-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm TommyVega
-
Placering
Kadett
-
Tack för hjälpen, vad skulle jag göra utan er? javisst va det brytpinnen som va av. men varför? jag hoppas att "den bara gått av lite av sig själv". det kan ju va helstopp i kylvattenkanalerna oxo såklart. men nu har jag beställt ny brytpinne och lite packningar o sånt, så hoppas jag att det funkar efter det. http://mmd.nu/shop233/catalog/product_info.php?products_id=8112&osCsid=stbcgl30c080sv138tqtm78fj5
-
tack för alla bra tips! jag tror inte jag har impeller utan kugghjulspump. @gusvo085 jag ska testa med att spola motorn bakifrån om slangarna räcker ner till bryggan, o köra på lite högre varv. men jag har redan fört motorn "några minuter", iaf betydligt längre än 20sek. @ pentax jag tittade på sprängskisserna och hittade ingen brytpinne. var sitter den? http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf sid 27-29 jag testar att isär pumpen o titta lite. kanske jag hittar en brytpinne.
-
hej hej. Jag sjösatte min vega idag och till min lycka startade min motor snällt. det är en albin O21. men efter att ha tittat såg jag att inget kulvatten kom ut ur avgasröret! jag testade bara motorn i hamn så jag hade bara kört några minuter. jag kollade vattenintaget till motorn o där kommer det in vatten. fram till motorn alltså, sen vet jag inte vad som händer. det verkar inte läcka ut någonstans på vägen. kan det vara så att det tar "flera minuter" på lågt varv för vattnet att komma igång o dra igenom hela motorn o börja puttra ut? jag minns det inte så, men det var ju ett halvår sen sist. finns det nått vanligt fel med kylsystemet som ni kommer att tänka på som jag ska kolla först? hur länge vågar jag köra motorn utan att kylvattnet kommer ut? mycket tacksam för svar. jag är en seglare o ingen mekaniker, så min kunskap är begränsad.
-
@hultan: haha, nä jag fattar att det kan vara lite rysk roulette. jag hoppa att jag kan hitta ett crew lite innan dess. men det är en svår avvägning för mej, helst skulle jag velat hitta någon i höstas, men jag vill inte skrota min plan att komma iväg i år så länge det finns hopp. men d kostar ju en del att rusta en båt, även fast jag gör det så låg budet som det går, tror jag. så det ekonomiska är en anledning till att det vore värdefullt för mej att hitta en seglingspartner nu. Hur känns det med storfidran? det va mitt andra alternativ jämte vega. verkar vara en båt som skulle passa mej.
-
jag förstår att det kan vara svårt att hitta en bra seglingspartner på internet. Om ja fick välja så skulle jag segla med en vän jag har känt 10år och som delar mitt seglingsintresse, men nån sån känner jag inte. men jag misströsta inge, folk hittar ju sina livspartners på internet nuförtiden jag ska såklart försöka testa och gå igenom båten så noga jag kan i sommar. o nu e jag typ arbetslös och jobbar på båten flera gånger i veckan. men jag håller med om at det ibland kan kännas lite tajt att komma iväg i år. men jag hoppas att det ska gå! @odysseus65: jag letar fortfarande. jag har kontakt med lite olika intresserade personer, men det hela är fortfarande otydligt. maila mej gärna! så kan vi prata mer, jag e helt klart intresserad av vem du är och hur du tänker kring segling.
-
hej igen. jag håller på att rusta min vega för en (eventuell) långsegling, och funderar mycket på utrymmen och förvaring, då båten som bekant e ganska liten. I durken har jag två luckor, längst akterut, typ vid trappan in i kajutan (alltså typ mitten av båten) finns en lycka ner till kölsvinet, där vatten samlas och länspumpen finns. lite längre förut finns en lite lucka till en plastad låda/hylla, för batteri eller dyl. utöver detta finns inga durkluckor, även fast d finns en hel del durk kvar förut, så att säga, o gissningsvis en del utrymme i kölsvinet som inte går att utnyttja. men jag är lite osäker på vad jag har att vänta mej om jag börjar såga. så min fråga är: vad tror ni? är det värt besväret att såga upp fler durkluckor? finns det ett stuvutrymme därnere? har nån gjort detta eller vågar nån på sig en gissning? en annan komentar till detta är att jag funderar på att (ytterligare) förstärka mastbalken (vilken är viktigt på vegor). min plan är att bygga en kraftig dörrkarm runt hela dörrhålet, alltså även i nederkant. men om det finns ett utrymme mellan durken o botten på båten/kölen, så kanske d e lämpligare att dra ner "dörrkarmen" hela vägen ner, alltså genom durken. nån ide/gissning/erfarenhet om detta någon?
