Andreas-Selco
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Håller med om att insidan ser ingen så där blir det större metallplattor, tack för att ni ''vidgar mitt'' tankesätt. Nästa fråga, vad ska jag använda som mothåll på utsidan när jag börjar att plasta insidan? Maskeringstejp?
-
Det har du rätt i att det inte blir lika mycket bearbetning med slipning. Dock blir det inte lika snyggt ur ett kosmetiskt perspektiv. Skadan uppkom då båten låg förtöjd för nära bryggan när det blåste hårt. Hade tänkt att laga och sätta dit större brickor.
-
Tack för bra svar och att ni tog er tid att svara på mitt dilemma, det verkar som att det bästa är att gå den ''hårda skolan'' för att få en hållbar lagning på sikt. Dvs. Laga med glasfibermatta och polyester. Jag har nu börjat slipa runt hålen för att få bort skadad laminat + gelcoat. Räcker det med den gelcoat jag har slipat bort runt skadan eller måste jag slipa bort ytterligare?
-
Hej , har fått en skada på båten där ett rostfritt handtag på badbryggan gått emot bryggan och där de genomgående bultarna till handtaget trycks ned och skadad glasfibern. Se bilder. Kan jag använda mig av glasfiberspackel och plugga hålen samt borra upp nya hål för att fästa handtaget? Eller måste jag göra enligt den "riktiga skolan" och använda mig av epoxy och glasfiberväv . Hålen mäter ca 3x3cm max. Känns pilligt att klippa till små bitar av glasfiber. Självklart ska jag slipa ned kanterna på skadan men frågan är om det blir tillräckligt robust med att använda sig av glasfiberspackel? Handtaget är till för att man ska ta tag i det och häva sig upp från badstegen när man har badat.
-
Hej, Har ett bränslefilter på båten enligt bild. Vet ej när detta är bytt senast, bör jag byta det och passar vanligt CAV filter till filterhållaren? Man kanske bör överväga att köpa filter med avtappningsskruv för vattenavskiljaren?
-
Hej Rollen, Tack för ditt svar! Behöver man byta ut shimsen under justerskruven om man skruvar ur den och har på tätningsmedel?
-
Hej, Har märkt att det läcker en del olja från mitt ms backslag under drift. Ser ut att komma från lagerhuset, nr. 50 enligt sprängskiss. Tänkta passa på och byta packning nr 45 och 53. Är det bara att skruva bort bultarna med nr 49 utan risk för att någon del kommer att ramla ner i backslaget? Tack på förhand.
-
Hej, Ja felet lokaliserades. Spridarna var boven i dramat. Lämnade in spridarna för provtryckning, det visade sig att de inte höll tätt. Det droppade från dem och således kom det för mycket diesel som inte hann förbrännas. Dieseln som inte hann förbrännas låg och osade därav den kraftiga röken + kraftig doft av dieselavgaser. Lämnade in spridarna för översyn hos Marinexpress i Lysekil.
-
Var också mycket noga med att alla delar kom på samma plats som tidigare. Har kört en 30 timmar i sommar utan problem.
-
Ja bytte shims/packning under cylindrarna och mätte så de nya fick samma tjocklek. Topplockspackningar bytte jag också samt packningar till avgaslimpa och ventilkåporna. Allt drogs sedan med moment. Jag får helt enkelt montera av topparna igen och kolla så det inte kommit in vatten där. Luktar också mycket mera diselavgaser än tidigare.
-
Hej Ingemar, Tack för ditt svar. När jag rensade kylkanelerna monterade jag av både cylindrar och topparna. De var i mycket bra skick, var gott om anläggningsyta mellan cylinderlopp och kylkanal. Så betvivalar att felet sitter där.