LasseLu
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LasseLu
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
485 profilvisningar
-
Först och främst tack för svaret! Skulle säga att drevlyften ser ut som den här, hittad på nätet. Elmotorn varvar åt båda hållen som den var utan belastning, så en brytpinne kan det säkert vara. Frågan är i så är det elmotorn som måste lossas för ett byte?
-
Vi årets upptagning på slipern måste alla vi med inombordare fälla upp dreven. Detta för att dessa inte ska ta i rampen som slipern. Jag har flera gånger fällt upp och ned drevet i vattnet under sommaren, men väl uppe på bockarna denna gång går drevet inte att fälla tillbaka ned. Motorn till drevhöjningen låter (varvar) oavsett vilket håll jag försöker köra åt. Har sökt på nätet, tittat på sprängskisser, men utan att bli speciellt mycket klokare. Någon här som har några idéer vad det kan bero på innan jag börjar riva allt för mycket?
-
Hej, Håller precis på att byta motor i båten till en nyrenoverad AQ130 (B20) i en Oxelö 26:a (ungefär 2 ton båt). Propellern är dålig och behöver bytas. Tyvärr står det ingen stigning på den utan enbart 3510. Drevet är ett 280. Den gamla motorn som var i relativt dåligt skick varvade ut, utan att öka i fart i sista delen av registret. Någon som har en aning om vilken stigning det bör vara på en ny propp?
-
Tack för tipset om drevdelar. Jag ska inte renovera drevet själv, så jag kommer kontakta dem. Visserligen en liten bit att åka, men det kunde det ju kanske vara värt. Nej, jag ska inte renovera motorn själv, men väl ta ur drev och motor själv tänkte jag. Men även det beror på om jag kan hitta någon som kan göra det för en vettig peng. Jag har mycket att göra jobbmässigt (med firman) och ska jag vara ärlig, jag hittar hellre någon som både kan ta ur motor och drev, vet hur man gör (och dessutom gör det snabbare och bättre än mig), så kan jag lägga motsvarande timmar på jobbet och tjäna pengarna att betala med istället. Kan även tänka mig var behjälplig med assistera vid ur och i-montering. Vad det gäller motorn har jag varit i kontakt med http://www.krillesmotor.se/ tidigare som verkar duktig. Har även en annan kontakt som även han verkar kunna B20 innan och utan. Vi får se där. Tips emottages självklart tacksamt.
-
Råd och dåd med motorrenovering. Hej, har en Oxelö 26:a med en B20 med dubbla förgasare och 280-drev (eller möjligen 290). Motorn har suttit i runt 15 år och direktkyld med havsvatten. Den börjar även bli allt mer svårstartad och orkeslös så det är dags att riva ut och byta mot en nyrenoverad maskin. Jag har som många andra, skruvat rätt mycket motor i min ungdom, men även om jag kanske kan så tänker jag låta någon kunnig stå för motorrenoveringen. Skomakare bliv vid din läst och hinner dessutom liksom inte då jag driver eget företag. Att hitta ett donatorblock utan gravrost är som bekant inte så svårt. Tanken är också att plocka ihop ett helt nyrenoverat block med ny kyllimpa, nya renoverad topp, nya lager m.m. Allt nytt. Jag väljer också att bygga vidare på B20-konceptet. Visst finns det modernare motorer och inte minst trevliga dieslar. Allt är samtidigt en kostnadsfråga. Jag kör inte så mycket med båten, varför merkostnaden för bensin inte är direkt besvärande. Mest blir det badturer med ungarna. Att en motor håller i 15 år och detta relativt problemfritt är också ett ganska bra betyg för en båtmotor och en konstruktion. En annan fördel är enkel och robust konstruktion, med gott om tillgångar till delar varför det får bli en ny B20 igen. Skillnaden denna gång blir en värmeväxlare med slutet kylsystem byggs till. Till frågorna då, jag tänkt riva ut både motor och ta av drevet och i samma veva få detta renoverat och ompackat. Frågan är bara var man börjar? Jag har inte hittat några bra ”gör-det-själv-beskrivningar” hur man tar av drev och tar ur motor. Är det någon som har några tips? Alternativt är det att ta hjälp med även detta. Båten finns i Nacka. Vem renoverar drev och kan dessa? Tacksam för svar Oxelön Zsa-Zsa