda... Jag har varsin huvudströmbrytare för batteribankerna. Undrar om jag kunde plocka bort dessa två orginal brytare och ersätta dem med en http://www.seasea.se/add-a-battery-65a ? Får jag då generatorn att ladda upp alla 3(2) förbruksbatterier el. funkar det bara för 1 start + 1 förbruks?
-
Tänkte fråga här på forumet om ankarrulle till badbryggan på en Nimbus 3000, innan jag skaffar prylarna och börjar installera. Är det någon som har några ideer' på bra lösningar? Tänkte lägga dit ett Bruce ankare (5 kg el. 7.5 kg) med 2 m kätting. Använder för övrigt lina som är på rulle och fäst i räcket. Kommer inte att montera något ankarspel, utan använda ankaret "manuellt". Tankar, förslag, bilder etc.?
-
Inga beslut gjorda ännu... Min TAMD 40B fungerar så har ingen brådska med saken. Nu undrar jag om det är någon ide i att byta motorn mot en grundrenoverad TAMD 41B? Är det en "stor" skillnad i att lägga en motor med 200 hk, istället för nuvarande 165 hk? En del bekanta har även sagt att jag borde leta efter en D4 som inbytesmotor... Det skulle visserligen vara riktigt fint, men priset på en använd D4 är ganska högt...
-
Tack för det snabba svaret. Det är trångt, verkligen trångt... Skall se om man ser något med hjälp av kamera. Av någon orsak så tycker jag att det är så gott som omöjligt att komma åt eventuella muttrar på insidan. Känns som om det är helt omöjligt...
-
Jag har en Nimbus 3000 vars stävlager släpper vatten från insidan ut. Dvs det läcker mellan lagret. Tänkte nu lossa stävlagret och täta mellanrummet med massa/motsv. för att slippa av med läckaget. Förra sommaren när båten var sjösatt så kom inget vatten in, men nu under vintern/våren så har det börjat droppa vatten från insidan.. Är det bara att lossa de två bultar som syns på bilden och sedan är stävlagret loss, eller...? Är det mutter på insidan jag borde komma åt(verkar inte så enligt mitt tycke)? Nu om jag lossar lagret och får ut den lilla mängden vatten som sitter kvar där, så vore det väl klokt att försöka lite tvätta i motorrummet på samma gång.
-
Hej, Börjar bli tider att sjösätta min Nimbus 3000 för första gången. Nu skulle jag behöva lite hjälp med förberedelserna, innan sjösättning. Försökte leta runt på forumet, men hittade inte några direkta svar. Jag vill ta till vara glykolen som nu ligger i motorn. Hur gör jag det på lättaste och på rätt sätt? Vill ”varmköra” motorn på land innan sjösättningen, bara för att granska att allting är ok. Hur går jag till väga så att jag inte förstör något? Är det något annat speciellt jag borde beakta vid själva sjösättningen? Axeltätningen? Tätningen har ingen "smörjkopp", utan det är endast en gummitätning runt axeln. Har tidigare haft båtar med drev så detta är allt annat än bekant för mig. Jag borde gjort tydliga anteckningar då jag gjord köpet. Vi gick igenom sjösättningen förra våren då jag köpte båten, men tror ni att jag kommer ihåg något...
- 2 svar
-
- Nimbus
- volvo penta
-
(och 3 mer)
Taggad med:
-
Hej, Funkar detta även på vinylklädsel som är 30 år gammal? Jag funderar på att sy om min klädsel i båten nu under vintern. Skulle dock kunna vara färdig och pröva hur orginal klädseln ser ut när man tvättar/putsar den(så att den blir ren). Jag försökte under sommar alltid nu och då putsa lite, men hittade inget medel som fick vinylen att bli ren o. fräsch... Kan bra vara att jag sparar lite pengar och rejält med arbete ifall jag får den gamla klädseln att glänsa...
-
Nu har jag slipat en hög med trädekaler, så de är redo för olja + lack. Vad jag nu funderar över är att borde jag använda "neutral" olja eller någon sort av bets för att få en lite mörkare färg på dekalerna... Finns dock risken att det blir en stor skillnad i färgen jämfört med t.ex golv, styrpulpet osv... Ingen som har några bildre på fixad inredning i en Nimbus(helst 3000/3003)? Nu tänker jag då på bänkar/soffor "utomhus" och inte i för/akter ruffen. Helst någon sådan som har använt sig av något annat än blå färg el. orginal. Funderar själv på något som skiftar i beige/brun etc., dvs. något som passar bra ihop med träinredningen.
-
Besvarar min fråga själv... Nu när det verkar finnas erfarenhet, positiv sådan, av Biltemas lack, så värför inte då använda detta innan lacket http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Olja/Grundolja-Marin-A-2000022671/ Första satsen trädekaler slipade och redo för olja+lack
-
Precis. Har kört så i några år och det blir snyggt. Finns bättre grejer som ger aningen bättre resultat men till en betydligt högre kostnad. Jag brukar slipa lätt mellan varje lager men det räcker säkert med vartannat. 3-4 lager blankt och 1-2 halvmatt. Sista lagret i ett lite fuktigt badrum så blir det inte damm. En sak jag undrar över. Varför lägga blankt under och halvmatt som yta? Känns som om det borde vara den blanka på ytan...