Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

PeFo54

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om PeFo54

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Askim, Göteborg

Senaste Profilbesöken

757 profilvisningar
  1. Finns det någon som möjligen råkar ha liggade en propeller till en Penta QL BP450 bogpropeller . Min ena har försvunnit. Det sitter två , en på varje sida som roterar åt olika håll. Den som heter LN är borta. Propellern på bild är den som finns kvar. På den jag söker är bladen vinklade åt andra hållet. Har du en sådan skicka gärna ett PM.
  2. Hej Tyiskt när jag tog upp båten saknades ena bogpropellerna och då också typiskt LH propellern som verkar vara svår få tag på . RH propellern fanns tydligen mycket längre i tillverkning då den användes på nyare bogpropellrar. Tydligen såldes dessa av ENGMO som gick i konkurs och köptes av Sleipner. Informationen kommer från sleipner. De har inte kvar några delar. Dock har Sleipner en montage platta så det går montera ett sleipner SE -40 bogpropeller i en fd QL BP450 tunnel utan gjuta ny tunnel. Ett annat strul verkar vara att QL är minusstyrda medan Sleipner är plus styrda så de krävs en liten adapter signal omvandlare a 750 kr. Har du en LH propeller liggande till en QL BP450 får du gärna höra av dig
  3. Det började för 3 år sedan . Köpte en impeller till min VP AQAD41A hos Biltema. Alla vet hur kul det är att byta impeller eller hur? Impellerns nav gick in 3 mm och nöp. Tänkte det var fel på den . Åkte och bytte den . Samma fel!. Biltema bad mig då skicka in den till deras huvudkontor i Helsingborg, vilket jag gjorde. Fast ingen feedback. Köpte en original Volvo impeller. Passade med en gång. Nu för två månader sedan köpte jag lite damasker och en ny impeller för nu borde de tagit fram sådana som fungerar. Efter en hel del svordomar upptäckte jag att den nya är ännu sämre och går inte alls på axeln. Åkte ned till Biltema , men fick blankt nej att reklamera då köpet var gjort för två månaders sedan. Så det är nu bara att slänga denna nya impeller. Dessutom kommer jag aldrig mer köpa en impeller från dem. Blev ju inte alls billigt då den var värdelös
  4. Ingen som kommit på något smart sätt att rena dieseln i tanken? Han jag köpte båten av pekade ut att rengöra tanken var noga. Men det är inte så lätt. Först måste tanken tömmas och man vill ju inte gärna få "soppa torsk" på sin diesel. Jag har tömt tanken en gång på en snipa och det gick åt flera 20 liters dunkar. Min tank nu är på 200 liter. Även om jag kör den "tom " har jag säkert 50 liter kvar. Inte lätt förvara. Skulle man misstänka att den är skitig var kan man lämna det? Jag funderade på att bygga en "dammsugare till tanken baserat på ett 1 meters kopparrör, en slang och en pump in i ett billigt bränslefilter med vattenavskiljare och tillbaka till tanken igen. Med detta borde man kunna dammsuga upp slagvatten och löst skit i botten slammet på tanken utan att behöva tömma hela tanken och kasta bort allt. Självklart sätter jag till massor av gift mot dieselbakterier ( också i min dieselbil)
  5. Jag köper alltid olja och alla filter hos SM motor i Göteborg. Ett fat bästa Kendal olja 20W-40 20 liter kostar då runt 800 kr (2016 års pris) . Kendal är idag en av de får återstående Pennsylvania oljorna som har kvar alla de goda egenskaper som dessa hade. Amalli och Quaker state är nu fusk. De paraellimporterar alla filter till VP från samma tillverkare som VP fast utan VP märke och halva priset. Dessutom kan de motorer då de renoverar just motorer
  6. Jag var nere i båten nu och plockade ned så mycket det gick . Min varvräknare har inte någon omkopplare på baksidan . Gick inte att ta sig in i den då främre sarg som håller glaset är vikt runt kanten . Så det går inte att gå in utan att förstöra instrumentet. Tog loss alla kontakter på vägen från instrumentet ,kopplingspunkt i instrumentbrädan och i kopplingsbox ovanpå motorn , däremot inte på generatorn då man knappt ser den . Jag får prova med en minityrkamera jag köpt för att se den. Dock ingen skillnad. Jag mätte matning till instrumentet +12,5 volt . Startade motorn och mätte på inkommande W som är grå samt mot jord och har då 16 VAC. Låter inte helt fel Instrumentet är VDO 430 230/24/2 12v 73500 Verkar tillverkat 86 för Penta
  7. Ok jag kollar i morgon under dagen. Misstänker också oxid
