Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Henry_v

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Henry_v

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har lite frågor om hur man bäst tar bort fläckar på trädäcket. Jag tror att dessa är av att det spillts disel vid tankning i kombination med att däcket inte har haft tunt eller skadat ytskikt. Jag har slipat bort en stor del av dessa fläckar, men risken är att om jag slipar mer blir det inget däck kvar. Jag vet att det finns bra lösningsmedel som tar disel, men jag är lite orolig vad de gör med träet och om jag kan få på ett bra ytskikt efter. Kan det vara så enkelt att det bara är att betsa över? Tacksam för tips. Fredric
  2. Tack för svaret. Jag hade nog redan bestämt just den lösningen, men ville ha bekräftelse. Spricka i toppen på den gamla tror jag är begränsad till utsidan med tanke på att den hr körts med lagningen. Tänker ändå starta upp den och känna och lyssna på den. Kanske finns det någon som behöver delar där ute sen. Fredric
  3. Många spackel kan man även "bryta" genom att bland i färg så att de matchar underlaget.
  4. Kanske ett sent svar. Jag arbetar med fönsterrenoveringar och fick en fråga angående att ta bort mögel på en trävägg i en kyrka i anslutning till ett jobb. Vi undersökte det och en del svar leddes oss till att använda Klorin. Vi gjorde aldrig någon test så jag rekommenderar dig att antingen testa på en lite del, eller söka mer info i just den riktningen. Fredric
  5. Hej. Fick ta över en fin träsnipa i våras, men tyvärr fick jag ingen historia på den. Skulle först vilja veta när och var den kan vara tillverkad. Det jag vet är att den är tillverkad på ostkusten. Överbyggnaden är den förre ägarens skapelse. Om någon kan. Tack Fredric
  6. Först skall jag säga att jag novis när det gäller båtar och båtmotorer så ha lite överseende om alla termer inte är rätt. Jag har nyligen fått överta en träsnipa med en en konverterad Merecedes 180D från 50-talet i. Oklar exakt vilket årtal. Enligt den tidigare ägaren har motorn gått ca 50 timmar efter ”renovering”. Dock oklart hur länge den stått still. Har noterat två potentiella fel, förutom att den ser ut som stryk. Det en är en epoxy lagad spricka i toppen samt att det saknas en täckplåt på diselpumpen. Dels är backslaget kass och bortom räddning. Motorn är urtagen ur båten och uppallad i garaget. Noterade att den saknade komp när jag snurrade den första gångerna , men att den fick komp på åtminstone en cylinder efter två dagar. Har efter det haft ur glödstift och sprejat med 5-56 i hålen för att försöka lossa kolvringarna. (Vet inte om det var rätt, men det var ett tips jag fick) Men min fråga är om jag ens skall gå vidare i detta läget? Jag frågar detta med bakgrunden att jag har chansen att ta över en helrenoverad MB220D från '74, dock ej konverterad och undrar om jag skall lägga min energi på att konvertera den istället och sätta i den istället? Alternativet är att jag kör vidare på 180:an och betalar dyrt för reservdelar då det verkar vara en brist vara med delar till den samma, eller tar 220:an och lägger ungefär samma pengar på en konvertering. (Tänker då gör konverteringen själv) Min tanke är att jag dels får en motor som jag vet är i perfekt skick samt att tillgången på reservdelar är bättre. Ett frågetecken är hur steget från 42 hk till 60 hk påverkar båten. Min egen fundering här är att begränsa 220:an en aning i fall jag byter. Tacksam för era tankar och idéer. Fredric
×
×
  • Skapa nytt...