viza
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm viza
-
Placering
Kadett
-
Även om min metod kräver lite tycker jag den känns säker. Jag har också Penta motor/drev. Tömde och sköljde först motorn. Tog en drevsävk och kopplade en enkel länspump till spolmuffen. Pumen i botten på säcken. Körde pumpen en stund innan jag startade motorn för att impellern inte skulle gå torr. (Skulle tro det hade räckt) Sen fick motorn gå med länspumpen ansluten till spolmuffen tills tempmätaren visade arbetstemp. Läste sen av fryspunkten i blandningen jag hade i säcken. Jag "krympte" volymen i säcken genom att vika upp ett hörn. Behövde ca 15-20 l färdigblandad glykollösning. Efteråt tappade jag upp glykolen på dunk till nästa år.
- 15 svar
-
- 1
-
Precis ett sånt var det jag hade. Minns nog fel. Det var Classe och inte Biltema. Men Classe har det ju inte i sortimentet längre. Sirenen har de dock kvar. Som sagt. Det skrämde skiten ur mig själv många gånger! När man kommer till båten mitt i natten och ska sova efter att ha tagit några drinkar i land. Man smyger på bryggan för att inte väcka båtgrannarna ni vet. Man kanske tänker vara lite romantisk. Vad händer: Man smyger ombord, glömmer larma av, och helt plötsligt tjuter larmhelvetet i 120 dB! Alla, jag menar alla, längs bryggan vaknar. Man måste ursäkta sig och på morgonen känner man hur grannarna liksom hatar en med blicken. Ett jävla bra larm med andra ord!
-
Biltema har billiga såna lösningar. Hade en sån i min förra båt. Man kan ansluta flera larmpunkter till den. Jag hade en tunn matta under entrémattan som utlöste larmet när man klev på den. Höll på att skrämma skiten ur mig själv massor av gånger när jag glömde stänga av larmet. Tror dock inte den slutar larma efter en stund.
-
Jag hade en stor batteribank på min förra båt. Över 400 amperetimmar, fördelat på tre grupper. Under vintrarna underhållsladdade jag batterierna med en liten CTEK. Behövde bara byta ett batteri (starten) på många år. Den laddaren har ett vinterläge, vilket jag använde. Tror den laddar med lite högre spänning i det läget. Har tänkt göra likadant i min nya båt som har 240 amperetimmar i banken.
-
Kanske slår in öppen dörr nu. Har nyss skaffat båt med tryckvattensystem. Jag lossade tryckvattenpumpens anslutningar efter jag tömt vattentanken och varmvattenberedaren. Sen tog jag vattendammsugaren och satte munstycket över trycksidans anslutning och tätade med lite tejp. Då fick jag ett ordentligt undertryck i systemet. Sen öppnade jag först den högst belägna kranen och stängde den när jag tydligt hörde hur det sögs in luft där. Sen nästa kran osv. På toastolen lossade jag tryckvattenanslutningen och hörde hur det sögs luft genom även den slangen. Sen sög jag själva ventilen i toan tom på vatten. Varmvattenberedaren fick jag ur minst en liter till med hjälp av dammsugaren efter det slutat självrinna i dräneringsavtappningen. Vattentanken sög jag också ur en del extra vatten efter den slutat självrinna. Är nu helt säker på att det inte ligger vatten kvar nånstans. Tog hem tryckvattenpumpen för säkerhets skull. Anslutningarna var ju ändå lossade. Vattendammsugare is the shit! Kostar några hundralappar bara.
-
Svarar mig själv. Konserverade med drevsäck, 25 l glykolblandning och en länspump i botten på säcken kopplad till drevet med spolmuff. Hade spolat med rent vatten och sen dränerat motorn först. Körde motorn tills tempmätaren visade normal arbetstemp. Säkert 10-15 min. Vattnet i säcken var ordentligt varmt. Alla slangar var varma, även vattnet i beredaren. Jättesmidigt gick det. Slaskade ut en del, men har väl 20 l kvar till nästa år. Måste då fylla på med ren glykol eftersom det spätts ut en del.
-
Om man trycker in glykolblandning genom spolmuffen med en pump tills det kommer ut glykolblandning, behöver man överhuvudtaget starta motorn då? Eller kommer impellern att stoppa flödet om motorn inte går. Givet att man tömmer motor och limpor på vatten först. Funderar på att göra så via en drevsäck, med eller utan motorn igång. Då kan jag kolla fryspunkten med en glykolprovare på blandningen jag har i säcken när jag kört "runt" blandningen ett tag. Vilka pluggar måste jag öppna på motorn (8,1 l Penta) för att tömma den på vatten och var sitter dom.
-
Har nyligen bytt båt till en Chaparral 276 med 8,1 l v8. Har haft båt med mindre motor och rak axel tidigare. Min tanke betr vinterkonserveringen är att först spola ur motorn med färskvatten via ett spolmunstycke som sitter på motorn och därefter hänga en sk drevsäck över drevet. Säcken rymmer 40 l. Tänkte fylla säcken med ca 60/40 glykolblandning och sen låta motorn gå tills termostaten öppnar. Då bör jag ha glykolblandning i hela motorn, limpor, oljekylare etc. Jag kommer sen att tappa säckens innehåll på dunk. Nästa vinter återanvänder jag blandningen med en tillsats på ca 5 l ny glykol pga utspädningen. Vad tror ni om den metoden?