pkarl
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm pkarl
-
Placering
Kadett
-
Jag kommer nu att testa den gamla och se om det funkar. Det var just kontakten jag funderade på men har nu fått tips på vilka jag kan använda.
-
Det var lite så jag kände också men jag kanske hade fel. Jag kommer i alla fall testa att få in gps signalen i den gamla vhf'n.
- 14 svar
-
- 1
-
Tack! Kollade upp lite närmare och den kontakt som jag behöver tror jag heter GX16 jack 8-pol https://www.electrokit.com/kontakt-gx16-jack-8-pol Pinlayoten stämmer bättre som det ser ut. Vi får se om några dagar när jag får hem den.
-
Tack för infon och du har rätt, jag skrev fel bokstav. Måste dock hitta något som passar att trä över stiftena och sedan få det att sitta kvar.
-
Hej! Jag har en extrem beslutsångest just nu om det är värt att köpa en ny vhf eller behålla den gamla. Jag har sedan tidigare en "m-tech sr 35 dsc" men där gps inte är inkopplad p g a att jag saknar kontakten till denna. Jag har en extern gps som skulle kunna kopplas in men, som sagt, jag har ingen kontakt till det. I o m att själva vhf även är väldigt gammal så tänkte jag att det kanske är enklast att bara byta ut den till någon nyare (har kikat på Raymarine R63) men det kostar ju en del... Så, någon som har något gott råd att dela med sig så vore jag tacksam. //Patrik
-
Hej! Jag håller nu på bli klar med namnskylten till båten. Skylten är gjord i teak och har på denna fräst in båtens namn. Nu till min fråga: Vad brukar man använda för typ av färg för ifyllnad av bokstäverna? Går det t ex bra med Toplac? Jag tänkte även efter det att bokstäverna är ifyllda, lägga på fernissa över hela skylten ink. bokstäverna. Mvh Patrik
-
Jag är så lycklig, jag är så lycklig, måndag, tisdag.....tralala Problemet är nu löst och motorn startar på ett "kick" Kändes rätt hopplöst ett tag men nu är allt bra igen. Tack för alla tips som ni har givet mig, det uppskattas. Sail on! Mvh Patrik
-
Hej! Problemet är löst :-) Jag följde instruktionen och äntligen så startade den. Men attan vad diesel det rann ut från skruv nr. 17. Var tvungen att öppna den helt och sedan pumpa som en tok innan det vart en någorlunda klar vätska. Bränsle rann ut tidigare men tydligen så var den ändå inte helt luftfri. Nåväl, tack för tipset!
-
Prova startgas, kan ge den knuff du behöver för att se att motorn går att få igång. Var försiktig med mängden startgas - den smörjer inte. Att Lufta är en konst, du kan ha en stående bubbla som inte kommer ut. Om motorn tänder till, lufta vid spridare medan du kör på starten, om motorn går igång så fortsätt lufta ett tag till. Byter du tank så var noga med att du inte tar in luft i systemet när du för bränsleslang mellan tankar, lätt gjort. du bör ha en manuell pump som sitter vid matarpumpen, använd innan du börjar köra på start. en sista sak som jag tänkte på, kolla att "dödaren" har åtgått till "kör" läget. Har varit med om att detta spökat, och då kan du lufta hur mycket du vill. Hej! Tack för tipset. Det där med "dödaren" verkar intressant. Har du någon aning om hur man återställer denna? Jag har nu kopplat ur startbatteriet och hoppas att det kanske på så sätt skall återgå till "normal" läge men det kanske inte är så man gör. Instrumentpanelen ser ut som detta: https://drive.google.com/file/d/0B9Hs84zoFGqyUThZUjVEZzJTbW8/view?usp=sharing Det andra du tipsade om, angående startgas, så vet jag inte riktigt vart jag skall sparya. Motorn ser ut så här: https://drive.google.com/file/d/0B9Hs84zoFGqyQ3NxTGwzS2RvMUk/view?usp=sharing
-
Hej! Tack för alla svar. Har luftat utav bara h...men det hjälper inte. Har även lossat vid spridarna och det kommer ut bränsle även där. Kollade dock nu spänningen i startbatteriet och den ligger på 12.5V. Det kanske är där felet ligger...Nåväl, skall nu gå upp till marinan och fråga efter startkablar alt. en batteriladdare. Självklart så laddar den batteriladdaren jag har bara förbrukningsbatterierna och har ingen större lust att koppla om skitet just nu..Är trött nu och mest frusterad över att jag blivit fast i en hamn som tar 350 kr/dygn ofrivilligt. Nu är jag bitter...
-
Hej! Ligger nu still i Västerviks gästhamn efter att ha fått (tror jag) vatten i dieseln. Har tömt tanken, fyllt på med ny diesel samt k-sprit, tömt filtret, samt slangar och sedan avluftat allting men likt förbannat så startar ej motorn. Motorn har gått klockrent fram tills idag och det jag gjorde innan det slutade att fungera var att pumpa över diesel från huvudtanken till dagstanken igår efter det att vi kommit fram till Västervik. Huvudtanken används inte så ofta )(1:a gången i år) och misstänker att jag fick med mig vatten när jag pumpade över. Nåväl, motorn är en Yanmar 3JH4E. Motorn fungerade i några minhuter när vi åkte ut från hamnen men stannade sedan. Så, det jag undrar över, finns det något mer jag kan göra för att få igång motorn? Mvh Patrik
-
Hej! Upptäckte idag att en av kablarna till generatorn är lös och undrar nu vart den skall sitta. Hur den har hoppat ur är för mig ett mysterium i o m att det är en kabelsko som träs på en bult och sedan låses med mutter. Nåväl, generatorn är av modell: Hitachi lr180-03c och motorn är en Yanmar 3JH4E. Så här ser det ut (ej min generator på bilden) Det är totalt 3 st kablage och jag har ringat in där dem dem två kablarna sitter samt vart jag tror den tredje skall sitta. Men innan jag gör det så tänkte jag kolla med forumet först. Jag har förövrigt startat motorn och den går som den skall. Inga problem där. Däremot så har jag haft problem med laddningen under sommaren av förbrukningsbatterierna och kanske det är här det har felat.
-
Såg nu att dem hade lim på biltema som verkar pass. Kommer att köpa det och testa
-
Hej! Tänkte laga en läcka på min gummibåt av PVC. Dock så är limmet gammalt och går ej att använda. Jag skulle kunnat åka till närmaste båttillbehörbutik men det ligger ca 7 mil bort vilket inte känns så lockande för en liten limtub. Så, min fråga är, finns det något lim jag kan använda som kan köpas i färghandeln och vad heter den? Jag har lagningslappar så detta behövs inte. Hålet är väldigt litet. Mvh Patrik
-
Tack för alla svar. Känns som det bästa vore att kanske inte röra skruven överhuvudtaget utan istället använda mig av något epoxykit med filler. Köpte båten i höstas och försökte kolla så gott det gick hur skicket på teakdäcket var. Enligt förra ägarna, som hade köpt båten som ny, hade dem enbart tvättat av teakdäcket med en mjuk trasa varje år och det finns mycket av teaken kvar förutom mitt på båten runt mastfoten där 3 st pluggar har ploppat ur (lite missvisande egentligen, det är inte själva däcket som är täckt med teak utan rufftaket). En dum fråga har jag dock: Har Malö 40H från 1978 ett rufftak som är byggt med balsa i sandwichen? Hursomhelst så vet jag att jag läste någonstans här på guiden att man kunde fylla upp hålet i laminatet med epoxy och samtidigt sedan sätta dit en plugg (borde i så fall skydda mot uv). //Patrik