hansabe
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm hansabe
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
523 profilvisningar
-
Jag har funderingar på att försöka installera en fast bränsletank (volym runt 40 - 50 liter) på min B16 (originalmodellen alltså - inte AL). Vill ha bort så mycket vikt som möjligt från 'akterskeppet' så min tanke är att lägga den under durken i sittbrunnen. Det är ju ett ganska lågt utrymme. Är det någon som har gjort detta och kan ni tipsa om det finns några bränsletankar på marknaden som får plats där?
-
Hej. Jag håller på att montera en Yamaha 50hp 1989 på båten. När jag köpte motorn fick jag med varvräknare och tiltinstrument (båda Yamaha) med tillhörande kablar, men ingen manual eller beskrivning hur man kopplar in dessa. Har en 'remote control' Yamaha 703 och i nederkant bakkant på den sitter en kort kabelhärva med ett antal kontakter på. Finns någon som har en manual eller guide som visar hur man ansluter instrumenten? Eller som kan beskriva vilka kontakter som ska kopplas till vilka? / Hans Åberg
-
-
Jag har lite funderingar/frågor kring montering av en Yamaha 50 hk på min båt (Ockelbo B16). Motorn ska monteras med 4 st 12 mm bult och jag har tänkt mig montera i bulthålen enligt markering på bilden. Har läst mig till på andra trådar i forumet att man för att få tätt ska 'fylla bulthålen' med Sikaflex alternativt borra 'grova hål' och fylla dem med Epoxyfiller som man sedan borrar hål i med rätt dimension för bulten. - om jag väljer att 'skippa' epoxyvarianten och 'bara' borrar hål för 12 mm fästbultar, ska jag då borra just 12 mm hål eller ska de vara någon/några millimeter grövre? Om hålet är 12 mm och man ska fylla det med Sika så lär man väl trycka bort den när bulten monteras i hålet? Eller? - om jag borrar större för att fylla med epoxyfiller, hur grovt bör hålet då vara? Det borde väl vara så pass så att varje bulthål kommer att omgärdas av i alla fall ett par millimeter epoxy? - de nedre bultarna kommer att ligga under vattenlinjen så där är det ju extra känsligt att det blir riktigt tätt. Men, med tanke på att de nedre 'bulthålen' på motorn är mera som en oval slits, hur försäkrar man sig om det verkligen tätar mellan bulten, bracketten och akterspegeln? Tacksam för tips och råd / Hans
-
Aha!! Tack!! Då vet jag att den kan hänga där den hänger så länge
-
På min motor köpt beg. i fjol men ännu inte monterad på båt sitter det i framkant av upphängningsbygeln en liten tunn slang (se bild). Den leder ner i växelhuset. Någon som har vetskap om vad den har för funktion? Ska den anslutas till något och i så fall till vad. Som säkert framgår av min fråga så har jag ingen instruktionsbok till motorn (som är av modell 50DETOL.
-
@petter_b Hej. Jo, den blev utbytt mot en 15mm platta i björkplywood (väldigt många lager i den) då jag inte lyckades uppbringa någon marinplywood här där jag bor (Åredalen). Plattan är behandlad med 6 lager epoxyprimer och på det tre lager tvåkomponents härdlack så den ska klara av att utsättas för vatten. Monterad mot akterspegeln med ett tunt lager epoxyfiller 'som packning' + Sika i kanterna mot akterspegeln. Bra tips att försänka hålen för bultarna. Får bli lite mer jobb med epoxyprimer och härdlack då i försänkningarna så att man 'håller garden uppe'
-
Hej (igen). Dryga året sen sist. Motor inhandlades (i Hudiksvall) i juni 2015 men har fått stå i mitt garage sedan dess då sommaren 2015 dels inte inbjöd till speciellt mycket båtåka och dels fylldes av div. andra 'måsten' som medförde att jag inte han med det jag tänkt åtgärda på båten. Alltnog, kanske jag fegade lite men det blev en 50hp (Yamaha givetvis) från 1988 som verkar vara i gott skick. Nu till några funderingar kring montering av motor på båten (Ockelbo B16). Motorn ska monteras med 4 st 12 mm bult och jag har tänkt mig montera i bulthålen enligt markering på bilden. Har läst mig till på andra trådar i forumet att man för att få tätt ska 'fylla bulthålen' med Sikaflex alternativt borra 'grova