-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Sommarvision
-
Placering
Kadett
-
Jo, jag hittade flera "misstänkta" kontakt och jord problem... Vet inte om det hjälper sen när batterierna är fulladdade? Men man får leva lite på hoppet. Svårt att säga om det egentligen var något fel, men nu fick jag ca 13,7V vid 1200rpm. En sak jag funderar på är vad den största skillnaden är mellan en bilgenerator och denna, i instruktionsboken står det att motorn är utrustad med en växelströmsgenerator på 10 Amp, var det den stora skillnaden på "vågorna" eller är det strömmen som var högre?
-
Då var motorn ihopsatt och provkörd igen. Den gav 13,7 volt vid med lite gas, då ju var inte batterierna fulladdade men det verkar ganska normalt. Ska bli kul att provköra den på riktigt i vår. Blev en helt annan gång i motorn när alla 4 cyl fungerande. Det enda som oroar mig nu är att den inte går att stänga av riktigt, den går ner i varv och bluddrar några sekunder innan den stannar. Det gjorde den ibland förra våren med vid provkörning på land, men den gick ju felfritt hela sommaren efter en riktig varmkörning i havet!!! Hoppas på samma självläkning i vår. Så nu ska förgasarna och bränslepumpen rengöras och få nya packningar mm. Såg att det var flera vacumslangar under förgasarna som var spruckna och lösa, samt att alla detaljer som har med gas reglaget behöver rengöras, smörjas och justeras in. Erfarenheter kring inställning av förgasarna mottages tacksamt. Ett stort tack till alla för hjälpen med Laddningen!!
-
Då har jag mätt likriktaren och det finns fyra hela dioder!!!
-
Ok, det ska göras men både på elschemat och på motorn så är regulatorn kopplad på samma skruv som autgående AC från statorn. Alltså inte kopplad efter likriktaren, men det kanske funkar annorlunda äv jag föreställer mig... Tacksam för hjälpen ,ursäkta mina envisa frågor
-
Åkte förbi och skruvade bort likriktaren och mätte den, båda dioderna var hela! Frågan är om man kan mäta upp regulatorn också... Kan det vara dioder i den också? Den får ju AC ström från statorn och måste ju leverera DC ström till förbrukare/laddning. Tror inte systemet skiljer på ström till batterier och till panelen, allt får ju ström från samma källa, eller? När jag frånskiljde batteriet var det bara för en tiondels sekund, så det var kanske inte så farligt trots allt... Ska bli spännande att starta upp i helgen och mäta ordentligt på allt, kan man koppla slangen direkt på röret efter vattenpumpen? Eller måste drevet på plats, känns som att vattetrycket från 75m slang inte kan orsaka skada...
-
Tack för alla bra svar!!! Ska kolla upp alla skarvar och jordpunkter också, för det var lite grönt i "huvud-skarven" Sedan var det ju ganska enkelt att testa dioderna, fanns bra scheman att följa för en ovan elektriker! En original likriktare kostar bara runt 500 från marindemontering.se eller drev.se så om jag hittar något fel blir det nog en sådan. Jag har ju egentligen en OMC Sea Drive 1,6 men det är ju samma motor. Det är ju viktigt för mig att motorn kommer i ordning, då det inte går att ersätta den så lätt. Den är ju monterad på ett lite ovanligt sätt. Hade det varit en normal utombords båt kanske jag valt någon mer bränslesnål modell !!! Men nu verkar jag ha den enda prototypen i världen från Ockelbo, så jag vårdar den ömt Här är en bild från förra ägaren då den stått på land några år. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder sen efter renoveringen, dom är tydligen för stora... Vet ni hur man laddar upp dom??
-
Här är en laddnings regulator med inbyggd likriktare från RINAB Den är för motorer med el-start upp till 700cc och klarar 230Watt Den har 2 ingångar för AC som kommer från statorn och sedan en till + på plinten. Går ju att koppla som på 84:ans schema, bara och bygla + som det är ritat på plinten Frågan är om den tål belastningen, jag har ju el trim/tilt också.. Törs man prova tror ni???
