johnerik
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm johnerik
-
Placering
Kadett
-
Har du kollat ordentligt varifrån det läcker? Du skriver att det läcker ur skvallerröret på expansionskärlet. Det är nog inte så vanligt att det sitter skvallerrör på expansionskärlet... Det brukar bara vara ett plastlock med en slang från kylarlocket. Du avser inte skvallerrör från vacumventilen? Vacumventilen brukar kunna läcka vatten om den inte servas regelbundet (orginalvacumventilerna är en skitkonstruktion). Men om det är som du skriver att du har ett skvallerrör på expansionstanken så är enda stället som sjövatten kan komma in i motorn via värmeväxlaren. Det är enda stället där färskvatten och sjövatten är i närheten av varandra. Omfattade din trycktest hela värmeväxlaren med packningar (som inte rörts sedan testen)? Det är ur utloppet för överfyllnad på expansionskärlet som vatten kommer. Det är glykolblandat men du måste ha rätt när du skriver att enda stället som färskvatten och sjövatten är nära varandra är i expansionskärlet. Mitt trycktest gick till så att jag kopplade ihop utlopp och inlopp av färskvatten med en slang. Fyllde på vatten genom öppningen för locket. Lät kylaren stå orörd i flera veckor. Inget vatten försvann. Sen kopplade jag på tryckluft på utloppet till expansionskärlet en kort stund. Mätte inte trycket, höll bara munstycket mot röret men inte lufttätt. Vet inte hur högt tryck man vågar släppa på. Kollade på undersidan där sjövattnet är men kunde inte se någon fukt. Det blev väl inte en professionell kontroll så jag ska göra om den. Om kylaren är tät skulle läckande topplockspackning kunna ge samma symptom? Om topplockspackningen läcker borde väl det märkas på motortemperaturen? Jag har ingen klar minnesbild av hur mycket vattnet sjönk i expansionskärlet. Sjöreturvattnet från kylaren går till vacuumventilen och därifrån till avgasutloppet. Försöker bifoga några bilder men har problem med att få dem accepterade.
-
Hej! Under motordrift så trycks kylvatten ut ur expansionskärlet genom skvallerröret. Under 5 timmars drift ca 1,5 liter. Motorn är en sötvattenkyld Yanmar YSM 12 som suttit i båten sen 1975. Jag har provtryckt kylaren och konstaterat att den är tät. Kylningen fungerar som den ska vad jag förstår, motorn håller jämn temperatur, omkring 80 grader. Motorn är lättstartad. Om jag minns rätt så sjunker nivån i expansionskärlet något när motorn står men jag har inte behövt fylla på. Vattnet kommer ju från någonstans. Är det någon som kan förklara hur detta kan hänga ihop blir jag tacksam. Mvh John-Erik
-
Hej! Har tänkt att dra ner fallen till sittbrunnen på min B31 som har rufftak av sandwichkonstruktion. Blocken tänker jag fästa med 8 mm bult med ögla enligt bilden. Det blir förmodligen fyra block på varje sida. Frågan är hur jag fäster ringbulten. Räcker det med att bara borra ett 8 mm hål och dra åt lite lagomt? Alternativet ett rör runt skruven någon mm kortare än taket är tjockt för att kunna dra hårt. Eller gjuta epoxy genom utfyllningen i taket? Då går det ju dra hårdare så att man inte klämmer ihop taket. Hur gör man i så fall? Om man gör en plugg bör den väl vara väl förankrad i yttertaket annars blir det ju bara innertaket som tar upp belastningen. På undersidan har taket en vantskruv infäst i masten som mothåll. Nästa fråga: Däcksblocken tänker jag placera så att repen blir så raka det går för att minska belastningen. Måste skruvarna vara genomgående eller räcker det med att skruva fast i översta plasten? Taket har kurva och block är konvext så någon utfyllnad behövs.
-
Hittade själv på nätet. Det behövs en box mellan givaren och instrumentet. Den finns inte längre att köpa.
-
Behöver råd. I min båt sitter en relativt ny Aimar 200 khz lodgivare. Den var ansluten till ett Fus 108D registrerande instrument. Skriver ut på papper men har även en liten display. Instrumentet satt nere i ruffen. I sittbrunnen finns en SEA display som kan visa fart, djup och temp. Jag har provat att ansluta lodet direkt till displayen men den visar bara tempertaturen, inte djupet. Det finns även en Garmin 526 plotter och NMEA 2000 nätverk ombord. Är det någon som vet hur lodet ska anslutas? Behövs någon modul mellan lodet och displayen? Garmin har ju en lodgivare för NMEA 2000 men den är relativt dyr och kabeldragningen är lite besvärlig i min B31:a. Det vore bra om det som redan finns går använda.