

acateon
Medlemmar-
Innehålls Antal
77 -
Gick med
-
Besökte senast
-
AGM kan allt ligga på 13 och strax däröver vilospänning. Det beror på typ/konstruktion… Bifogar exempel från min bank, veckor utan laddning med fyra grader plus ute. Är start och bogpropeller jag refererar till, förbrukarbanken är litium så glöm dem. Jag hade om jag vore TS gjort ett belastningstest efter att ha fulladdat batterierna med en ”riktig” laddare. Observerat vilospänning utan last och där efter dragit ur X antal ampere via högförbrukare, låtit batterierna vila och kontrollerat om volttalet är var de bör vara efter att ha laddat ur antalet procent mot mängden amperetimmar som dragits ur. För att identifiera ett mindre välmående batteri görs detta mot varje separat batteri i banken.
-
Läste igenom allt och ser inte att någon gett rådet om att faktiskt utvärdera det jag nämner i mitt inlägg. Av histogrammet från sommaren (om batterierna inte nyttjats mellan dagarna) en märklig profil. En 75W panel skall klara av att med lätthet kunna gå över till absorb med endast självurladdning som nallat mot baken… Tail eller något av batterierna i banken drar ur de andra. I min värld är något tokigt. Nåväl, each to their own.
-
Har inte lusläst alla svaren så jag hoppas att det inte blir goddag yxskaft men: Kontrollera att du inte har ett stort spänningsfall mellan panelerna och regulator. Dvs, laddar regulatorn med rimlig effekt en solig dag? Att gå över från bulk, till absorb eller float är också en inställningsfråga. I Victron kan de vara rätt från början, men dubbelkolla ändå att de är enligt specifikation med din batterityp och bankstorlek. I vyn "Expert Mode" kan du ändra vid vilket volttal du skall byta laddningstyp (absorb/float) och även hur lång absorb innan den faller över till float. Exempel på vyn "Expert Mode" Kommer du någon sin upp i rätt volttal för att absorb-tiden börjar räknas ner?
-
Blev med ny båt till säsongen och nu är bommen bra mycket högre upp än min tidigare båt. Nuvarande har stackpack med dragkedja som går hela vägen men för att dra ihop den vid masten så behöver jag klättra upp två maststeg och kroka i dragkedjan samtidigt som man håller om masten med en arm. Är det någon som har en bättre lösning för hur man kan dra ihop dragkedjan smidigt utan att behöva klättra och vara akrobat? Måste jag investera i ny stackpack?
-
Hallå och tack för svaret. men det är inte det finansiella som jag funderar över i det här läget. Är medveten om att kostnaderna ökar i alla avseenden. Det är de praktiska procedurerna i gästhamnar. Fungerar det att spontant hitta plats i flesta fall eller är det modus operandi att förannonsera sitt besök? Är det bara långsides och akter mot brygga (på eget ankare i fören/bottenlina) eller kan man ligga på platser med boj i akten eller till och med Y-bom som tillåter bredare/längre båtar? Vore kul att höra erfarenheter från dem som navigerar våra vatten med båt i ovan storleksordning och som kan ärligt ventilera presumtiva nackdelar.
-
Tidigare seglat 34 fotare under många år men funderar på att uppgradera ”rejält” storleksmässigt av flera skäl, men det som eventuellt talar emot är tillgängligheten. Ni som har erfarenhet av båtar i den storleksklassen, hur begränsad blir man med att hitta plats i gästhamnar (västkusten primärt). Är det värt att gå ner något i storlek för att det minimerar krångel med att hitta lämplig plats? Vart går i så fall gränsen för att längd och bredd ställer till det? Naturhamnar föredrar jag svajankring så det bör väl endast påverkas minimalt.
-
Om du gärna vill ha steget sittande där, se om du kan hitta ett digitalt och gjort för ett större arbetsområde i temperatur så borde det väl inte vara några problem. När vi kör stora PA med steg i flight case så blir det rätt varmt och gott i en stack utan att det är några problem.
-
Det låter som normal drift när den är igång. Låter som om om kopplingen inte släpper fullständigt. Eller går även styrenheten trögare än normalt under drift (högre strömförbrukning)? Vilken drivenhet är det de gäller?
-
Aldrig pillat med en sådan själv utan bara sprungit på information så det blir vilt killgissande här. Det bör sitta en separat matning utöver +/- som slår till eller frikopplar drivenheten. Det låter som om det är den som inte fungerar och du drar runt din linjära drivenheten när du vrider på ratten. Leta upp kopplingsschema och kolla hur kopplingen styrs och se så den får matning. Alternativt koppla förbi styrenheten för att få kopplingen att röra sig. Kan vara ett trött relä till kopplingen som kanske är enkelt att byta.
-
Inte för den riggtypen ni har men ändå många bra och generella tips: https://youtu.be/kT4Ix5b7t0g
-
Menade inte specifikt att göra nummer två utan nedskräpning generellt. Med bilden menar du att det inte är några människor på västkustens öar och därav avsaknad av hukande individer eller att alla är hemma och förstoppade vid tillfället bilden togs? Om du tänker att det är brist på en grön pläd som får avfallet att landa mjukt så finns det gott om skrymslen att gömma sig på läsidorna av öarna där växtligheten har lättare att överleva. Bilden ser ut att ha en annan riktning. Sen är det också att föredra av den (för det mesta) västliga vinden inte rimmar så bra med att inte kissa i motvind.
-
Är detta ett stockholmsfenomen? Nog för att man kan hitta skräp på västkusten men det låter ju helt sjukt att folk skiter hej vilt på öarna och skräpar ner. Någon som konfronterat idioterna? Annars vore det på plats med ett envarsgripande. Gärna på någon som sitter och skiter olämpligt. Armlås på någon som ligger på mage med brallorna nere och en otorkad stjärt. Perfekt för Instagram-kontot ovan. 😉
-
Finns en ny version av klass B som har möjlighet att sända bland annat destination samt att den inte prioriteras ner i ais-trafiken (slottar) mot den tidigare generationen B. Kan minnas galet dock...
- 11 svar
-
- 1
-
-
Den bussen man ser på bilden ser inte ut att vara för nmea 2000 iaf. Vad är det för andra kablar/givare som går in i den? Går även tankgivaren in i bussen? står det något fabrikat eller dylikt på bussen?