-
Börjar klarna lite... Då kan jag utesluta alla "bilregulatorer" Problemet är att laddningen går upp mot ca15-16 volt under färd så jag har kompenserat med lanternor och all annan 12v utrustning. Ligger väl högt ändå... Har inte mätt exakt än då jag håller på med annan felsökning och reparationer, ska montera ny tändspole i helgen då ska jag även mäta lite mer noggrant. Har ju solcell så batterierna 2x120amp är ju alltid full laddade. Jag byggde om elsystemet i båten förra vintern, allt utom original härvan till panelen och då drog jag en extra + från batteriskiljaren till panelen... därför kanske jag inte får nytta av regulatorn, kom jag på nu... Kanske är så att batterierna får mer ström än vad som ska till panelen... Vet att jag av misstag passerade 0 på strömskiljaren under färd vid ett tillfälle och har fått för mig att det började då, inte alls säkert men det kan ju ha skadat något då jag läst att systemet måste jobba mot ett batteri. Mobilen exploderade som satt i laddaren då... Men om likriktaren är trasig får jag ut någon 12 DC alls då? och vad händer om den är trasig ger den 12 AC till batterier mm då.... Har ju som sagt inte mätt utan bara sett hur volt mätaren stigit till rött, jag är ju rädd att skada plotter ekolod motor mm
-
Sommarvision började följa Båtvikt / Hästkrafter, Ersätta med laddrelä från bil eller snöskoter?, Renovera förgasare eller inte.. Johnson 115 -83 och och 2 andra
-
Problem med överladdning, johnson 115 -83 Har både likriktare och Laddnings regulator på motor. Har dålig koll på hur jag ska kunna utesluta vilken del som är trasig, finns många teorer... Om likriktaren är trasig borde jag väl inte få någon 12V dc ladd ström alls ?? Så jag utesluter den och inriktar mig på ladd regulatorn... Kan man ersätta den befintliga regulatorn med tex en reglerbar 13-14,5v som är gjord för en växelströms generatorer... Finns många "universal" i olika utförande. På en universal regulator till snöskoter som tål 204w är gul och grön ink AC från stator och röd DC ut till batteri, svart till jord. Den borde ersätta min regulator tycker jag Statorn ska ge omkring 10 amp tror jag. Hur fungerar dom tillsammans enligt schemat... Det går ju AC från statorn till både likriktaren och regulatorn... Sen DC från båda ena till batteri och andra nyckel, dom är ju samman kopplade men jag fattar inte hur det funkar ändå... Tacksam för tips!!!
-
Funderar på hur mycket man vinner på att "renovera" och vilka skillnader man kan vänta sig. Det gäller förgasarna på en Johnson V4 115 -83. Eller egentligen en OMC Sea Drive 1,6. (Samma motor) Det man verkar göra är att byta packningar, nål och munstycke samt rengöring. Rep satserna kostar bara ca 200:- styck, men frågan är om det kommer bli någon skillnad??? Och det kanske blir sämre om någon inställning blir fel, skulle tydligen medfölja någon sorts mall??... Det är idag inga fel vad jag märkt, mest i förebyggande syfte!!! Finns det någon som har erfarenheter eller tips??
-
Någon som kan hjälpa mig med mer info om min båt? Köpte den förra hösten, förra ägaren sa att den var byggd på Ockelbo varvet och ritad av deras arkitekt där som prototyp eller på beställning. Byggd på ett DC19 eller 20 skrov, har inte mätt exakt men den är ca 6m. Den har en OMC Sea Drive på 115 hästar från -83. Har letat som en tokig men hittar inget liknande... Bilderna är från Annonsen förra hösten.
-
Blev visst tokigt vid uppladdningen, ska fixa bilderna i morgon!!!
-
Äntligen hemma efter lite felsökning på motorn, loggar in här och ser att någon tänker som jag!!! Började med komp test, hade 8,3 på alla burkar med varm motor! Sedan fick motorn gå på lite gas, drog en tänd hatt i taget 1-3 så bluddrad den rejält men på sista hände inget... Kollade det stiftet lika nytt och fint som i våras. Efter lite noggran undersöknig så visade det sig att både + & - kablarna var av på flera ställen under gummit, dom har blivit klämda när kåpan tagits av och på tidigare. Så skönt att hitta ett fel och kunna fixa det under 400:-
- 5 svar
-
- 1
-
Ja det ska vara 115 hästar, den heter OMC seadrive 1,6l. ska vara exakt samma som Jonson vro 115 bara annan kåpa tydligen... Men jag är bara 99% säker, har sökt info i snart ett år och hittar hela tiden nya tips och uppgifter...
-
Har en ombyggd Ockelbo HT19 som väger omkring 1000kg med en 1.6l johnson V4 115 hp från -84. Tycker den är helt orkeslös och kommer inte ens upp i planläge med normal last ca 150kg och lite vind... Om vi frångår fel stigning på propeller och motorfel... Vad tror ni om kombinationen 115hp till en 6m båt med det skrovet?? Vi åkte hela sommaren och hade det kanon, men nu vill jag försöka få upp orken lite mer. Antingen går inte motorn mer än på 3 cyl, eller är i dåligt skick har känt av vissa vibrationer på lägre varv... Läste på något forum att det kan va svårt att "känna om den går på 3 cyl" Den startar ju alltid kanon, och när man fått upp varvet går den som tåget... Annars kanske propellern har fel stigning, nu sitter det en lite skadad men "till filad" 14x17 på. När man ger full gas bara bölar det, liksom stannar på 2800rpm... Det går snigel sakta, mellan 15-30 sec upp till planläge. Känns som båten sitter fast i vattnet... Sen går det lite bättre upp till maxfart på ca 25 knop då är rpm ca 4600. Men motorn ska ju varva max 5500rpm enligt manualen... Vart ligger felet tror ni? Hjälper det att byta propeller om motorn visar sig vara ok... ska även montera "Smart Tab" trimplan för att få lite lyfthjälp. Innan upptagningen tog jag några turer ensam med tömd båt för att köra slut på lite bränsle, och gissa om det blev bättre... Det sitter ju en fast tank i aktern på ca 150l som vi tankat full innan varje tur. Kanske är det så enkelt att motorn är för klen i förhållande till vad båten väger... Vet att det finns mycket duktigt folk på forumet så jag är tacksam för all hjälp jag kan få, då detta är vår första båt... Skruva å fixa det kan jag själv, men innan det så krävs det annan kunskap och erfarenhet!!!