Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025

EW71

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om EW71

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

454 profilvisningar
  1. Vi köpte en HR440 i våras med en 50-hästars Mercury och Smartcraftinstrument med "startspärr" Motorn är, precis som beskrivs i inlägget ovan, direktkopplad till batteriet...den enda funktionen strömbrytaren har (som jag märkt) är att den klipper strömmen till lanternorna (+ ev. extrautrustning?) Trots startspärren går fortfarande motorn att köra MEN den är varvtalsbegränsad. Enligt informationen vi fick vid båtköpet är detta en säkerhetsgrej...inte så kul att vara x antal sjömil ut till havs å tappa startspärrs"nyckeln" i plurret, det blir långt att ro ;-)
  2. Tackar! Har inte funnits tid att ta sig till stugan men nu i midsommarhelgen fick vi äntligen chansen igen. Har kört försiktigt och försökt följa inkörningsrutinen så gott det går. Första turen gick riktigt bra och tilläggningen gick över förväntan...såhär i efterhand hade det varit bättre med lite krångel för tur nummer två renderade i en liten simtur ut till bojen :-) Missade helt ankringsbojen och höll på att ställa till det rejält. Skönt med årets första dopp även fast det vart lite oplanerat ;-)
  3. Tack och tack för tipset! var/är en hel del att läsa och missade faktiskt kapitlet för inkörningen. Dock, av förklarliga skäl, har vi inte tokkört nåt än så nu kommer inkörningsrutinen följas :-)
  4. Äntligen kom då dagen då flytetyget skulle hämtas... Körde till Örebro i fredags morse för att få ut det mesta av dagen. Efter lite genomgång av papper, införskaffande av diverse (massa) tillbehör kunde äntligen vi rulla ut båten från firman (som vi fick ett mycket trevligt och professionellt bemötande av) Efter 25 år med körkort vart det således premiärtur med släp...lite pirrigt i början men allt flöt på bra! Det var ju även premiär för sjösättning av båt för både min och min fars del men även detta lyckades vi med...varken båt eller bil sjönk till botten. Det blåste rätt friskt, kanske lite väl friskt för två noobies till landkrabbor bakom rodret men vi lyckades ta oss till vår brygga och förtöja båten utan några större katastrofer (nåja, fadern fastnade med foten i relingen när han skulle över till bryggan och höll sånär på att drutta i plurret) Har bara blivit en kortare sväng men det här kommer bli skitkul framöver...ser verkligen fram emot nästa stopp till stugan
  5. Jag har precis själv beställt en HR440 med en Mercury 50 hästars fyrtakt...40 hästare var aldrig nåt alternativ för min del utan ville ha så mycket kraft som båten tillåter. Velade länge mellan Evinrude E-tec och 4-takt från andra tillverkare men valet föll till slut på Mercury tack vare närheten till serviceverkstäder mm
  6. Tack! Tänkte nog börja med båt- och motor som de är. Finliret kommer när vi lär känna båten lite bättre Lång väntan till våren nu...kommer förmodligen titta till den om nån vecka eller så då vi ända är i Örebro
  7. Tackar för svar! Nåt förslag på vettig trycktank? Edit: Det var uppenbarligen en sådan jag själv länkade till tidigare :-) /Erik
  8. Jag håller själv på och letar efter dito till min/vår båt. Fick tips av en kompis att Humminbird kommer med en ny serie kallad Helix som skall vara prisvärd. Har dock noll erfarenhet & kunskap om olika fabrikat så tar gärna emot tips oxå :-)
  9. Hejsan, Lyfter den här gamla tråden men är intresserad av din tankinstallation. Har precis beställt en HR440 med 50-hästars Mercury men vet inte hur jag skall göra med bränsletanken. Troligast är att vi kommer ha separat dunk som vi tar till macken och fyller från den till tanken i båten hemma vid bryggan eller hur gör man smidigast?!? Att traila den å tanka kommer inte å ske då båten kommer ligga permanent hela säsongen på samma plats. Mailade återförsäljaren om installation av fast tank och de skulle ha 6.500.- för en 40-45 liters tank monterat och klart. Är det kanske en sån här man skall satsa på istället men då måste den monteras ur varje gång den skall tankas? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2706 Tacksam för svar /Landkrabban
  10. Tack för synpunkterna! Vi betalar endast handpenningen i dagsläget, resterande belopp vid avhämtning av båten i vår. Att erlägga hela beloppet utan att fått med sig båt & trailer hade inte varit aktuellt.
  11. Tack! Fick med vinterförvaring (denna säsong), motorlås/låspaket & förtöjningspaket som bonus...småpengar i sammanhanget men ändå välkommet! Summa summarum kan man väl säga som en kund till oss sade (jag jobbar med Hi-Fi & hemelektronik). "En bra affär för båda parter är där bägge är lika "missnöjda""
  12. Tackar oxå för svar! Det blev en Mercury 50-hästars 4-takt till HR440 SC, leverans/hämtning i vår Nu skall kompisen få fixa fram nån vettig GPS/Ekolod men det tar vi i en annan diskussion /Erik
  13. Sådär! Gjorde processen ganska kort och beställde båt idag. Det blev en flong ny HR 440SC med 50-hästars Mercury som drivlina. Närheten till auktoriserad åf, totalpriset och bemötandet avgjorde köpet! Ser fram emot ett förhoppningsvis problemfritt båtägande
  14. Ingen felskrivning för jag tycker att den motorn är Otäck och har kostat mig väldigt mycket... Point taken :-)
  15. Pezz, Jag förmodar det är en felskrivning för det är väl E-Tec du menar?
×
×
  • Skapa nytt...