-
hej hej. jag funderar på att byta riggen på min albin vega. inte göra några förändringar utan bara se över o byta svaga/slitna delar. vet någon måtten på stagen till en albin vega eller var jag kan hitta det? jag har nyligen mastat på, så mäta mina är lite omständligt just nu. I planerade att fråga detta på vegaklubbens forum, men det enda sättet att registrera sig är att maila deras webmaster, o istället för att skriva ut mailadressen så har dom en gmail länk, o jag har facktids läst gmails licensavtal så jag har inte gmail. så om någon har deras webmasters mail så vill jag gärna ha den oxo. tack på förhand.
-
tack för råden om flottören men det andra problemet kvarstår. det läcker alltså mellan grenröret och avgasröret. framförallt avgaser ifrån motorn, men lite ibland lite kylvatten tillomed. Jag följde kloka råd o bytte packning till dubbla grenrörspackningar anpassade för just detta, o så drog jag åt bultarna ordentligt. men det löser inte problemet. ytorna på både avgasröret och grenröret och rena rost och platta. det kanske inte är ett jätteproblem, men avgaserna letar sig in i ruffen, och det känns inte allt bra att köra motorn längre tid om någon tex ligger o sover i ruffen o luckorna inte är ordentligt öppna. någon som har haft liknande problem? finns det nån pasta eller liknade som jag kan "limma" igen det med? eller vad kan hjälpa?
-
hej hej. jag har nu gett mej in på internationella sidor o communitys för att hitta crew o båtar för långseglingar. det första jag testade var findacrew.net och blev besviken när jag (efter att ha jobbat på min profil ganska länge) märkte att sidan är i princip bara till för dom som betalar för att undvika framtida missar undrar jag vad ni kan rekommendera.
-
tack lintott! men efter att ha kollat på lite sprängskisser är jag fortfarande förvirrad. hur kommer jag åt flottören i förgasaren? hur pillar jag tillbax den? se sida 14 bild 16 http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf tack thomas för ett så utförligt svar. jag sticker ner till båten o kollar efter hur det ser ut.
-
hej hej. Idag bytte jag grenrör på min gamla albin O21 som sitter i en vega. det gamla grenröret var rostigt o läckte avgaser. men när jag efter mycket om och men lyckades byta det kvarstår problemet! det nya läcker oxo, trots att det är i gott skick. det är lite svårt att se, men jag tror att det är i skarven mellan grenröret och avgasröret som röken kommer ut. har ni oxo haft detta problem eller något liknande? vad ska jag göra? den packning jag använder är utklippt från ett packningsark från biltema. jag har dragit bultarna hårt, men inte superhårt, då det e lite svårt att komma åt, men framförallt för att det e gjorda av mässing o jag är rädd för att skada dom. men inte nog med detta! efter att jag hade bytt grenröret och testkört motorn och upptäckt att det fortfarande läcker stänger jag av motorn. jag funderar lite o drar åt lite bultar extra men gör i stort sätt inget alls. sen öppnar jag bränslekranen för att starta motorn igen. Då rinner det ut bränsle genom luftintaget på förgasaren! o inte droppar, det rinner ordentligt, men slutar direkt när jag stänger kranen. vad kan ha hänt? jag begriper det inte? har ni haft nått liknande problem? hur kan en lösa det? tacksam för alla råd och tips.
-
hej Staffan. Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Om du inte hör köpt någon båt än kanske detta kan vara intressant för dej: http://www.maringuiden.se/forum/topic/76986-l%C3%A5ngseglare-s%C3%B6ker-partners/
-
hej. Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Efter att har rustat, planerat och läst under hösten och vintern är det nu dax för sjösättning. fast mycket arbete kvarstår. Jag hade tidigare hoppats på att några bekanta oxo ville långsegla med mej, men börjar nu inse att jag kommer antagligen behöva söka mej utanför min bekantskapskrets för att hitta seglingspartners. Min plan är att rusta och förbereda båten i sthlm under våren, segla den för att testa båten och mej själv i östersjön under sommaren, och mot slutet av sommaren segla ner till Kanarieöarna, och runt jul segla över Atlanten. Planen är ambitiös men inte orimlig, tycker jag. jag försöker oxo vara ödmjuk inför att allt inte alltid går som planerat. Jag har haft två segelbåtar innan, och är van vid att behöva lära mej själv och ta ansvar för seglingen själv, men jag saknar erfarenhet av långsegling och segling på öppna vatten. Jag har en plan men förstår oxo att den antagligen kommer att förändras på vägen och är öppen för andra idéer och lösningar. Jag kommer att segla med förhållandevis låg budget. Jag söker någon som oxo vill segla över atlanten! Och någon som hellre vill "delta" än "hänga med". Min önskan är att hitta en eller flera personer att dela båten med och göra planer tillsammans, jag har inget intresse av att vara "kapten" eller "ägare" utan vill göra saker tillsammans. Men jag är oxo öppen för någon som bara vill följa med vissa etapper eller som "crew" eller dyrligt. Om du tycker detta passar mej, eller om du har andra idéer som kanske skulle passa mej, tveka inte på att höra av dej. MVH Tommy 250@riseup.net