Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Berka81

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Berka81

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

749 profilvisningar
  1. Ja självklart har jag kvitto, det är en seriös och auktoriserad firma. Men lär inte få svar därifrån förrän måndag och hade gärna bildat mig en uppfattning vad detta kan bero på och om det riskerar att bli omfattande eller snabbt fixat.
  2. Hej! Fick hem båten från service igår. Har bytt alla bälgar, stödlager och växelvajer samt en allmän översyn. Skall sjösätta på onsdag och var i full färd att montera på nya anoder när jag upptäcker att drevet läcker olja. se bilder. Antar att detta beror på att nåt gått snett när man återmonterat drevet? Den läckte inte när jag lämnade den. Har kontaktat verkstan, men är ju lördag idag så räknar inte med nån respons förrän på måndag. Forumet lär väl ha kompetens för att kunna förklara för mig vad detta kan bero på? läcker som ni ser i skarven där drevet bultas fast. Tack på förhand
  3. Det löste sig. Lösning är att ta bort låsbrickan som håller fast staget mot vinkeln och sedan bända försiktigt med en platt skruvmejsel mellan sprinten och kugghjulet av nylon så kryper den snällt ut, och det är bara att skifta.
  4. Någon som vet hur man ändrar svepvinkeln på torkarmotorn? Jag har öppnat motorn och inser att jag måste flytta armen till ett annat hål för att kunna ändra, men förstår inte hur jag skall få loss den? Rädd att man förstör den om man inte vet hur man gör!? Tips mottages tacksamt
  5. Får demontera och se vad jag kan komma fram till, men låter som worst case handlar det om en ny cirkulationspump? men känns som sagt att hålet är ämnat för dränering, frågan är bara till följd av vad och varför?
  6. Kan inte mycket om denna motor då båten är ny för säsongen (för mig). Inbillar mig dock att hålet som vattnet rinner ut ur är menat som just skvallerhål för att inte få in vatten på mer kritiska ställen. frågan är bara vad det beror på och vad som sannolikt måste åtgärdas. har ju inte tummen mitt i näven så frågan är om man vågar sig på att montera ner värmeväxlare mm för att komma åt pumpen, eller om man bär lämna bort det till en firma 🤔
  7. Fyllde upp direkt i värmeväxlaren och det är ju inget snack om vart det läcker (se video) https://youtube.com/shorts/-gR3ne-DCEI?feature=share läcker ur ett hål fram på vatten/cirkulationspumpen! Betyder detta att hela pumpen är skrot eller beror läckaget ur detta hål på något annat? sitter det en impeller inuti pumpen som gett upp?
  8. Räcker det att fylla expansionskärlet löpande när man startar eller bör jag fylla även på andra ställen?
  9. Har inte hunnit kolla mer på detta idag men kan konstatera att läckan måste sitta långt ner på motorn då den i princip är tömd på kylarvätska nu (ställde en hink under dyvikan). är svårt att komma åt att titta undertill men funderar på om det finns frostpluggar även fast den här slutet system? Kan ju vara en sån som läcker… antar att jag måste fylla upp systemet igen innan jag vågar starta motorn igen?
  10. Cirkulationspumpen menar du? borde det inte droppa från den om läckaget skulle vara där?
  11. Tog upp båten förra veckan, och körde den på land med spolmuff igår. Den startade direkt och gick fint. Efter 4-5 minuter på tomgång så hörde jag ett svagt skrikande ljud ett par gånger och blev lite misstänksam och stängde därför av motorn. kunde inte hitta något avvikande och avslutade därmed felsökningen. Idag på morgonen ligger det en pöl med glykol under båten som runnit ut i kölsvinet och ut på marken genom den öppna dyvikan. Får såklart panik, vad kan ha hänt och vart börjar jag att felsöka????
  12. Har precis köpt en ny båt som gått i mälaren. Båten är blästrad och expoxibehandlad 2018. Nu skall jag ha båten i Bohuslän och behöver måla botten med lämplig färg. Min fråga, behöver jag nån primer eller grundfärg innan jag stryker bottenfärgen eller kan jag applicera den direkt på epoxin? Skrovet/botten är väldigt slätt och fint. tack på förhand
  13. Det var verkligen snyggt 👍🏼 Skicka gärna PM med killens uppgifter (som du köpte av) tack på förhand
  14. Klart att det är ett plus att motorn är väl omhändertagen och servad. Limpor och knän är slitdelar som får bytas kontinuerligt. Det som du INTE kan göra så mycket åt är ju kylkanalera inne i motorn, där får du korrosion (mer eller mindre beroende på vatten) vare sig du vill eller inte.
  15. En motor med slutet kylsystem är mindre utsatt för invändig korrosion av naturliga skäl. Dessutom får motorn en jämnare temperatur och därmed lägre bränsleförbrukning. Finns massor att läsa i ämnet här på MG. Då jag skall ha min båt i Bohuslän där det är som saltast och mest aggressivt i hela landet så känner jag att ett slutet kylsystem är definitivt att föredra. Gör gott för andrahandsvärdet på lång sikt också inbillar jag mig.
×
×
  • Skapa nytt...