Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Backman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Backman

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" Om du nu skall gör ett så pass omfattande arbete, varför inte göra det rätt när du ändå¨är igång. Vad spelar det för roll om du repar den gamla gelcoaten - den är ju ändå förstörd och måste slipas matt och ren. Varför lägga en epoxygund och sedan topcoat ovanpå som inte fäster på epoxyn. Topecoaten är ju dessutom i det närmaste omöjlig att få bra och kräver massvis med vattenslipning. Eller är det så att vi inte talar samma språk och att det du skriver betyder nåt helt annat än det jag läser. Fast vad vet jag - jag har ju bara jobbat med plast och plastning på amatörnivå sen 1970. Det finns inget jag hatar mera än onödigt arbete så det vill jag helst undvika. Jag har somsagt i stort sett noll erfarenhhet av båtar och glasfiber. Jag sysslar med bilar, lastbilar och bussar till vardags. Men så som jag har uppfattat det så är gelcoaten något man inte kan spreya på eller måla dit efter att båten är byggd. Jag skulle vilja jämnföra det med plåten på en bil. Sedan så kan man ju svetsa i plåt och laga gelcoat men mer än så vet jag inte. Det känns onödigt att repa gelcoaten, blir ju såpass mycket mera slipjobb då. Men båten ska skrapas/slipas ned till gelcoaten så att den får en fin yta, låt oss kalla det för plåtren. Så som jag tolkar det så räcker det att endast lägga ett lager med epoxi och sedan är det klart. Det finns alså ingen epoxi grundfärg, baskulör och klarlack ? Förmodligen blir det så att jag överlämnar all fom av lackering till min busslackerare som är van vid glasfiber då många bussdelar är av glasfiber och han har ett fritidsintresse i båtar och borde kunna koka ihop något bra. Tack för svar.
  2. Tack för alla svar och modellinformation! Jag gör så att jag strippar båtens nuvarande enkoponents oljebaserade färg med någon form av stripper. Skrapar av färgen med en plastskrapa (efter att det rest sig) för att inte skada gelcoaten under. Tvättar grundligt och efter det torkat slipar jag bort ev rester av oljefärgen. Lägger igen ev defekter med spackel och slipar ned det och lackar med Epoxi grund och topcoat.
  3. Tänkte höra mig för om det är någon här som har lite tips på ett bra kem man kan använda för att få bort en mindre bra "topcoat" ifrån min okända båt. Jag skulle kunna tro att det är någon form av oljebaserad skräpfärg någon kletat på för X antal år sedan. Båten är förmodligen en Ockelbo eller någon form av Selco ifrån 60-talet. Har hittat lite info om bottenfärgs lösare men vet inte om det är samma sak man bör använda för att få bort denna röda färgen. Den ramlar nästan av av sig själv så jag funderar på om man kanske bara kan använda en värmepistol och skrapa men är inte van vid att jobba med gelcoat och vet inte riktigt hur jag ska känna över den kombinationen. Tips mottages Om någon kan klura ut vilken båt det är hade det ju varigt kul också. MVH / Mattias
×
×
  • Skapa nytt...