Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Degnell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Degnell

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Torshälla

Senaste Profilbesöken

506 profilvisningar
  1. Hej! Är som jag skrev i en annan tråd på jakt efter en vettig båt att köpa nu när årstiden gör att priserna är lite vettiga. Någon form av DC står högt på önskelistan då barnen tyckte det var obehagligt att åka fortare än 10 knop i vår öppna styrpulpet vi hade för några år sedan. Har hittat en Champion Allante 485 som jag är intresserad av, men hittar i stort sett ingen svensk sida om båten, så chansen att någon här har någon erfarenhet av båten är väl inte så stor. Däremot kanske någon har erfarenhet av motorn, en Johnson 90hk 2t från 1999? Svågern har en Johnson(dock VRO modellen från tidigt 90-tal) och den har bara jäklats enda sedan han köpte den. Någon som har ägt motsvarande motor eller båt och har lust att skriva några rader? Lägger in en bild på båt och motor om det är till någon hjälp då det verkar finnas flera varianter av motorn från ungefär samma årtal.
  2. Jo jag frågade säljaren men fick ett svar något i stil med att det inte var så mycket och att den varit inne på service varje år och det enda dom anmärkt på var att det var ett litet spel i ratten innan drevet reagerade. Det satt en 3-liters mercruiser med alpha one drev. Nog för att jag kunde få ner priset hyggligt, men jag är mer ute efter något att putsa upp snarare än att felsöka och reparera under vintermånaderna, så det kanske får bli en annan båt. Tack för svaren!
  3. Hej! Det bruna på bilden är sörjan jag tänkte på. Massor var iaf mer än en liter, kanske två. Jag såg inget direkt oljeläck, men det var ju lite kladd på motorn som skulle behöva en rejäl motortvätt. Lyfte på oljelocket och inget tecken på att det skulle vara vatten i motorolja vad jag kunde se där iaf. Pratade med en servicefirma för båtar idag, och dom menade på att det inte skulle vara nått vatten i motorutrymmet. Jag upplevde iofs att det var mindre vatten efter att vi va ute och provkörde, och båten hade inte körts på 6 veckor enligt ägaren.
  4. Hej! Planerar att köpa båt nu under hösten som jag kan putsa upp och göra fin inför säsongen 2017. Har varit och tittar på en Sea Ray 175 som med lite kärlek skulle kunna bli tillräckligt fin för lilla svängen. Det som gör att jag tvekar är dock att i motorrummet så var det fullt med vatten blandat med olja. Se bild. Är det bara så att det regnat in och det inte krävs så mycket oljespill för att resultatet ska bli som på bilden eller vad tror ni? Är rätt novis på båtar och har bara haft utombordare tidigare. Den är servad och genomgången på varv de senaste åren och det verkar inte som att ägaren sparat på kostnaderna. Tacksam för hjälp då affär skall göras upp i helgen om det blir nått.
  5. Jag har en -06:a, så det beror på vad du menar med nyare modell? Vad händer om man byter packning men inte ställer om tändningen? Ingenting eller kan det gå sönder? Kommer inte borra eller såga nått, min tanke är ju att ersätta en originaldel med en annan för att fortfarande ha en orginalmotor(men en annan modell)
  6. Tack guestsson, det var precis ett sånt svar jag eftersökte när jag startade tråden!!
  7. Tack EsoxDalbo. Det är klart tänkvärt. Är det så att det enda som skiljer är just den packningen så vet jag inte om jag skulle se det som ett hemmameck eller fultrimm utan mer att man utnyttjar motorns fulla potential, därav att jag frågar någon som vet och kanske rent av gjort det själv om det är så enkelt som det låter. Det enda man gör är att byta en packning till en annan orginalpackning och motorn blir då om jag förstått det rätt identisk med en annan 5 häst starkare orginalmotor. Men som sagt, förstår inte hela tråden jag länkar till och då framför allt delen med magneto timing. 99k va billigt. Jag gav 40k för hr410s, Tohatsun på 25 hk och en easyline obromsad 80-kärra allt från -06, samt lite flytvästar, rep, ankare, trycktankar och annat som hör båten till, och min tro är väl att om man vårdar den och håller efter den så är den värd det nått år eller två till om man känner att det här med båtar va skoj och vill gå upp på större modeller. Därav att jag funderar på andrahandsvärde. Trodde jag att jag skulle ha båten 10 år hade ju det varit av mindre intresse. Tack för att du utvecklade tankegången.
  8. Måste ändå säga att många av er tycks ha en bild av vad båtmotorer med några år på nacken har för värde som inte alls speglar marknaden(motorer på blocket). Skulle min 8 år gamla motor ha ett andrahandsvärde på noll så skulle väl ingen köpa nya båtmotorer om man helt sonika kunde få motorer som inte ens gått 100 timmar helt gratis?!
  9. Hej! Startade för ett par dagar sedan en tråd där diskussionen gällde om det var en bra idé att byta bort min m25c3 Tohatsu mot en starkare men äldre snurra. Har nu efter lite efterforskning blivit intresserad av att ta bort strypningen/strykningarna som skiljer min motor från 30-hästars versionen. Tråden jag läst och där just detta behandlas är denna: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/honda-tohatsu-nissan-outboards/618330-nisssan-ns25c2-throttle-cam-question Min fackengelska är väl lite risig, har gjort mitt bästa med Google translate, men förstår fortfarande inte till fullo. En packning skall bytas, så långt är jag med, men.. 12:37 den 12:e maj har sea rider gjort ett inlägg med tre bilder. Min motor ser ut som på bild 2(30hp) vid fullt gaspådrag, men på sista bilden så är "magneto timing" inte som på bilden. Någon som gjort denna operation eller bara är lite mer tekniskt insatt när det kommer till båtmotorer som kan förklara om byte av packning räcker eller om jag måste justera nått mer och isf vad och hur? Med vänlig hälsning, Andreas
  10. Tack för alla svar, har nog bestämt mig för att inte göra det bytet utan testa byta packning och kolla så att gasen går hela vägen och se om det funkar för att få ut mer effekt
  11. http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/honda-tohatsu-nissan-outboards/609771-tohatsu-m25c3-carb-question I ovanstående tråd fattar jag det som att man kan byta en packning och sen har man helt plötsligt 5 häst till. Låter ju löjligt enkelt, kan detta verkligen stämma?
  12. Tack, har läst båda länkarna tidigare. I den första kommer man så vitt jag kan läsa inte riktigt fram till hur man gör. Någon skriver att det är gjort på 30 sekunder om man vet vad man gör, men inte själva knepet. Den andra länken handlar om Tohatsus 4-takt, och tyvärr inte modellen jag har.
  13. Han värderade sin motor till 12.000:-, men jag vet inte vad min uppskattningsvis kan tinga för värde? 18.000:- kanske? Den är som sagt från -06 med rätt få gångtimmar och ser superfräsch ut och går utan några konstigheter. Ta bort strypningar lät ju också intressant. Någon som gjort det på en sån motor jag har? M25C3 heter modellen.
  14. Tack uvek! Det var ungefär vad jag misstänkte att ni skulle svara, även om jag hoppades på nått annat då jag är sugen på en större snurra och därtill blivit erbjuden pengar imellan. Någon annan som är av annan åsikt eller är det så att man håller med i det tysta? Tacksam för svar då jag vacklar lite. Vi pratar om en mellaskillnad på 5-8000:- till min favör. Tacksam för fler svar!
×
×
  • Skapa nytt...