  8. Sedan ett par dagar sedan visar plötsligt min varvräknare ungefär halva utslaget på varvtalet. Motorn är en VP AQAD41 A med Paris Rohn generator . Varvräknaren är inkopplad på W uttaget på denna generator. och går sedan via en kabel in på baksidan på varvräknar enheten . Enheten spänningsmatas också av +12 volt. Varvräknaren är Penta orginal, med bara visare, troligt 80 tal. Vid tomgång visar den 500 varv mot normalt 1000 . Vid gaspådrag går den fint linjärt upp beroende av gasen men stannar runt 2200 varv. Felet började plötsligt. Någon gång tidigare har nålen fallit helt ned till 0 under färd under någon sekund. Någon som har någon ide vad det kan vara ?
  9. Jag har en Marex 27 planande båt. Väger tydlige 3,5 ton Tidigare ägare sa att den planar vid 17 -18 knop. Har även talat med Marex och de svävar . Nu är motorn bytt från 160 hk till 200 hk. Detta ger mer kraft men också tyngre båt. Ligger jag i 18 knop planar den fint men är väldigt törstig. Jag drog ned till 14 kn men fick reda på att det var alldeles under plantröskeln och det är inte bra. Hur hittar jag optimal fart fart/förbrukning? Någon som har tips? Man vet ju bara farten men inte bränsleförbrukningen fören efteråt.
  10. Jag har bytt bälgar vartannat år. Nu har jag snålat och köpt Biltemas som verkar helt ok tycker jag. De har dock ingen markering på up. För att förenkla monteringen byggde jag en kraftig vagn, visserligen i trä, men jag monterade på hjul som är justerbara på Jula. Drevet rider på på vagnen under montaget och man slipper tappa drevet. När allt är klar drar jag bara ut vagnen bort från drevet. Har du inte monterat drev förut tänkte jag ge lite tips. Så här monterar jag mitt VP 290DP drev äldre typen: Det finns tyvärr ingen bra video på Youtube som visar hur man gör. Kanske skall göra en när man är varmare i kläderna. Talar man med varv om tips säger de bara "det är ett helvete" . Se till att ha en pall att sitta på och ett knäunderlägg och välj ingen kall regnig dag. Du måste ha en medhjälpare som har lite kraft i nyporna. Välj en dag då du inte är stressad .Det tar mycket längre tid än du tror! Glöm inte ledbar skruvmejsel ( hylsa) för slangklämma och ficklampa. Läs hela denna instruktion innan du böjar montera så du inte måste börja om. Jag brukar börja ta bort drivknutsbägen från skölden innan montage. För provisoriskt in växelvajern genom drevet. Ta tag i konan som skall in på den "splincide" axeln från motorn. Lägg backslaget på neutral och dra runt knutarna så du får på konan på axeln. Försök nu lägga i en växel så du låser konan i rätt läge. Drag försiktigt bort drevet från båten. Montera knutbälgen på montagekransen på skölden enl instruktion.. Skjut försiktigt in drevet , dra igenom kopplingsvajern genom drevet, och jag brukar trycka på kylvattenslangen på drevet i detta läge. Stoppa in handen i bälgen och fatta konan . Har du tur har inte den rört sig och du kan trycka försiktigt på konan. Har den rört sig kan man behöva göra om tidigare procedur. Här lägger man ned mycket tid och massor av svordomar då det är jättetrångt och man ser inte vad man gör och knutarna gör att konan drar åt alla håll. Be medhjälpare lysa med ficklampan. När du till slut lyckats tryck in drevet på plats . Ha koll på växelvajern. Montera de två metall bussningarna på varje sida som håller drevet fast i skölden. Kan behövas tryckas lite här och där för att få den att passa. Använd gummiklubba så du inte skadar bussningarna. Lås med låsskruvarna Se till att drivknutbälgen går över spåret i drevet och dra noga fast slangklämman på rätt sätt. Återigen mycket trångt. Drag fast slangklämman runt kylvattenintaget på drevet. Trångt igen. Drag fram växelvajern på plats och se till att haken noga går i spåret på vajern . Lås med båda skruvarna bakom drevet som håller vajern. Har för mig det är 11 nyckel. Sa jag det var trångt? Lossar den i drift han du inte lägga ur växeln.. Dra ned huvan på toppen av drevet och montera fast den i bussningen i huvan med de två skruvarna in i drevet. Dra så de sitter. Nu kommer det roligaste . Jag hoppas du redan tidigare monterat avgasbälgen på skölden. Avgasbälgen är som ett dragspel som vill dra ihop sig hela tiden. Jag brukar lägga den med en träbit i som drar ut den innan så den spänns ut under någon vecka. Lyft upp drevet så det pekar uppåt (propelleraxeln) . Palla upp den på något som inte rasar .Det är väldigt tungt och stor klämrisk. Lägg slangklämman på rätt plats åt rätt håll på avgasbälgens drev sida. Lägg dig under drevet och få din medhjälpare ( det måste du ha) dra bälgen över flänsen i drevet samt hålla kvar den. Lägg slangklämman rätt och dra fast den. Här är det igen mycket trångt och du ser inte vad du gör utan måste känna dig fram . En ledad mejsel (hylsa) för slangklämma är ett måste!. Känn att bälgen sitter fast och inte släpper om du drar . Släpp ned drevet och montera fast hydraulcylindrarna i drevet. Montera fast "sockerbiten " på växelvajern på rätt ställe och sätt fast i växelföraren. Sätt på täcklocket och dra fast skruvarna. Nu är du både trött och känner som blivit påkörd av tåget och troligen genomfrusen om det är på våren. Trolig tidsåtgång mellan 4 till 5 timmar om du är amatör. Kan glädja med att du tar ned det på 30 minuter. Har du gjort det några gånger går det fortare, men det finns inga mirakeltrick att hitta genvägar. Lycka till