hål' och fylla dem med Epoxyfiller som man sedan borrar hål i med rätt dimension för bulten. - om jag väljer att 'skippa' epoxyvarianten och 'bara' borrar hål för 12 mm fästbultar, ska jag då borra just 12 mm hål eller ska de vara någon/några millimeter grövre? Om hålet är 12 mm och man ska fylla det med Sika så lär man ju trycka bort den när bulten monteras i hålet? Eller? - om jag borrar större för att fylla med epoxy, hur grovt bör hålet då vara? Det borde väl vara så pass så att varje bulthål kommer att omgärdas av i alla fall ett par millimeter epoxy? - de nedre bultarna kommer att ligga under vattenlinjen så där är det ju extra känsligt att det blir riktigt tätt. Med tanke på att de nedre 'bulthålen' på motorn är mera som en oval slits, hur försäkrar man sig om det verkligen tätar mellan bulten, bracketten och akterspegeln? / Hans
-
Tack så väldigt mycket. Nu är det bara att börja jobba Och det tacket är riktat till er alla som bidragit i den här tråden. Ingen nämnd men ingen glömd. Ska 'återapportera' när motor är inhandlad och sitter på plats. / Hans
-
Hej. Om du vill kan du maila den till mig på min privata e-post: hans@aberg.pp.se Vet inte heller hur man lägger upp bilder i forumet. / Hans Här går det undan Databladet levererat med värdefull information. Man får tacka allra som mjukost
-
Hej. Om du vill kan du maila den till mig på min privata e-post: hans@aberg.pp.se Vet inte heller hur man lägger upp bilder i forumet. / Hans
-
Tack för goda råd. Min idé om 40 - 70 (tänkte väl egentligen 40 - 50hk) verkar ju nästan vara lite i underkant då Dock lite rädd för tyngden på de större motorerna. Båten verkar ju kunna bära upp det utan problem men frågan är hur mycket min rygg pallar Har inte båten på varv så jag har inte tillgång till några lyftresurser annat än muskelkraft. Kanske borde vara 'mellanmodellen' 60 - 70 hk som man ska rikta in sig på då? Ingen av er som har en motor 'i närheten' och kan kolla upp måtten på upphängningsbygeln och riggen?
-
Hej alla. Jag är ny på Maringuiden och hoppas jag valt rätt forum för att be om hjälp med några uppgifter. Jag är sedan sommaren 2014 ägare till en Ockelbo B16 (sjuttitalare) på vilken det sitter en Evinrude 30hk (1985). Tycker att motorn känns lite för 'klen' och tänker därför skaffa en Yamaha 2-takt i effektklass 40 - 70. Har kollat runt lite på Blocket och tänker mig försöka hitta nåt i årsmodell runt 1988 - 1994. B16 ska ha en motor med lång rigg. Har försökt få fram lite måttuppgifter som jag behöver för att 'förbereda båten' på en ny motor. 'Förbereda' i så motto att jag behöver byta ut motorplattan som sitter på utsidan av akterspegeln (en plywoodplatta som har sett bättre dagar) och eventuellt justera in höjden så att motorn sitter optimalt (kavitationsplattan i rak linje med botten). Har dock inte lyckats hitta några svar på nätet så jag sänder en bön om hjälp till de av er som är lyckliga ägare till en Yamaha-motor enligt min beskrivning ovan. Vad jag skulle vilja veta är: 1. Vikten på motorn (tänker i första hand satsa på en motor med trim/tilt). Då motorena i det här effektområdet är intill förväxling lika (på bild i alla fall), är det någon skillnad på vikt mellan 40, 50, 60, 70HK?? Och i så fall, vilken då? 2. För att få rätt mått (höjd) på motorplattan, behöver jag veta måttet från upphängningsbygelns övre kant (den som vilar mot akterspegelns kant) och nedre kanten på upphängningsbygeln. 3. Hur långt är det mellan upphängningsbygelns övre kant och kavitationsplattan? Det finns ju 'standardmått' för lång och kort rigg men som jag förstått det så kan dett diffa några centimeter hit eller dit mellan olika motormärken? Och för att förekomma ev. diskussioner i ämnet nej, jag är inte intresserad av 4-taktare. Dels passar en sån inte in i min budget och dels så, tycker jag alltså, ska båt och motor någorlunda hänga ihop tidsåldersmässigt - borde ju i så fall letat efter en motor från 70-talet men 80- till tidigt 90-tal 'får duga' Tackar på förhand för ev. assistans / Hans