jdemner
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jdemner
-
Placering
Kadett
-
Försökt få bort svänghjulet med 5-56, värme och avdragare utan resultat. Något annat tips på hur jag kan göra?
-
Har varit bortrest och har därför inte haft möjlighet att svara. Väldigt bra med den informationen, då behöver jag inte grubbla mer på choke-vajern. Jag ska prova att ta bort svänghjulet så återkommer jag när jag gjort det! Om du har möjlighet att skicka ett nummer till snubben i PM eller liknande vore det grymt bra. Tack för hjälpen!
-
Kablarna är lika långa och hela tändsatserna sitter på rad, alltså i höjd med tändstiften. Min bedömning är att allt sitter rätt, då allt är enkelt att se och går direkt till tändstiften.
-
Det är tre cylindrar på min motor!
-
Det har jag faktiskt ingen aning om. Hur ser jag detta? Förlåt för rookiefrågor!
-
Har inte fått tag på en kompressionstestare så jag testade ett annat test: startgas i förgasarna. Detta gav inget resultat, men jag la då märke till en annan sak. Till den tredje förgasaren saknas den vajer som går från choken, vilken borde betyda att förgasarna inte får ett jämnt tryck? Jag får åtgärda detta och se om det blir någon skillnad. Måste fortfarande testa kompressionen men förgasarna behöver uppenbarligen lite service också!
-
det blir nästa steg att kolla, tack! Jag skriver när jag kollat detta!
-
Tack för bra svar! Tändstiften har elektronavstånd 0,6-0,65 mm och ska vara helt nya!
-
Motorn finns i Södertälje! Hur eller var gör jag det på enklaste sätt?
-
Tack för ingående och bra svar! Det låter väldigt rimligt att det skulle vara problem med bristande kompression. Har nu testat gnistan. Jag körde skruvmejsel i startmotorn och skruv i tändhatten. Tycker du att jag bör pröva att startveva också? På alla stift får jag gnistor som är mac ca. 7 mm långa! Detta borde väl båda gott, men får ändå inte igång motorn.
-
Jag har sprängskisser på VP 550. Tänder den inte alls? Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke. Tack för snabbt svar! Tändstiften får som sagt gnista men i övrigt tänder inte motorn. Ett av stiften har varit blött vid några tillfällen. Choken har jag även manövrerat manuellt eftersom att det ju är elchoke som du säger- men ingen skillnad. Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg. Om du har möjlighet att dela med dig av sprängskisserna på något sätt vore det väldigt snällt! Om du skickar din mail (via maringuiden) så kan jag maila dig den. Har skickat dig ett meddelande med min mailadress!
-
Ja jag har även testat startgas, utan något resultat!
-
Jag har sprängskisser på VP 550. Tänder den inte alls? Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke. Tack för snabbt svar! Tändstiften får som sagt gnista men i övrigt tänder inte motorn. Ett av stiften har varit blött vid några tillfällen. Choken har jag även manövrerat manuellt eftersom att det ju är elchoke som du säger- men ingen skillnad. Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg. Om du har möjlighet att dela med dig av sprängskisserna på något sätt vore det väldigt snällt!
-
Hej! Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp! Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova? Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans? Tack på förhand!
-
Hej! Jag skulle verkligen också behöva en sprängskiss, vore supertrevligt om du kunde skicka till mig också! Länken verkar inte fungera längre.