Mr_Merlin
Medlemmar-
Innehålls Antal
138 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej, Det var någon här som hade specat allt han gorde i samband med ett motorbyte. Landade på ca 40 timmar. Letat efter den tråden. Någon som har koll på den?
-
Midcabin kan vara ett bra alternativ till akterruff. Tycker du Runnö 22:an är stötig i lite sjö så är nog inte flippern mycket bättre,, den har ganska flack bottenvinkel ca16gr har jag för mig. Kolla in Norska båtar, te.x Windy, Draco och Fjord gärna med Jan Herman Linge som konstruktör det är bra sjö båtar.
-
Bra input! Den här appen är för planande båter det måste framgå tydligare. Tack
-
Bra förslag! Ska försöka få med något sånt i kommande version. Nu finns det två typer av skrov att välja mellan, lätt och normalt. Skulle kunna ersättas med någon form av "skrovkoeffiient". Har också en idé att man ska kunna vända beräkningen och se hur många hk som krävs för att uppnå en viss fart med en viss stigning och varvtal. Tack för inputen 😀👍🏻
-
Förslag på vanliga beräkningar som motorbåtsentusiaster ofta gör, mottages gärna? Jag håller på utveckla en mobil-app för beräkningar av hastighet och stigning baserat på längd, vikt, hp, varvtal och utväxling. Den verkar bli enkel och bra för ändamålet. Men vill höra med er om det finns något som man vill räkna på och där en mobil-app skulle vara til hjälp. Tips mottages, även om motsvarande finns i andra appar eller webbsidor. IOS https://apps.apple.com/se/app/boats-and-propellers/id1484505180 Android https://play.google.com/store/apps/details?id=se.aoli.marinecalc
-
@Caribic410 Snipe Design: William Crosby, 1931 Längd: 4,72 m Bredd: 1,52 m Vikt: 173 kg Segel: 10,2 kvm Trissjolle Totallängd4,20 m Vattenlinjeslängd3,90 m Bredd1,55 m Djupgåendeca 0,80 m Segelyta9,3 m² Deplacementca 145 kg Tvåkrona Längd4,63 m Bredd1,69 m Djupgående0,15/1,0 m Segelyta, storsegel7 m² Segelyta, fock3 m² Segelyta, spinnaker10 m² Mastlängd6,1 m Vikt160 kg
-
Är lite sugen på Snipe men har aldrig seglat en, Trissjolle och Tvåkrona har jag seglat tidigare. Har aldrig seglat jolle med trapets men om det går bra att segla en sån utan trapets så är det oxå intressant. Jollesegling i hård vind är nog inte aktuellt men upp till frisk bris tycker jag kan vara lagom.
-
@per_62 ja det du räknar upp är möjliga användnings områden. @ChristerN har fått för mig att en jolle som är avseed att använda med trapets blir jobbig att segla i lite friskare bris utan trapets? Fladdrande segel lova upp hela tiden okad risk förkappsejsningar m.m. Anledningen att vi inte vill ha en trapetsjolle är att vi börjar bli lite gamla, stela och inte lika rörliga längre.
-
CB55 ser trevlig ut men är ute efter en båt som man kan ha på en strandplats
-
Tänkte köpa en tvåmansjolle för nöjessegling. Vill ha en så stor jolle som möjligt men utan trepetz. Vad rekommenderar ni? Budget ca 20k Oxå kollat på 470 och Hobbicat men dom ”går” inte att segla utan trapets?
-
Missuppfattade din fråga lite, trodde du skulle montera K-jet sprutet på Aq151an men du skulle ju byta till en B230e då får du rätt bränsle/luftblandning och så. Vet att det finns några som försökt med LH 2.2 och 2.4 sprut på båtmotorer men dom är ju inte mekaniska. Dom som lyckats berättar om perfekt tomgång mer kraft och lägre bränsleförbrukning och bra kallstarts egenskaper.... Tycker att det låter som ett nedköp att byta bort Aq151an mot en B230e med tanke på att du har längre slaglängd vilket ger mer vridmoment som du nog kan behöva för att få upp en Flipper 700 med full semesterpackning i planing? Har funderat en hel del kring både insprutning och förgasare till Volvos rödblockare men valt en annan väg, jag kommer byta ut min AQ130c mot en Mercedes 2,4L Turbo diesel ;-) Om det är någon som tycker att det kan vara intressant så kan ni följa det på: https://dieselsnigeln.blogspot.se/
- 10 svar
-
- 1
-
Kan man få till det mekaniska sprutet så är det nog inte så dumt. Här finns en som har lyckats med K-jet på AQ145e som han kallar dom http://ockelbo.plars.org/ Det jag funderar över är hur du ska kompensera med mer bränsle då det skiljer en del i specen från en B23E och en AQ151. det sista man vill är att motorn ska gå för magert vilket kan resultera i totalhaveri. Weber 36/36 är ju populärt att byta till tror dok att en förgasaren blir i minsta laget till en 2,5L motor. skulle isf satsa på en weber 38/38 istället. Annars om du vill ha riktigt bra mos i motorn så satsa på ett par Fajs 45:or (Weber kopior) kanske inte det bästa för bränsle ekonomin men 36mm per cylinder kommer du märka stoooor skillnad på kraft i hela registret. Prata med Jimmie på Timos motor så får du bra råd ang förgasare till din motor. Annars är nog den bästa kompromissens mellan bränsle ekonomi och kraft Solex 44orna som sitter på motorn men dom flesta som har såna har också problem med kallstart egenskaperna.
-
Varför inte leta upp två såna här? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-CAMARO/All/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-32704098/ Måla upp dom, flytta över marindelarna och köra? TBI insuget kan du iaf inte använda. Eller ännu bättre försöka hitta två begagnade csb 350 (5,7L) så får du en uppgradering på köpet ;-) Det är inte jätte svårt, du kommer lära dig en massa och lära känna dina motorer innan och utan vilket ger en stor trygghet när man är ute och inte behöva ringa en mekaniker så fort det är något som strular.
-
Det enda som skulle kunna hålla att laga med utvändigt är JB-Weld. Motorbyggare använder det när dom ska bygga upp insugskanaler på portade topplock. Kan inte lova att det funkar men värt ett försök.
-
Ok, då har man lärt sig lite mer, trodde att alla marin turbos hade vattenkylda avgashus. Vad skiljer då en bilturbo mot en marinturbo mer än priset ;-) ??