

Joakim390
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Joakim390
-
Placering
Kadett
-
Loctite 577 fungerar inte på plastmaterial, det härdar inte. Använder du 577 på mässing så behöver du ingen kontramutter, det sitter som berget. Fungera även på rostfritt men härdningtiden blir flera dygn. Tror inte det är möjligt att dra en kulventil så den spricker när man monterar den i en genomföring oavsätt tätningsmaterial. Om den nu inte är av verklig skitkvalitet men då är det lika bra att den spricker med det samma.
-
Har nyss bytt genomföringar, funderade länge på komposit men är lite skeptisk så det blev brons genomföringar. Svåra att få tag i men vetus hade. Ventilerna satte jag tru-design. Observera att en tru-design ventiler har mindre hål genom kulan än vad motsvarande vanliga kulventiler har så man borde egenteligen upp en storlek i genomföringen. Samma med deras slangnippor, tex med en tums gänga var största slangnippeln 25mm om jag inte minns helt fel. Satte epoxi i hålet samtidigt som epoxibehandlingen och limmade genomföringarna med sika 291. Mellan genomföring och kulventil blev det samma sak, och gängtejp på en del. Använd inte hampa och kitt, det funkar inte så bra på plastdelar. Fördelen med sika är att du kan dra gängorna så gott som i botten mellan genomföring och ventil. Tog loss en slangnippel som var limmad med 291 och det var inga bekummer alls. Men skulle nog undvika djävulens lim 5200 Trycket på i en genomföring är ju extremt lågt så ingen ide att överdriva. Tog bort dom gamla genom att slipa loss yttre kransen med en högvarvsfil och hårdmetallbett. Tog inte många minuter per genomföring.
-
Rätt liten belastning på fallet då med andra ord. Gissa många med rulle och rullmast inte släpper på fallet. Iallafall har jag inte gjort det, men har nu inte seglar så mycket heller.
-
Kanske det, om brottlasten på en 10mm lina är 3000kg så är ju 20% 600kg. Vad skall nu spänningen på fallet kunna ligga på tro?
-
Är ingen racingbåt jag har, och seglen är i dacron. Riggar egentligen båten för en längre resa om x antal år. Har läst att sk78 håller 4gg längre än sk75 om man räknar att linan belastas konstant med 20% av brottstyrkan. Sk75 skulle hålla 8år med denna belastning. Båten har rullmast så linan är i pricip belastad konstant så länge båten är i sjön, men med hur många procent av brottstyrkan har jag inte en susning om.
-
Skall byta fall, men osäker vilket fabrikat. Står mellan Liros dynamic och Marlow D2 competition. Fått priser på bägge och marlow är 25% billigare. Någon som har erfarenheter av dessa linor, och är Liros så mycket bättre att det försvarar det högre priset?
-
Kollat så du inte har vatten i kölsvinet? Girar du lite så att båten kränger så åker hela vattenmassan till ena sidan. Vet inte hur en ryds ser ut i mellanbotten men hade själv en aluminumbåt där jag hade fått ett läckage och länspumpen slutat fungera i samma veva. Märkte inget först fast det var en ordentlig mängd vatten i kölsvinet minst 200liter. Vid gaspådrag märktes inget troligen för att allt vatten åkte bak i båten men vid små girar så la sig båten ordentligt ner på sidan, riktigt obehagligt.
-
Rev bort hela teakdäcket. Det hade varit renoverat tidigare så de flesta skruvarna var försänkta en gång till och teakpluggarna var limmade med troligen epoxi med den påföljden att skruvspåret var igenlimmat. Blev inte till någonting att försöka få ur skuvarna med teaken kvar så rev ut det med hammare och kofot. Satt riktig bra på vissa ställen och på andra var det så gott som loss. Var inte mer än 2mm teak under skruvarna så skruvarna lämnade i däcket och dom som ännu hade epoxi kvar i spåret skruvade vi ut med en tång, behövdes bara skruvas ut ett kvarts varv så gick resten med fingrarna. Vet inte riktigt vad det var limmat med, liknade silikon mer än typ sikaflex Har inte ännu hittat något fuktskadad balsa, tagit upp ett par hål där fuktmätaren visade något avvikande men det var helt torrt. Tog bort mesta lim-massan med en multimaster utrustad med ett knivblad. Slipade bort resterande med 60 sandpapper. Börjat med att försänka skruvhålen och fylla åter dom med epoxy, Vad det blir för däck är inte ännu bestämt...
- 24 svar
-
- 1
-
-
Skall segla upp en 39 fots segelbåt i juli från tyskland. Båten skall seglas upp till typ Umeå så ungefär 700-800sjömil. Ingen semestersegling utan ren transport. Hur länge räknar vi med att detta tar med någorlunda gynsamma vindar? Stöttar med motor om det behövs.
-
Fått rapport från fuktmätning och ca 1,5m2 av däcket visade förhöjda värden. Om det är fukt under teaken eller i balsan gick inte att säga. Sen var teaken så pass tunn ställvis att den nästan var nernött ända till glasfiberbäcket enligt den som utförde fuktmätningen. Börjar mer och mer fundera på något annat än teak eftersom däcket ändå måste bort och ev skada repareras, kanske halkskyddsfärg..... Går ju att sätta teak sen om ångrar sig.. Vad tror ni om detta, kan man måla däcket på en sån båt utan att förstöra dess utseende?
-
Nå ja fick ett pris i dag på nytt däck, nära 23000€. I detta ingick mallning, prefab och montering (Limmat). Då ingår inte borttagning av det gamla. Funderar på läckagerisken med ett skruvat teakdäck om det i övrigt är ordentligt limmat, skulle man ta bort samtlig skruv och fylla skruvhålen i laminatet med epoxi borde man eliminera den risken i allafall eller vad tror ni? Kanske man skulle kunna använda en spruta för att få fyllt skruvhålen ordentligt, typ
-
Jo jag tror det är samma konstruktion. Har inte ännu mätt om den har nån fukt men skall göras senare. Är nog ett gissel med teakdäck... Det är väl nog som du säger typ medelhavsklimat och teak passar inte ihop riktigt. Men sätter inte plastmattor på den, tycker liksom det inte passar på denna båt, skulle det vara någon av dom massproducerade båtarna skulle jag inte tveka att sätta plastmatta typ. Dock är jag helt öppen för olika slags kompositdäck om man skulle hitta något man gillar och inte ser så konstgjort ut, Har iallafall frågat offert på ett nytt teakdäck så man för någonting att gå ut från. I övrigt verkar båt och teknik va i skick och inredningen riktigt bra.
-
Det var bra beskrivning du hade på din sida och båten ser toppen ut.
-
Jo det är nog en långsegling men tidigaste en fem-sex år. Båten ligger nu i Tyskland och tanken är att segla hem den i sommar, segla runt lite och se vad som behöver åtgärdas. Sen är planen att ta upp den för ett år och gå igenom det som behöver åtgärdas. Enligt dom tidigare ägarna så har det inte blivit gjort något åt däcket tidigare. Man såg i förhållande till beslagen att däcket var nerslitet ungefär en 4mm. Enligt mäklaren var teaken 12-14mm när båten var ny, således borde det va minst en 8mm kvar. Har räknat kallt med att sätta nytt däck när vi köpte båten men om man kan renovera det kan man segla ett år till för dom pengarna man spar in. Om det blir nytt så tror jag man satsar på något typ flexiteek eller liknande.