Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

karlake

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om karlake

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för info, har skruvat i dag .och tittat på kugghjulen den som sitter bak i rorkulten och den som sitter nere är något skumt där, när gasen är max, så går kugghjulen runt ändå när jag vrider , det skall väl vara stopp vid full gas på drag, men skall titta på gasvajern om den är ok.
  2. Hej, har problem med rokulten mercury . När man skall gasa så går det att vrida runt gashandtaget hur många varv som helst, fast skruvarna stannar vid tomgång , samt full gas så går det att vrida runt runt. Är det någon som känner till det? Ock kan ge mig några tips, vore jag tacksam?
  3. Mellan motordelen och riggen är det ett mellanrum på en av mina äldre motorer. Jag tycker att det går lite för lätt att svänga, ett lite större mellanrum, är det meningen att det ska vara en packning där?
  4. Mina 2 äldre motorer har ett litet hål en bit över propellern, ca 3 mm, som det droppar vatten ur tog fram dom i dag såg jag detta det är inte nedre oljeskruven . Vad är detta för hål?
  5. Hej, Ni skall ha tack för eran värdefulla informationer. Det där med sjöboden får bli ett senare projekt!! Jag har inte , hör och häpna, ingen datavana.Jag är f n mycket tacksam att jag klarar frågor och svar här. Vet ni va, riggen fick jag bort och inpellern har jag i min hand. Skruvarna som höll inpellern var fastärjade fick ta fram vinkelslipen och skallarna rök. Men köpte på beställning nya skruvar a 350 kr, Nu är nästa steg att få ihop motorn igen. Godkväll.
  6. Hej, jag undrar om det fins någon sprängskiss på jonson motor som har namn på alla delar t, e, x. Propeller är nr 4 o s v. Inpellern brukar den ha någon beteckning.? Den jag har står det bara M VI på gummimaterialet. Är det någon som vet?
  7. Hej, tack för dom fina svaren. Sprängskissen var jättebra. Det underlättar att se hur det ser ut. Nr 55 låser den riggen? Nr 58 sitter den i motorn, och hur får jag bort den? Känner du till detta?
  8. Hej, tack så jätte mycket för din information. Jag har tidigare arbetat med att göra plastbåtar och även renoveringsarbete. Nu på senare tid har jag ett nyfunnet intresse, nämligen renovering av egna äldre båtmotorer. Därför är jag nybörjare. Eftersom du verkar vara så duktig på det här ämnet kommer nu en fråga från en novis. De 6 bultarna som du hänvisar till, sitter dom under motorn där riggen går ner, eller var? Det finns en liten lucka mellan propellern och en bit upp, där går det ett rör, har det röret något med växeln att göra?
  9. Har en äldre Johnson motor Seahorse 6 hk. Jag har lossat på skruvarna för att komma åt impellern, men riggen sitter fast någonstans så jag får inte loss den. Jag har tittat i motorn om det finns någon bult som håller den kvar men har inte sett någon bult eller skruv eller något annat som gör att riggen sitter fast. Kan någon ge mig råd hur jag ska tänka och göra? Ska växelföraren ligga i neutralt läge? Hur fxxxxn gör jag? Finns det någon dold skruv nånstans? Hälsningar från en något frusterad Karl Åke
  10. HEJ, du verkar vara en riktig hejare på detta, toppen tycker jag. Då vet jag att jag ska ta det försiktigt och inte hetsa upp sig utan ta det lugnt och kolla först. Men jag måste erkänna att jag är lite orolig för själva ingreppet, jag menar så att jag får allt på plats igen...Vet du vad man kan få tag på impeller modell äldre, har du något tips. Hälsningar o tack
  11. Jag har 3 st båtmotorer modell äldre, nu vill jag veta hur man byter impeller. Insuget av vattnet som går upp till motorn för avkylning, går vattnet igenom en slang eller ett rör via impellern, eller...? Dessa motorer har inte fått något bye av impellrar vad jag vet, d v s ca 20 år. Men jag funderar över detta då vattnet som kyler sprutar ut ändå. Kan någon klok svara på detta. Hälsningar
  12. Hej, 3 motorer gamla 2 taktare. Volvo penta 75 80tal 14 hk, crecent monark 75 80 tal 12hk, johnson 70 tal 6 hk. Hälsn karlake
  13. hej, är inte det på större och nyare motorer som anoden är monterad redan? Jag har en äldre 2 taktare från 75 80 talet. Karlake
  14. Hej, tack för strukturerade svar. Jo, strömspikar har jag hört talas om och jag trodde då att det hade något att göra kring detta, men glöm det för jag hade blandat ihop det med hårdvara i datorer. Så kan det vara när man inte känner till saker och ting. Har du något tips om var jag ska sätta min anode, jag har en plastbåt med en utombordare. Jag vill nämligen inte skruva var som helst i båten. Hälsningar
  15. A: Hindra galvanisk korrosion på metalldelar. Aluminiumdrev kan t.ex. korrodera bort om de inte skyddas. Rostfria propelleraxlar behöver oftast inte skyddsanoder. Inne i motorn brukar det finnas anoder som skyddar innanmätet från korrosion. Om du har stålbåt så behöver skrivet skyddas av anoder. Om du har roder av stålplåt så behöver det skyddas...... B: Ja, om du har metalldelar under vattnet (vilket är normalt att ha på båtar som har någon form av motor) C: Beros på vilka metalldelar du har under vattnet som behöver skyddas. D: Se svar C. E: Beror på hur mycket som förbrukats av anoden. Man brukar byta när ca 50% förbrukats. F: Ja, de måste ha elektrisk förbindning med den metall som de ska skydda G: ?? Vad menar du med strömspikar ??
×
×
  • Skapa nytt...