-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm peterlin58
-
Placering
Kadett
-
enligt tråden här ovanför HÄR där det finns bilder på hur biltopp / marintopp ser ut så kan jag bara konstatera att jag har en blandtopp. min topp ser ut som marintoppen fram men biltoppen bak .
-
HA ha ha ha ha Den var bra. ska kanske fixa en sån istället
-
HEJ ok då var man tillbaka igen efter lite bryt ihop:) under tiden nu som jag hållit på med tempgivaren så gick packboxarna i sjövattenpumpen sönder vilket slutade med vatten i oljan . så nu har man pysslat några dagar med detta problem. Nu har jag samtidigt läst på några trådar här att man inte kan ha tempgivaren i bak-kanten på toppen?? utan att den ska sitta i hålet som är bredvid termostathuset??? vilket är det rätta någon som vet ?? har även konstaterat att det nog är en biltopp på motorn, för att hålet längst bak i toppen som antagligen ska gå till elementet är igensatt med kemiskt stål. nu undrar jag oxå om man vill kolla det här hålet som i så fall ska vara borrat där bak var hittar jag det.??? ska det finnas bakom frost-brickan i aktern av toppen eller? är det inte den vattenkanalen som tempgivaren sitter i nu eller ligger det en kanal innanför den oxå??har letat efter bilder av hur detta ska se ut men det verkar vara hemligt för jag hittar ingen sån bild eller skiss.. någon som vet var man hittar det?? jag ska oxå tillägga att jag plockade ur termostaten för att kolla det här felet med skenande temp-instrument och det gjorde 20grader . så nu går den inte upp på rött utan stannar på ca.80-90 grader men som sagt utan termostat.den borde kanske landa på 15-25 grader, hela motorn, limpa, avgaskröken,termostathuset , frostbrickorna är ju iskallt utom just i det hörnet på toppen som tempgivaren sitter . hur kan detta bara vara möjligt??? har haft alla hål öppna som går att öppna till vattenkanalerna och spolat med både vatten och tryckluft. vattnet som kommer ut är kristallklart ingen skit eller rost kommer. vad ska man ta sig till??? börjar få smått panik nu. tiden börjar rinna ut nu för båten står utomhus.
-
ja det stämmer läste nyss att det extra +utaget var för till avsörningsskydd. ok Tack för länken
-
Jo men de skrev jag i ett tidigare inlägg här att när man sätter på tändningen så lyfter visaren till 10-15 grader och det är väl den tempen som är i motorn så här års. och det här som du skriver om generatorn har jag oxå funderat på tidigare att den skulle på något sätt få instrumentet att göra på detta sätt . för det är ju det enda som sätter igång samtidigt som motorn börjar snurra. men vad skulle det kunna bero på i såna fall? jag har en Bosch med inbyggt laddningsrelä den är kopplad på följande sätt , stora skruven röd + > startmotorn > batteri +.. D+ > laddningslampa 4w > tändningslås... jord i höljet på generator i blocket och - batteri. eftersom jag bryter jorden med huvudströmbrytaren istället för + för att minska gnistbildning så sammanfaller alla jordkablar även på denna som sedan går derekt till - baterri. men sedan har jag en utgång på generatorn ett stift som endast är markerat + och sitter på sinan av för sig självt stiftet med D+ jag antar att detta stift inte ska användas till något hittade ingen info om det när jag höll på kommer jag ihåg.
-
instrumentet gör inget utslag med bara strömmen påslagen . jag har bytt ut både instrument och givare problemet kvarstår likadant. inget utslag förän några sekunder efter att motorn börjar snurra. jag kollade instrumentet och givare med batteriladdare och ett glas med hett vatten innan jag satte den i båten då visade den att vattnet skulle vara 50 grader när jag kollade med stektermometern så visade den att vattnet skulle vara 60 grader. så då funkade den ju så långt . den ställde sig ju inte på rött.
-
det där med att extrajorda givare har jag testat förut ,likaså kollat att det inte sitter gängtejp på adaptern. jag har även kört den urplockad från sin plats med bara jordkabel och kabel till stiftet med motorn påslagen då visar den inget utslag. Den visar heller inget utslag när den sitter på sin plats med bara tändning påslagen. problemet börjar som sagt redan efter ett par sekunder när jag startat motorn då börjar nålen på mätaren att vandra med jämn hastighet upp till rött inom loppet av 30 - 60 sekunder.
-
ja dom heter aq 115 och aq 130 . ja det verkar som om att termostaten ska öppna på 54 g enligt din info. det som nu förbryllar mej ännu mer är att jag hade termostaten urplockad i sommras när jag gjorde rent. tog då med termostaten till en handlare som säljer sådana han luppade av den sen kollade vi den i varmvatten och den öppnade fint och så. sen tog vi nr på den och gick in på en grossist för marina termostater och fick fram denna som enligt den info ska öppna på 72 g. ( detta kommer antagligen att sluta på sjukan ) men då är det konstigt att motorn inte blir varm kylvattnet som kommer ut ur stöveln håller en temp på runt 60 grader skulle jag gissa . man kan ha handen under utan att bränna sig. men problemet med tempgivaren kvarstår eftersom den visar hundra grader innan motorn överhuvetaget är så mycket som ljummen än gång. min tanke har nu varit kan det vara så att blockpackningen inte blev tät på något sätt så det kommer in varma avgaser i kylkanalen . tanken springer bara i väg nu . är tacksam för att ni försöker hjälpa mej med detta .