  11. Man kan alltid gå och kika på olika motortillverkare för att se vad de erbjuder. Det börjar komma in en hel del nya spelare på banan med nya lösningar. Priset varierar ganska mycket mellan de olika maskinerna , men viktiga saker är att se hur de har löst att man lätt kommer åt de grejor som skall bytas med jämna mellanrum. Vissa maskiner är mardrömmar när det gäller service. Priset är alltid mardröm, dessutom får man ofta dubblera priset för att få maskinen i sin båt med ombyggnad av motorfästen och allt annat som självklart inte är standard.
  12. Mycket i detta forum handlar om att reparera och utrusta båtarna. Redan i marinorna ser man inte mycket kvinnar som sliter med sina båtar i tunga jobb , även om det finns några. Många är med och hjälper till i vårutrustningen men jobb som slipning ,bottenmålning och polering. Dock är få speciellt intresserade av att pilla med motorer och dyliga tekniska maskiner. Min känsla är att båtintresset är ungefär lika mycket mellan män och kvinnar, fast kvinnorna ofta överlåter det tekniska till sina män. Kan tänka mig att kvinnor ser detta forum som mest tekniskt, och vill fokusera på utseende detaljer och funktioner på båtarna.
  13. Vill bara tipsa om en bra firma för begagnade motorer och motordelar. Som vi tyvärr alla vet kostar nya originaldelar skamlöst hutlöst mycket. Efter mycket sökande har jag hittat ett riktigt bra ställe i Göteborg som heter Davids mekaniska verkstad . Stället ligger på Hildidalsgatan 128b, ett slitet industriområde bakom Hornbach på Hisingen. Stället är inte lätt att hitta och det sitter bara en liten lapp på dörren "Davids". Ring hans mobil innan du åker dit, då han är där bara ibland på lagret Där inne är det dock ett paradis för oss båtägare . Förutom säkert ett 50 tal begagnade fungerande båtmotorer av olika typer och tillverkare ligger det överallt motordelar i lådor i tusental. Alla motordelar är tydligen genomgångna och han har en stor skara fasta kunder. Jag blev positivt överraskad vad som fanns inne bla till min motor. Hit går man om man är hemmafixare och priset är viktigt, och man inte bryr sig om ordningen i lokalen. .För oss som har en äldre motor och inte vill betala överpris är detta eldorado. Priset? Förvänta dig ingen prislista utan det kommer ni överens om, men det ligger långt från nya originaldelar. Här är en webblänk om man vill läsa mer: http://www.davidsmekaniska.se/ PS! Jag har ingen anställningsrelaterad kontakt med denna firma utan detta är ett tips UPA.
  14. Min motor är en AD41A , fast något är konstigt då man slängt ut en svagare motor som satt där innan ungefär 2006 och stoppat in denna motor. Motorn är i väldigt fint skick, och drar ingen olja . Verkar vara renoverad fast det har jag inga papper på. Motorrummet är så rent att man skulle kunna äta middag där nere då man verkar ha förstärkt motorfästerna för denna motor. Slangfästet verkar vara av gamla typen och inget av plast, så drevet är troligen original på båten som är byggd 82. Misstänker s-slangen därför är sedan 2006 då den börjar fransa lite sig på drevsidan.
  15. Jag var idag och köpte min s-slang på Walborgs marina. Efter vad jag förstod då jag talade med dem är det anslutningen på drevet som nu finns som platsdetalj inte kranen som fungerar som lock och håller fast slangen. Det gäller att smörja skruvarna ordentligt, och inte dra av dem . Som teknikern sa "dra du av dem är det bara att ta ut motorn och borra ut skruven". Låter jättebilligt. Det följer med en o-ring i paketet men det verkar inte som den skall vara vid slangen utan möjligen under fästet på själva drevet. Finns också risk att det är väldigt oxiderat runt slangfästet och svårt att få det tätt. I täcklocket sitter en kran vad jag sett. Den är en plåtflärp som sitter på framsidan av locket . Sitter självklart som berget. Kan nog vara smart att ta loss och smörja upp den. Jag försökte filma min anslutning , men det blev ingen vidare film då det är så trångt. Det följer med en "installations anvisning " i påsen med slangen , men den tar nog pris att vara värdelös. Den beskriver bar hur man hänger upp drevet och hur slangklämmorna skall monteras bakom drevet.
×
×
  • Skapa nytt...