Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

Andreas79

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Andreas79

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

241 profilvisningar
  1. Jag har också hört att dom kan gå varma men då borde det vara bättre att göra om det så man inte förvärmer vattnet som man ska kyla glykol vattnet med som i sin tur kyler motorn?????, eller är det problem med att avgaslimpan har gått varm då är det en annan sak då kan det vara bra med ett två kanal system. Kom gärna med mer tankar vill gärna inte bygga något som sen inte funkar. Andreas
  2. Hej alla Jag håller på och bygger en ny avgaslimpa i rostfritt till min gamla aq170, orginal limpan har två vatten kanaler, efter filtret och pumpen går sjövattnet till olje kylaren sedan in i bakanten på limpan och ut i framkant sedan till värmeväxlaren för att kyla glykolvattnet och sen tillbaka till den andra kanalen på limpan och sen ut via drevet, nu undrar jag om man kan skippa mellan väggen i limpan och dra vattnet från oljekylaren direkt till värmeväxlaren och sen till limpan???????? Jag sparar mycket jobb på detta men volvo hade säkert en tanke med att göra som dom har gjort frågan är bara vad är tanken med denna uppdelning. Jag kan inte hitta någon annan som har denna uppdelning hur ser moderna raka sexor ut?? Fyror och v8or har ju ingen delning. Mycket tacksam för tips och råd. Andreas
  3. Max släpvagns vikt på bilen är 1600 kg och totalvikten på den trailer jag spanat på är 1800kg och den kostar 25500:- och får lasta max 1400kg så det ser lite taskigt ut för det verkar som om båten väger över 1400 och då kan jag aldrig köra lagligt med den trailern oavsett bil, jag bor mitt i Skåne så jag har 4-5 mil till närmsta hamn så nu lutar det åt att jag bygger en egen trailer och kör den som efterfordon för på den sträckan jag har handlar det om 30 min om jag kör i 80 eller 30.
  4. Ok Bilen jag har står det max släpvagn vikt 1600 kg med utökad b behörighet 2090 kg och så har jag hittat en 1800 trailer som får lasta 1400 men jag får bara dra 1600 enligt transportstyrelsen även om jag har BE så jag måste dra av 200 på last vikten altså bara lasta 1200, men om jag skickar in skylten och avreggar trailern och tar bort fjädringen så blir det ett efterfordon och då gäller andra regler, och om nu båten väger mer än 1400 kg så kvittar det om jag byter bil till en som får dra 1800 båten är för tung för släpet ändå, när det gäller 2090 kg som det står i regg papperna på bilen så inebär det att om jag skulle dra trailern fullastad altså 1800 kg så hade jag bara fått böter för jag har rätt körkortsklass bara fel bil.
  5. Har nylige köpt en Fjord 21 dc med vp 170 motor och ett aq 280 drev Vad är vikten på denna båt? Anledningen till min fråga är att den står i dag på bockar och jag ska köpa en trailer och skulle gärna vilja vara på den lagliga sidan.
  6. Har nyligen införskaffat en fjord 21 dc med en vp 170 motor, inför vinterkonserveringen började jag kolla över kylsystemet och kunde snabbt konstatera att ingen har öppnat och tittat på detta sedan båten var ny 35 år sedan, med andra ord så var där en hel del skit av en brun svart sörja mycket ser ut som grav rost nått liknar små havs tulpaner, värst var det i början av avgaslimpan, nu till min fråga är det någon som vet ett bra sett att rengöra denna limpa invändigt????? Provar nu i skrivande stund att rengöra den sista delen där avgser och vatten går ihopa med 95% saltsyra men det hände inget specielt när jag hälde i syran fräste lite men inget som direkt började lösas upp, har även funderat på en 1" luftslang med 8 bar luftryck där man tillsätter bläster stålkulor för att få till nån form av invändig blästring, funderar även på fosforsyra. Kom med tips och förslag
×
×
  • Skapa nytt...