Det är korrekt att Segelflyget fortfarande använder SI-enheterna i stor utsträckning. I övrigt använder vi som beskrivet höjd i fot, fart i knop, kurs i grader. Vindstyrka i knop, avstånd i nautiska mil men sikt i m/km.
Även flygvapnet gör detta numer i och med att flygplanflottan av JAS 39A/B pensionerades. C/D-versionerna flyger på internationella enheter som en anpassning till NATO och övriga civila världen. SK60 har moddats om med ny avionik och använder samma enheter.
I sverige har vi transition altitude 5000 ft och över det använder vi flygnivå eller på engelska flight level. Flight level är höjden i fot/100 över ett lufttryck som motsvarar standardatmosfären dvs. 1013 hPa. Vid lägre höjder refererar man till höjd över havet och den aktuella tryckytan (QNH). Lägsta användbara flygnivå ändras alltså beroende på aktuellt lufttryck.
Aktuella frekvenser för militär flygtrafikledning finns i AIP för respektive Flottilj.
/Flygledare och nybliven båtägare