Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

douakh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    166
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om douakh

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

1 415 profilvisningar
  1. Tidigt denna sommar tanka jag på en sjömack där det låg många båtar o vänta på att tanka. Jag blev framvinkad till en pump och fyllde tanken. På kvittot stod det fartygs-diesel. Jag har kontrollerat filter och dieseln är färgad. På mitt kvitto står det att jag betalat moms. Dieseln kosta nästan 20kr litern. Om jag skulle bli kontrollerad av KBV, kan jag få åka på att jag har obeskattad diesel trots att jag har betalat moms? Jag har kvitto på att att moms/skatt är betalt.
  2. Ok, du menar då alltså att de är jämförbara med AGM och att en vilospänning som min kan anses ok?
  3. Nej det är inte AGM. Det är Varta EFB.
  4. Ok, då väntar jag med spänning 😂
  5. Jag har två batterier 190ah styck som jag har mätt upp en spänning på 13.2v vardera, jag har kopplat ut solpanelerna och har ingen övrig laddning påkopplad. Är inte 13.2v för mycket spänning i ett läge där ingen laddning pågår?
  6. Jag har en sådan tätning och den har fungerat helt felfritt. Haft båten 3 säsonger och vid två tillfällen har jag haft en Auktoriserad Cummins-verkstad som gjort service och sett över allt och de har varken haft anmärkning eller någon anledning att se över tätningen. Inte heller har jag vid något tillfälle sett att det läcker. Härligt att slippa fylla på med fett.
  7. Tack för svar, motorn går riktigt bra och kylningen verkar det inte vara problem med. Återstår som sagt att kolla oljan, kanske rentav ett oljebyte med rekommenderad viskositet. Läst i gammal tråd att det varit summern som varit kass.
  8. Hej, jag har köpt en begagnad utombordare 15HK Mercury från 2012. När jag startar motorn piper motorn ca 6 sek, därefter tystnar den. Kontrollampan slocknar också samtidigt. Jag har läst att det vid uppstart ska pipa ca 1 sekund. Piper de kontinuerligt står det att det kan bero på Engine overhet eller Low oil pressure. Inget vekar fel när jag kör båten och signalen återkommer inte heller. Kylstrålen är normal. Jag har inte kollat oljenivån men ska göra det i dag. Tänkte först bara kolla här på forumet om nån har erfarenhet av detta?
  9. Tack för bild och svar. Blir installation som på min bild då det blir enklast att komma åt.
  10. Är det en sådan här koppling du gjort bakom rattpumpen?
  11. Tusen tack för infon. Du har möjligtvis inte bild på kopplingarna?
  12. Hej, jag håller på att installera en Raymarine Autopilot. Min befintliga hydralstyrning är Ultraflex med 5/16 slangar. Jag fann ett kit på Sea Sea med slang och kopplingar. När jag inspektera slangen som är av nylon med måtten 3/8 är det en väsentlig skillnad på tjockleken på slangarna. Funkar det med tunnare slangar till autopiloten än vad jag har i dag till min styrning?
  13. Håller på att installera Autopilot så att det inte blir så slingriga sträckor samt att man orkar dra ner på farten och kan ägna sig åt annat än att ratta :)
  14. Någon som kan rekommendera nån Garim Autopilot till en båt med roder och vikt på ca 5 ton?
  15. Jag hittar infon om min cylinder: Volume cc: 116
×
×
  • Skapa nytt...