Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"
Om du nu skall gör ett så pass omfattande arbete, varför inte göra det rätt när du ändå¨är igång.
Vad spelar det för roll om du repar den gamla gelcoaten - den är ju ändå förstörd och måste slipas matt och ren.
Varför lägga en epoxygund och sedan topcoat ovanpå som inte fäster på epoxyn. Topecoaten är ju dessutom i det närmaste omöjlig att få bra och kräver massvis med vattenslipning.
Eller är det så att vi inte talar samma språk och att det du skriver betyder nåt helt annat än det jag läser.
Fast vad vet jag - jag har ju bara jobbat med plast och plastning på amatörnivå sen 1970.
Det finns inget jag hatar mera än onödigt arbete så det vill jag helst undvika.
Jag har somsagt i stort sett noll erfarenhhet av båtar och glasfiber. Jag sysslar med bilar, lastbilar och bussar till vardags.
Men så som jag har uppfattat det så är gelcoaten något man inte kan spreya på eller måla dit efter att båten är byggd. Jag skulle vilja jämnföra det med plåten på en bil. Sedan så kan man ju svetsa i plåt och laga gelcoat men mer än så vet jag inte.
Det känns onödigt att repa gelcoaten, blir ju såpass mycket mera slipjobb då. Men båten ska skrapas/slipas ned till gelcoaten så att den får en fin yta, låt oss kalla det för plåtren.
Så som jag tolkar det så räcker det att endast lägga ett lager med epoxi och sedan är det klart. Det finns alså ingen epoxi grundfärg, baskulör och klarlack ?
Förmodligen blir det så att jag överlämnar all fom av lackering till min busslackerare som är van vid glasfiber då många bussdelar är av glasfiber och han har ett fritidsintresse i båtar och borde kunna koka ihop något bra.
Tack för svar.