Saabmaffian
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Saabmaffian
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
skåne
-
jag fick min switch box i onsdags ,och nu går motorn .. så felet var i switch boxen . helt underbart Så ett stort Tack för hjälpen . överlycklig båtägare. men så kom ett litet problem , när vi var ute och körde så stannade vi några gånger och satt o fiskade , när vi startat och flyttat båten några gånger så plötsligt ville den inte gå igång (normalt startar den direkt ) fick köra på starten till o från ca 10 min ,den tände till men inte mer , innan den började så försiktigt villa gå igång , på en cylinder i taget lät det som . till slut gick den igång på alla ,sen va de som om inget hade hänt , allt fungerade som de skulle igen , det var så en gång tidigare när ja hade den i baljan hemma när ja höll på att prova den när den inte gick mer än på 2 cylindrar men då trodde ja det var därför. men måste va nåt annat fel . kan de va flotören som hänger sig så den får in soppa när den står en stund (i detta fallet ca 45 min ) så den kan bli sur så den har svårt gå igång därför . Nån som vet vad som kan göra detta .. Med vänlig hälsning Nicklas övrigt går motorn perfekt nu ..
-
ja får be om ursäkt själv för de e ju jag som e dryg eftersom jag vill förstå hur de fungerar .. yrkesskada i elektronik branchen jag ska beställa box nu men ser att den jag hittade på ebay heter 57772A 7 är den kompatibel med 57772A 5 vet du de . ? den verkar sitta i nyare motor om ja ser rätt. men ser ut som samma i övrigt .. mvh nicklas
-
hej o åter igen tack .. ser rätt ut hittade i usa för ca 1000 kr , , men läste att om en stator lägger av så kan de med göra att den tappar 2 cylindrar antingen översta eller understa .. och efter som jag har o ohm till jord på den blå sladden från statorn kanske kan vara fel där ändån ,om den sladden ligger mot jord avskavd typ.. .. förstår det som boxen är uppdelad på 2 delar men även inkopplingen utifrån är uppdelat .. sitter o läser in på hur allt är kopplat ..ja ska ut i morgon innan ja beställer boxen o mäta stator lindningarna en gång till ,. om den blå fortfarande är o ohm till jord kanske felet är där.. har ingen aning hur de ska mäta ju ,.,. pm:a ?? hur
-
hej o åter igen tack .. ser rätt ut hittade i usa för ca 1000 kr , , men läste att om en stator lägger av så kan de med göra att den tappar 2 cylindrar antingen översta eller understa .. och efter som jag har o ohm till jord på den blå sladden från statorn kanske kan vara fel där ändån ,om den sladden ligger mot jord avskavd typ.. .. förstår det som boxen är uppdelad på 2 delar men även inkopplingen utifrån är uppdelat .. sitter o läser in på hur allt är kopplat ..ja ska ut i morgon innan ja beställer boxen o mäta stator lindningarna en gång till ,. om den blå fortfarande är o ohm till jord kanske felet är där.. har ingen aning hur de ska mäta ju ,.,.
-
Tack för du hjälper mig , jag har bytt plats på både tändspolar och stift ,men felet är fortfarande de 2 undre cylindrarna som ej går. så jag har konstaterat att styrboxen inte släpper ut signal till cylinder 3 och 4 . visste däremot inte om det finns nån typ av hallgivare för varje stift eller du såfall var ihopkopplade 2 0ch 2 tex.. såfall förklarar de ju varför 2 cylindrar skulle kunna lägga av samtidigt . jag gör som du säger och nöjer mig med svaret och ska se om jag får tag på en switch box. jag hittar tyvärr inga nummer på min motor vet inte var ja ska leta ,så ja vet inte vad det är för en modell eller årsmodell .. vet den heter mariner 40 magnum . på 40 hk så klart .. 4 cylindrig . men går väl o ringa nån mariner verkstad som vet .. ja ska leta och se om jag hittar något och beställa hem en box så hoppas jag de fungerar sen .. jag är jätte tacksam för din hjälp . och har du någon aning om var man kan hitta kopplingsschema och dylig info om min motor , och/eller var man kan läsa om hur switch boxen m.m fungera , så blir jag glad om du vill skicka nån länk .. jag är en elektronik toking som vill veta hur allt elektriskt fungerar ,.. tack åter igen .. hoppas ja får tag på rätt del .. MVH Nicklas
-
Så nu har jag varit ute och mätt enl biden .. , triggern (som jag tror det är) mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ? är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara . förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . har jag förstått det rätt då NVH Nicklas jag undrar även var man får tag på en sådan box isåfall om den är sönder . och vad ska den heta ?
-
Så nu har jag varit ute och mätt enl biden .. , triggern (som jag tror det är) mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ? är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara . förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . har jag förstått det rätt då NVH Nicklas jag undrar även var man får tag på en sådan box isåfall om den är sönder .
-
Så nu har jag varit ute och mätt enl biden .. , triggern (som jag tror det är) mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ? är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara . förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . har jag förstått det rätt då NVH Nicklas
-
Hej jag har nyinskaffat en båt där motorn går inte på de 2 undre cylindrarna,där är ingen gnista på de undre cyklindrarna ,så jag har skiftat plats på tändspolar och på tändstiften , för att lokalisera fel,men fel på 2 undre cylindrarna ändån. har tyvärr ingen kunskap om båtmotorer men skruvat en hel del på bilar och kan ganska mycket om fin elektronik , så jag har mätt lite olika saker , vet tyvärr inte vilka saker som är vad men ,den boxen som alla 4 spolarna går in i har samma värde på alla 4 utgångarna ,men på de 4 ingångarna som kommer uppe ifrån svänghjulet så är där kortis på 3dje ingången uppifrån . undrar om någon vet vilka värden som det ska vara där , och vilka värden som ska vara där när motorn är igång , ritat på bifogad bild var det är 0 ohm till jord .. om det är rätt eller inte vet jag ju tyvärr inte . finns dety någon som har ett elschema på denna modellen så hade jag blivit glad. funderade på om det kan va kortslutning i sladden på väg upp till spolen , men har ingen avdragare till svänghjulet ,ska leta upp en sådan så ja kommer dit .. tacksam om någon vet något eller vet var man ska mäta.. Tack på förhand Nicklas