Först skall jag säga att jag novis när det gäller båtar och båtmotorer så ha lite överseende om alla termer inte är rätt.
Jag har nyligen fått överta en träsnipa med en en konverterad Merecedes 180D från 50-talet i. Oklar exakt vilket årtal. Enligt den tidigare ägaren har motorn gått ca 50 timmar efter ”renovering”. Dock oklart hur länge den stått still. Har noterat två potentiella fel, förutom att den ser ut som stryk. Det en är en epoxy lagad spricka i toppen samt att det saknas en täckplåt på diselpumpen. Dels är backslaget kass och bortom räddning.
Motorn är urtagen ur båten och uppallad i garaget.
Noterade att den saknade komp när jag snurrade den första gångerna , men att den fick komp på åtminstone en cylinder efter två dagar. Har efter det haft ur glödstift och sprejat med 5-56 i hålen för att försöka lossa kolvringarna. (Vet inte om det var rätt, men det var ett tips jag fick)
Men min fråga är om jag ens skall gå vidare i detta läget? Jag frågar detta med bakgrunden att jag har chansen att ta över en helrenoverad MB220D från '74, dock ej konverterad och undrar om jag skall lägga min energi på att konvertera den istället och sätta i den istället?
Alternativet är att jag kör vidare på 180:an och betalar dyrt för reservdelar då det verkar vara en brist vara med delar till den samma, eller tar 220:an och lägger ungefär samma pengar på en konvertering. (Tänker då gör konverteringen själv) Min tanke är att jag dels får en motor som jag vet är i perfekt skick samt att tillgången på reservdelar är bättre.
Ett frågetecken är hur steget från 42 hk till 60 hk påverkar båten. Min egen fundering här är att begränsa 220:an en aning i fall jag byter.
Tacksam för era tankar och idéer.
Fredric