Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024

LoggertPer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LoggertPer

  • Placering
    Kadett

Contact Methods

  • Webb
    http://www.loggert.com
  1. Det är bra att inte planera ihjäl sig när man ska ut men jag håller med i att folk inte lär känna sina båtar eller sig själva innan de sticker. Att bo så nära inpå varandra som man gör i en liten segelbåt testar verkligen ens tålamod och det är lätt att det skär sig tyvärr. Kan du vänta ett år och ta en tur i Sverige för att lära känna båten och dig själv (i båten) lite mer så är det bra, det är framförallt ett bra sätt att se så att allt fungerar ok på själva båten. Det är lite drygt att upptäcka att saker inte fungerar halvvägs över till Skottland när man kunde upptäckt tidigare. Jag har lyckats komma iväg två gånger nu och det är faktiskt riktigt skönt, dock har jag sluppit leta crew men kan komma med förslag om det är nåt annat du undrar. Bara att skicka PM.
  2. Kanske, det kunde vara något att forska på. Men sen får man nog se det till vilken typ av vindroder, Monitor och Aries har ganska öppna konstruktioner och det är väldigt få lager som kan bråka om man jämför med andra modeller. Problemet är oftast inte att man sliter på lagren utan att lagren påverkas av temperatur skillnader och att man får saltkristaller som bygger upp och toleranserna är för små så det börjar kärva. Nu är jag redigt objektiv vilket jag kan stå för men tycker att det kunde vara en idé att titta på. Man borde kunna ta hjälp av ARC för just den typen av statistiskt material. Där har man nog en ganska bra blandning båt- och vindroder-typer/modeller så man kanske skulle kunna ta reda på det faktiskt. Mitt vindroder jobbar hela tiden, dock kanske inte under belastning hela tiden men rorkulten står i stort sett nästan aldrig stilla särskilt inte i undanvindar. Fördelen med de flesta pendelservo roder är att slitaget hamnar i linorna som styr rodret och inte i själva mekaniken.
  3. Har sett folk i båtar som inte är så kurstabila som en L32a som även de har varit nöjda med sina vindroder Men nog kan man segla bra med hackbräda så länge sjön inte är för jobbig, man har ungefär 10grader åt vardera hållet i kursstörning som man kan komma tillbaka från med hackbrädan men börjar man komma mer ur kurs så hjälper det inte hur bra man trimmat. Hon seglar ärligt ganska bra med rodret helt osurrat med ibland.
  4. Har korsat Atlanten 3 gånger med ett Aries vindroder och ska snart göra den fjärde överfarten på väg hem. Aries och Monitor fungerar väldigt bra och fördelen med dessa är att man aldrig seglar paddeln ur vattnet i hårt väder. De vidroder som styr med ett eget roder istället för att använda båtens befintliga roder har ofta problem med lagren och kärvar ganska ofta under längre överfarter med växlande värme. Vi har en vanlig autopilot för motorgång och har även gjort så vi kan sätta upp den och styra via vårt vindroder (dock fungerar det sämre nu än med den gamla autopiloten) om det skulle behövas lite mer kraft. Fördelarna som vindroder har framför autopilot är att du kommer hålla kurs mot vind bra, vilket är skönt om det kommer en squall med vind från ett helt annat hål, du minimerar även risken för ofrivilliga gippar. Dock får man vara vaken med vilken kurs du håller för ibland så kan man hamna lite snett. Nåt man får akta sig för med är att vindroder är duktiga på att ta höjd så om man seglar med något i lovart man inte vill braka in i så får man vara extra vaken (de tar alla små vind skiften som oftast är i byarna vilket gör att man oftast hamnar lite lovart än vad man räknat med.) Vad man dock måste tänka på med vindroder (detta gäller iaf vår båt en L32) är att du styr nästan lika mycket med segelsättning som med vindrodret. Ändrar du kurs på vindrodret men inte får en kursändring så får du testa att trimma om lite. Tålamod är bra, gör en kursändring, vänta 5 minuter för att se om det funkade, testa igen. Det är inget bra verktyg för inomskärsegling men utomskär så är det fantastiskt. När vi kör motor längre sträckor (vilket förmodligen kommer att hända om du långseglar) så är vanliga autopiloten bättre samt att du slipper att paddeln står och skakar i propellerns turbulens, ska man styra med hjälp av vindrodret så trimmar man så paddeln står lite vid sidan av propeller strömmen när rodret är rakt så kommer man runt det. Ni kommer att vara glada att ni köpt er vindroder efter er första längre sträcka eftersom vakthållningen blir så väldigt mycket enklare. Våra vakter nu går ut på att hålla koll på att båten seglar bra och dit vi vill och sen se till att man inte seglar på något. Att inte behöva styra är fantastiskt skönt och gör att man är fri att röra sig fritt i sittbrunnen under sin vakt man fastnar inte vid rodret.
  5. Lite off topic men bara runt Atlanten. Sverige->kaledonien->galicien->portugal->porto santo->kanarieöarna->karibien->bermuda->azorerna->engelska kanalen->hem
  6. Ska bara ta mig hem från andra sidan pölen först.
  7. Då min ekonomi inte hela tiden är superbra så har det ett tag varit en tanke att skaffa mig en Bavaria eftersom man kan få ganska mycket båt för pengarna jämfört med Orustbygge. För hemma-semestersegling där det inte är lika allvarlig situation om man tappar roder m.m. så skulle den räcka bra för att inte tala om hur smidig den skulle vara att lägga till med jämfört med en tung koster. För att långsegla (vilket jag gör med en tung koster just nu) skulle jag nog tänka till ett par gånger innan jag skaffade en men det är många Bavarior här som varit över Atlanten i år så de tappar alla inte roder och knäcker fenkölar. Jag kan tänka mig att en del av Bavaria-problemet ligger i att folk köper dem utan kunskap (eftersom de som har kunskap inte skulle vilja hittas döda i en sån) och kanske inte tänker på att kolla skrovgenomföringar, plasta en extra liten förstärkning kring rodergenomföringar och annat sådant. Jag träffade ett norskt par som seglat sönder kölen på sin Bavaria i Skottland i år men de gick på ett grund och blev ståendes i ordentlig fart så den smällen hade nog även skadat de flesta kölar (undantaget riktiga långkölar) och förmodligen varvställt ett Orustbygge med. Givetvis går det inte att jämföra finishen och en del av arbetet på ett Orustbygge och en löpandeband båt men så länge man är noga och tittar igenom sitt exemplar. Sen är det ganska många "sanningar" om olika båtar ute i omlopp på forum och i seglar kretsar som kanske inte har så bra källor. Hade jag fått välja utan att tänka på ekonomin hade det inte blivit en Bavaria men nog har säkert några tagit sig runt. De som gjort det kanske inte är lika stormunnade som de som gör det i Vegor eller kanoter. En annan fundering som borde vara intressantare är var gränsen går när det gäller fenkölar, smala roder och skäddor går för att det ska vara säkert när man korsa större vatten. De där graderna upp i vind som Caribic410 går mer än mig (i sin Bavaria) och den knop (minst) han går fortare skulle jag gärna ha när jag ska sträcka mellan öar här i solen (för den där j*****a riktningsvisarn i masten pekar ju alltid dit jag ska).
×
×
  • Skapa nytt...