-
konstigt det där med varvräknaren ??? men så var fallet att när jag hade kopplat in den så visade den 21oo varv på tom gång. när jag sedan kopplade på den lila kabeln på jord så sjönk den till 1000 varv vilket känns mer rätt när motorn går. jag vet inte om jag missuppfattade ritningen men jag antar att dom menar att man ska koppla ihop den lila och den blå kabeln som är jord. men efter vad jag fattade så ska väl inte den lila kabel användas på en 4cyl motor vilket jag var tvungen att göra
-
Denna motor är en volvo penta B20 . tempgivaren sitter i bak kant av toppen. termostaten är oxå en marin termostat. jag tror inte ens att det går att få dit en biltermostat i termostathuset eftersom biltermostaten är högre och öppnar uppåt och marintermostaten är platt på uppsidan . problemet är ju inte att motorn blir varm . utan att instrumentet visar att den är det. jag tror inte på cirkulationsproblem heller för när jag tar bort givaren så är det bra tryck i vattnet som kommer upp där. när jag mäter med stektermometer så öppnar termostaten på 76-78 grader och då kan man utan vidare ha handen på limpan och avgaskröken den blir då lite ljummen på frostbrickorna fram på termostathuset men inte varm. jag har funderat på samma sak som du nämde att man mäter med stektermometern längre in i kylkanalen men eftersom mätaren börjar göra sin färd mot rött redan när man startar motorn så undrar jag om det är något annat givaren mäter. givaren sitter ju ganska högt upp eftersom biltemas givare kräver en adapter för gängningen. men denna adapter som sitter i nu satt redan på motorn när jag köpte den. men det känns onekligen så att den sitter lite högt i kylkanalen. men vad skulle det vara i så fall eftersom den börjar göra utslag med en gång motorn går igång? jag har inte kört den här motorn förut utan köpte den och haft den på ett ställe och bytt packningar (sotningsats)sen satte jag i motorn nu för ett tag sedan och för övrigt går den jättefint mjukt tyst och fint. det är just det som förbryllar mig att den inte börjar göra utslag när jag vrider om tändningslåset utan så fort motorn går igång så sticker den upp på rött och stannar där. man tycker att vore det el fel skulle den ju göra så så fort man sätter på tändningen.
-
Hej. läget är nu detta.. jag har bytt instrumentet till ett nytt ,jag har bytt givaren tre gånger. jag har plockat bort instrumentet från panelen och kollat det separat med jord från både blocket och batteriet ,sladd från givaren till instrumentet plus från nyckel. när jag sätter på strömmen reagerar inte tempinstrumentet mer än att den ställer sig på 10-15 grader ca. men när jag startar motorn så börjar den genast att krypa upp till rött bara på 30 sek. alla instrument i panelen är nyinköpta av samma märke och dom fungerar perfekt.det är nytt tändningslås det är nya kontrollampor för laddning och oljetryck ny voltmätare ny varvräknare. dock var det något konstigt då jag skulle koppla in varvräknaren . när man kopplade efter biltemas ritning så står det där att man ska hoppa över att koppla in en lila kabel till jorden som finns på instrumentet. denna kabel skulle bara användas till 6 cyl motorer. men gjorde man så visade varvräknaren ca 1000 varv för mycket men kopplade man istället till den kabeln så visade den rätt alltså tvärtom en beskrivningen. tempmätaren det handlar om finns på denna adress http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8028_man.pdf varvräknaren är denna http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8025_man.pdf
-
Tack för svaret ! jag har redan kollat all el. jag drog bara för att extrakolla det här med elen kablar derekt från givaren till mätareinstrumentet(stiftet och jord) plus från nyckeln. när givaren inte sitter i givarhålet i toppen sjunker den, men när den kommer på plats i toppen igen så slår den i botten men inte på en gång utan inom en tidsperiod på 30 sek.
-
har nu bytt instrument , givare , kablar, både till jord ,plus, och till givare, men så fort som jag skruvar i givaren i toppen så beter sig instrumentet på samma sätt fast nu lite långsammare men det börjar nästan derekt att stiga upp tills mätaren står på rött och där stannar den . men motorn blir inte varmare än 78 grader. vad kan detta vara för fel .??? Någon som kan hjälpa mej??
-
nej jag har provat med givare som ska vara till instrumentet.
-
tack så jätte mycket för svaret. jag ska kolla upp instrumentet och se så det inte är något fel på det ,givare har ju som sagt kollat med flera stycken och fått samma resultat.