Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Dahlstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Dahlstrom

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

571 profilvisningar
  1. Hej kära ni och tack för alla svar! Jag tog till min stackars 20 kronors kniv från Jula och följde ditt förslag Thallatha! Det var mycket riktigt mässing/koppar filtret var gjort av. Det såg ut som det var täckt av plast, men det var kanske alla lager av färg som bildat ett yttre lager på 2 mm? Hon ska i på måndag så jag vågar inte pilla för mycket, Hade jag haft en vecka till hade jag försökt skruva av henne. Jag hade velat byta genomföringen, men men.. Den tidigare ägaren menade att systemet skulle fungera hur bra som helst.. VI får väl se.. Ska prova tipset med kranen, att vrida på det efter sjösättning med en hink klar.. så får vi se vad som följer med! Jag har sagt det förr och jag säger det igen.. Jag uppskattar all er hjälp, och jag tycker det är en väldigt fin anda på det här forumet. Maringuiden med dess medlemmar är kanon!
  2. Tack Lintott! Jag tror mitt Mount Everest är att lyckas posta en bild på detta forum. En vacker dag! Jag drar fram skrapan imorgon och kikar efter, postar en uppföljning!
  3. Jag har försökt ladda upp bilder via mobilen, avancerad editor, jag blir fan förbannad över hur svårt det ska vara. NI får stå ut med mina sketna länkar, hehe.. http://imgur.com/a/EjWjs och här ser ni min gamla profil/ sailing Blue note
  4. Brukade se säl när jag fiskade vid slottet, inte varje gång men gott varannan.
  5. Tack för svar @rejas Ja, båtvärlden verkar rätt traditionsbunden. Jag skulle vilja se fler rosa/lila/limegröna båtar. Det är mycket vitt/rött/blått men skulle önska mig en silvrig familjeseglare, finns säkert en bra anledning till att det är som det är, kanske billigare färg? Det vore kul att tuffa omkring på sjön och mötas av regnbågens alla färger, och ja, inredda i björk. Kan tycka att mörka inslag i inredningen är snyggt, men det finns för mycket av det så jag antar att måttet blivit rågat. Nästa båt jag ska riva ut inredningen kommer få ett ljusare ansiktslyft.. Och jag måste kolla upp färgstarka alternativ till det yttre.
  6. Vad är grejen med båtinredning (trädetaljer) som alltid ska bära murrig engelsk kulör? Jag är ny i båtsvängen men tycker varenda båt jag ser ser likadan ut invändigt! Är det av tradition eller funktion det ser ut på detta vis? Vart är de ljusa träslagen/färgerna? Jag vill se björk, mer ask eller ljus ek/lönn. Jag står inte ut! De mörka träslagen äter upp rummet, gör det mindre och förfular det. Visst om det är mörk mahogny/ek, det köper jag, men oftast är det någon billig brun sörja till brun fanér/Lidl-färg jag ser! AHHH! Beror det på att jag är en fattiglapp som enbart är på jakt efter 70,80-tals båtar som jag har denna uppfattning? Kanske tillverkas båtar idag lika gärna i ljus som mörk interiör? Snälla säg att det är så, annars så vet jag inte vad...
  7. @Bhemac, Vad bra, då har vi alternativ! Hoppas hamnarna har öppnat för säsongen!
  8. @Flipperskeppare, Okej, kan man räkna med två veckors restid från Sthlm till Malmö? Tänker mig att minst ett par dagar går bort i hamn p.g.a. blåst?
  9. Dags att uppdatera tråden med en ny frågeställning! Vi planerar att resa i mitten på april och utgå antingen från Stockholm eller Skåne. Vad rekommenderar ni? Vi föredrar Stockholms-resan men undrar om den är praktiskt genomförbar? Hur klarar sig en Albin25a längst Sveriges östkust i mitten på april? Skulle ni föredra att sätta båten på hjul och rulla ner den till HBG eller liknande och utgå därifrån?
  10. Tycker det är jäkligt smart och ansvarsfullt att betänka sånt innan avfärd. Självklart inget måste, antagligen kommer ni inte stöta på en björn ens om ni aktivt söker dem, men att handla preventivt skadar inte. Om man förberett sig mentalt för olika typer av scenarier skulle jag tro att man får ut mer av resan. Skulle ni mot förmodan stöta på en björn räcker säkert ett varningsskott för att den ska lägga benen på ryggen. Har du funderat på att hyra beväpnad guide istället? Piratfrågan är väldigt intressant, hoppas någon med empirisk erfarenhet skriver några rader!
