Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Beti

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om Beti

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

478 profilvisningar
  1. Det lät väldigt komplicerat, vill inte riskera och förstöra något när jag kommit så långt Jag ringde runt, fick tag i ett företag som skulle fixa det åt mig för 2500 kr i Stockholm exklusive material, och igår kom jag på att min gamla chef sysslar med motorer till allt möjligt. Jag ringde honom och frågade hur mycket han skulle ha för och byta alla packningar i växelhuset, han svara då drygt 1000 kr. Packningssatsen beställde jag idag från drev.se, kostar bara 440 kr samt impeller för 169 kr
  2. Ja skruvarna lär inte vara de svåraste nu när växelhusproblemet är ur världen. Tänkte passa på och fråga dig angående packningen/packningarna som sitter bakom propellern, har du någon aning om hur man får ut dom? Min läcker lite olja, skulle behöva byta packningen. Ser att det är 3 skruvar långt in i axeln för propellern.
  3. Sådär! Nu är skiten väck, vill tacka dig för all hjälp Sjöberg! En guldstjärna i kanten får du, kan även bjuda på en åktur i Hjälmaren när båten är totalrenoverad till nästa månad Du får några bilder på hur växelhuset såg ut invändigt, din kanske hade mer salt i sig. Ska forska lite mer i impellern och vattenpumpen ikväll. Min motor är förresten 1981:a tror jag.
  4. Jo de skruvarna tog jag också bort, kom på detta lång efteråt Nej jag har låtit bli och vrida på växelstången, nu återstår och se hur impellern å vattenpumpen ser ut.
  5. Blir kul och följa, jag gör desamma med min Ryds Hajen
  6. Ja det blir väl och svetsa på en mutter sen när man kommit så långt, tack för tipsen.
  7. Hallå Sjöberg Här ska inget till metallåtervinningen, kan det vara denna skruven som finns bakom förgasaren? Hittar ingen annan skruv någonstans, tänkte jag skulle fråga dig eftersom du är kung på detta /Elvis
  8. Jo det stämmer, men det nämndes om någon växelpinne. Jag har tagit bort alla skruvar nu, men han lossar iallafall inte.
  9. Axelvevaxel, hur får jag bort vxl pinnen? Är det något jag skruvat bort ifrån toppen av motorn eller?
  10. Axelvevaxel, hur får jag bort vxl pinnen? Är det något jag skruvat bort ifrån toppen av motorn eller?
  11. Jag får testa mig fram, får bända lite där det går haha Ska se om jag får tid över till helgen och testa, jag hör av mig när jag fått isär växelhuset och testat grispitten
  12. 2 bultar har gått av på vänstra sidan, så dum som jag var testade jag med en bult till på högra sidan igår men den gick ju av på nolltid med. Jag får väl bända upp det med stämjärn, bände du upp det intill skruvarna eller varsom helst? I värsta fall får jag vända motorn upp&ner som du säger och borra mig igenom, men det ska nog inte behövas. Lite våld och stämjärn borde funka. Jag tänkte sedan testa "grispitten" och se ifall jag kan få loss andra hälften av skruven, annars blir de borren. Som sagt, bara jag får dän växelhuset så ordnar sig de andra.
  13. Halloj Jag tänte jag skulle byta impeller å sådant i drevet, men tydligen så hade skruvarna fått sig rejält med salt. Tyvärr så knäckte jag skruvarna i mitten, så hälften av skruvarna sitter fast. Jag har köpt skruvutdragarsett, men de verkar vara svårt och komma åt. Någon som har något förslag på hur man kan göra?
×
×
  • Skapa nytt...