HenkeW
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm HenkeW
-
Placering
Kadett
-
Problemet löst!!! Kabeln från 61 på generatorn satt ihop med kabeln som går in i kabelstammen. Satt två "fabriks monterade" kabelskor som jag gissar ska sitta på motståndet. Kopplade isär och kopplade in en 2 watts lampa o vips funkar det!!! Undrar var klåparen innan gjort av motståndet? (Köpte båten i höstas så har inte kört själv) Han hade bytt generator påstod han och den ser nyare ut än -89, så det kan nog stämma. Ska leta rätt på ett motstånd, som antagligen innehåller en likriktare oxå precis som du skriver. Har ju en poäng i att säkring 8 (som är en glasrörssäkring) kanske kan stöka till det om den glappar. Så ett relä kanske är bättre. Tack för tipset!!! Båtsommaren vart inte längre så avlägsen! http://pull01.wholesalemarine.netdna-cdn.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/v/o/vol-834784_lg.jpg Bild på motståndet. Kostar ca:500-600 kr...
- 11 svar
-
- 1
-
http://www.discount-marine.com/club/files/aq131_volvo.pdf På sidan 24 är aktuellt schema. Motståndet är nr.21. https://www.startmotor.se/wp-content/uploads/2014/04/Kopplingsschema_Volvo_Penta_generator.jpg Den aktuell generatorn.
-
Tack för tipset! AQ171c har elektronisk tändning, så har inget separat relä (tror jag). Enda relät som har med tändning/start att göra är det som drar solenoiden på startmotorn. Så för mig låter det som att motståndet i mitt fall är borta/bränt. Laddlampa vore ju inte fel att ha, men innebär en del kabeldragning. Får ta fram elläran och räkna fram storleken på motståndet så det motsvarar en 4W glödlampa.
-
Jo det låter som ett alternativ. Får mäta lite i kabelstammen. Är lite fundersam på generatorn. I schemat för båten är det ritat ett motstånd på ena utgången(61 alt. D+), istället för laddningslampan. Men jag har inte sett det. Så ska lokalisera det, om det nu sitter något. OM det nu inte sitter något går det 12V till tändmodulen.
-
Känns avlägset med felkoppling på dessa tre. En batteriplus, en till tändning och en till startmotorn. När nyckeln står i 0-läget är det bara spänning på batteriplus. Jordfel eller kortslutning i kabelstammen är mina gissningar. Men som sagt, alla tips mottages gärna.
-
Som rubriken lyder. Motorn går inte att stänga av med nyckeln utan det blir till att rycka tändkabeln, med visst pirr i fingrarna. Motorn är en volvo penta AQ171c från -89. Tändningslåset är bytt av tidigare ägare, men det är ju ingen rocket-science att koppla in då det endast är tre kablar. Någon som har något tips?? Ska under morgondagen kolla upp alla jordningar. Tändmodulen är bytt, men med samma resultat. Ytterst tacksam för tips!!
-
HenkeW började följa Kan inte stänga av motorn med nyckeln
-
Har problem med powertrimen på mitt 290-drev. Det går att tilta ner men inte upp. Relät vi manöverpanelen klickar. Någon som har något tips? Båten är från -89. //Henrik