Nilsek
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Nilsek
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
370 profilvisningar
-
Eftersom jag inte sett det i den här tråden så vill jag tipsa om Os:et Openplotter. Ett operativsystem som verkar ha allt man kan behöva för en ombord dator redan från start. http://www.sailoog.com/en/openplotter
- 47 svar
-
- 3
-
http://www.dwc-water.com/technologies/solar-reverse-osmosis/pressure-recovery-pump/index.html Tekniken bakom pumparna i de dyra systemen, inte konstigt att de drar så lite ström då. Jag tappade intresset nu, då det verkar vara smått omöjligt att hitta någon sådan pump utan att köpa färdiga system... Men det går ju lösa om man har överflöd på elförsörjning eller driver det maskinellt. Får hoppas att hitta något begagnat system!
-
Här har vi en lista på tyska. Albin 25 Dido's projekt:http://www.albin25.eu/_download/Wassermacher%20Teile.xlsx Fast han använde en pump i plast från en billig högtryckstvätt, dock rosta kolvarna isönder tillslut. Kostnaden för invertern att driva pumpen med är dock inte med i listan Insåg förresten att det pumpen jag nämnde i tidigare inlägg har alldeles för dåligt flöde för att vara intressant...
-
Får först ursäkta om det ser rörigt ut, skriver i telefonen och har en massa tankar i huvudet... Jo men då är frågan om man inte ska köra en växelströmsmotor från elverket för smidighetens skull, om du inte ska göra en fast installation. Jag har googlat och läst en hel del idag. Högtryckstvätten går bort då vi insåg att vi inte ville ha bensinmotor i maskinrummet, och hålla på att packa upp och ner har vi varken stuv och intresse för. Anledningen till att jag nämnde den var priset och lättheten att ha pumpen färdigmonterad från köp, utan krångel. Men ska man bygga om finns ju redan bättre alternativ att montera på befintlig maskin(dock dyrt). Sedan bör pumpen vara i rostfritt och keramiska material tror jag det ska var. De flesta högtryckspumpar är gjorda i aluminium och mässing vilket inte gillar sjövatten särskilt mycket. Sköljer man pumpen med sjövatten efter varje användning borde det dock inte vara värre än hemma. Det man skulle ha är en elpump, men det är fan inte lätt att hitta någon som blir effektiv om man mäter liter/ampere. Hittade en syrafast pump(70bar 0.5-1l/m) på alibaba för drygt 3k, kanske kan vara något. Dock ligger förbrukningen på 13a o 24v. Det.är.en stor skillnad mot vad en märkes watermaker tar för de effekterna. Att som någon nämnde ha en släpande propeller efter båten kopplad till.ett pumphuvud kräver ju antagligen någon växellåda eller liknande och är.utom mina kunskaper att räkna ut.
-
Albin projektet som länkas ovan använde filter från americanro.com. Det han använder landar på under 4000sek(utan frakt och tull). Då har man kapacitet för 108 liter i timmen med tryck på mellan 55-70 bar om jag fattar det rätt.
-
Väldigt intressant, känner själv att jag saknar watermaker. Men att bygga en egen låter eventuellt ett ekonomiskt alternativ. Ang pump till en vettig pengar så känner jag att en bensindriven högtryckstvätt skulle kunna vara ett alternativ? Antagligen i en box ute eller i motorutrymmet med draget avgassystem ut och filter kan man placera någon annan stans då jag läst att det inte ska sitta i maskinrummet. Liknande den här, fast plocka bort ramen. Dock rostar den väl bort fort som fan om den står i en låda.på däck. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/hogtryckstvattar/elektriska-hogtryckstvattar/hogtryckstvatt-220141/
-
Tack för din input Hasse_O. Det gav mig idén att mäta kabeln mellan radarn och displayen. Men det var full kontakt. Radarn och displayen hör ihop så det går inte att köra den ena utan den andra. Så jag tror jag går bet här, den här elektroniken är för avancerad för mig att veta vart jag ska börja leta nu när jag kikat det som är basic. Googlat i oändlighet hat jag gjort också. Får väl lämna tillbaka allt och försöka hitta någon annan.