  11. Hej Är själv jägare och att skjuta en nalle är problematiskt. Ett tips som jag tycker du ska ta till dig är att bekanta dig med bössa samt målskjuta i god tid innan avresa. Kommer ni använda öppna riktmedel så se till att öva på det och inte bara med kikare. Används cylinderrepeter/halvauto eller slugs? Ta reda på det och träna efter dom premisserna. Ska man hårdra är dom ända säkra skottet mot en attackerande björn i huvudet eller ryggen om du vill ha knall-fall eftersom bogen blir svår att träffa mellan frambenen vid bröstet. Man brukar jämföra en attackerande björn som springer mot dig med att träffa en studsande tennisboll i 40-50 km/h m.a.o. jäkligt svårt att träffa hjärnan. Du ska ha flyt och träffa rätt. Vid dålig träff kan du antingen ha tur och skrämma iväg björnen eller ha otur och reta upp den ytterligare, och du får kanske bara iväg ett skott innan den är över dig, det går !SATANS! snabbt när den väl bestämt sig för att attackera. Mina erfarenheter baserar på brunbjörn, isbjörnen beter sig lite annorlunda men är väldigt nyckfull och nyfiken och betraktar ibland människor som byte. Ser du den på håll/ att ni är flera beväpnade är ni lite säkrare, men då ska ni skaffa er erfarenhet, att skjuta på rörliga mål är svårt! Jag ska tillägga att många erfarna jägare undviker jakt på björn eftersom det ställer sådana krav på jägaren och ett slarvigt skott kan sluta i katastrof. Många väljer nog att chansa vid dylika tillfällen och hyra ett vapen på plats med begränsad vapenvana från lumpen tidigare i sina liv. Det är ju ett alternativ, men glöm inte människor som inte äger vapenvana kan vara minst lika farliga som potentiella isbjörnar, både sett ur själva prickskyttet och säker vapenhantering. Skytte kan vara jäkligt roligt så se till att öva upp dig innan avresa! Det är dessutom en färskvara så flera år utdaterade erfarenheter väger inte särskilt tungt. P.s. nu utgår jag från att du inte redan känner dig trygg med vapen i hand vilket du säkert gör, men för andra som läser kan det då vara en informativ text. Lycka till!
  12. Kul med diskussion! Det är lärorikt att se er argumentera för och emot olika båttyper. Tack vare det har vi fått upp ögonen för båtens olika delar, vad för konsekvens placering av motor, interiör och köl har för inverkan på båtens egenskaper. Under årens lopp har man tydligen konstruerat på en och två sjödugliga båtar! Efter alla era tips har vi begränsat valet till en motorbåt. Segelbåt får bli ett senare köp, mycket beroende på att i är rätt färska hela gänget. Hellre får vi lära oss båtlivet i etapper istället för att ta oss vatten över huvudet. I valet mellan inom eller utombordare verkar det inte finnas varken rätt eller fel, men överlag lutar det åt en nyare inombordare. Om jag förstår det rätt, från alla era lysande tips, är det viktigaste att motorn är fräsch, resten löser sig mer eller mindre? Jag kontaktade Göran bakom sidan albin25.com, han förtydligade och underströk vikten av detta, nyare pålitlig motor vid långresor av den kaliber vi planerar. Det blir en sjuhelsikes massa mil på främmande vatten! Uttern verkar vara en trevlig båt, och med rätt, lite modernare och mindre törstig motor kan det vara ett alternativ. Albin 25an verkar vara det bästa valet för en färsking OM vi kommer över rätt båt till rätt pris. Resan med flera års planering går i stöpet om motorn tackar för sig mitt på en kanal med kostsamma reparationer som följd. Jag ska erkänna att en stålbåt lockar, att dessutom holländarna, som har mycket erfarenhet av kanaler, vurmar för stål säger ju något om materialvalet. Dock skulle vi kunna åka på en rejäl beta om vi gör inköpet nere på kontinenten. Tål att tänkas på. Sammantaget får vi väl ha en påse pengar redo, ge oss ut i djungeln, känna och klämma på olika modeller i god tid innan det börjar vankas avfärd och ha era råd i åtanke. Om man för enkelhetens skull visualiserar Albin 25 som utgångspunkt vad gäller "idealbåt" för vår resa, kan vi försiktigt närma oss liknande modeller och finna vår gyllene medelväg. Kanske en myra, kanske en utter, vi får se, man verkar kunna fynda med lite tur och timing. Vi är ju som sagt glada amatörer, väl i båten lär vi oss båtliv. Vad vi uppskattar MYCKET innan vi sitter och guppar är vilken bas vi ska investera i. Er responsen har varit fantastisk, bättre än vi vågat hoppats innan vi hittade maringuiden.se. Skriv gärna mer om ni får lust, men vill tacka er redan nu som ansträngt er med erfarenhet och tankar!
  13. Jävlar i min låda vilket pris! Har kontaktat säljaren så får vi se vad han säger. Tack för tipset @Minego! @Happysix, kul länk, slukade allt med hull och hår! @Lintott, då håller vi oss nog till välkända märken och modeller då vi är färska och lätt skulle kunna gå på en nitlott och köpa någon luffarbåt. Tack för tipsen
×
×
  • Skapa nytt...