Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Kronvik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    492
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Kronvik senast vann den dag 5 Juli 2019

Kronvik hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

167 Expert

2 följare

Om Kronvik

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Webb
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Plats
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Senaste Profilbesöken

4 895 profilvisningar
  1. Perfekt, då kunde jag hjälpa Vad bra! Lycka till med resten av jobbet.
  2. Enkäten kunde väl börja med om man är intresserad av elmotor eller inte. Om man ställer frågor på det där sättet, kan man knappast få fram något som överensstämmer med verkligheten.Å andra sidan tar ju första frågan bort alla som inte tänker skaffa elmotor och det kanske var meningen...
  3. Varvräknaren kopplas till "minus" på tändspolen, alltså på den sladd som går till Spetsar/kondensator eller tändmodul i strömfördelaren. (Varvräknare behöver ju också plus, och kanske dessutom jord, men det är troligen ordnat i instrumentpanelen)
  4. Sähär ser det ut i struten. Det finns inget som kan ta emot, utom skyddsplåten, den måste skruvas loss, förstås, annars fastnar den i svänghjulet. Lycka till!
  5. Om du menar hur du får loss struten från motorn, så är det nog bara att knycka till så ska det lossna. På svänghjulet sitter en grej som ser ut ungefär som splines i en kopplingslamell på en bil. Jag tror du har lite rost och smuts där som tar emot bara.
  6. Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat på detta förr. Jag hade faktiskt lite nytta av sidorna från verkstadshandboken, och fick motorn att gå litet bättre, trots att förgasarna inte var exakt rätt modell. Sen blev jag upptagen, och nås kunnig mekaniker tog vid, och fick förgasarna injusterade ordentligt. Så tyvärr kan jag inte berätta hur det gick till. Tack för hjälpen i alla fall!
  7. Kul med elstyrning! Hade du gjort nåt åt den, eller var det något du aldrig provat under gång förr? Det skulle ju vara kul om man kunde få nåt slags proportionalfunktion i en joystick, så den skulle ha ett mittläge, eller i alla fall olika fart beroende på joystickutslag Kul i vilket fall som helst, nu har jag en ny grej på min önskelista :)
  8. Då finns det ju orsak, om det verkligen är nåt fel på båten. Mitt svar var närmast ämnat att berätta om min erfarenhet, och att påpeka att alla båtar inte nödvändigtvis blir bättre med mera material i kölen. Det du är ute efter är kanske mer praktiska tips hur du skall utföra förstärkningarbetet? Du kan ju lägga in en bild på din båt, så kanske du kan få mer specifika tips. Lycka till!
  9. Effekten beror nog mest på vilken typ av båt du har, och vad dn har för brister till att börja med. Jag hade en plywoodbåt med drev och Volvo B20 i aktern. Båten var väldigt riktnings instabil, och ville bara svänga åt alla håll. Den blev märkbart bättre då jag lastade i 11 betongplattor i fören, det blev 88 kilo längst fram. Båten var i alla fall hemsk att köra, och såldes så småning om. Värsta problemet med den var att den var designad för inombordare och axeldrift, så motorn och tyngdpunkten var för långt bak. Är det verkligen något fel med båten, så kan det bli bättre med lite barlast i fören. Det smartaste är nog att pröva med sandsäckar eller en kompis som sitter längst fram i fören. Blir det ingen skillnad då du placerar en fullvuxen person i fören, så kommer sanden i kölen inte att ha nån inverkan heller. Höjden på vikten har inte så stor betydelse, man måste lasta riktigt mycket i kölen för att båten skall kränga mindre, det tror jag knappast lönar sig, ifall det var det du menade. Riktningsstabilitet är beroende av var tyngdpunkten är i båtens längsled, speciellt då man kör sakta.
  10. Behöver hjälp med förgasarinställning. Någon som gjort detta? En bekant har skaffat en vacker träbåt med en Volvo B20 som går helt otroligt dåligt. Allt ser bra ut, motorn verkar vara mekanislt frisk, allt är också rent och snyggt. Förgasarna är ett par Stromberg. Han hade igång den då vi började justera, och då vi slutade gick den betydligt bättre, men långt ifrån något man vill fara ut och åka med. Jag fyllde i lite olja för att jag minns att et fanns det alltid i farsans Saab99. Justerade huvudmunstyckena efter ett slags vaga instruktioner som han hade printat ut. Då motorn startade skjöt det i förgasarna då man gasade litet, så jag skruvade ner munstyckena en del för att ge mer bensin. Resultatet blev inte mycket bättre. Efter att ha ställt tändningen litet tidigare gick den bättre, men inte bra. Den elektroniska tändningen verkade ge väldigt liten varvtalsförställning... Förgasarna har justersskruv för munstyckena undertill. Tips?
  11. Jag antog där, att W Water betyder varmvattenberedare. Man kan nog anta att alla säkringar ska gå åt samma håll också.
  12. Den är nog ON då On syns. Standarden på vanlig installationsel, 230V är så då strömbrytaren är uppåt är den på, neråt är av. Det borde väl inte vara svårt att kolla heller, om du är osäker. Om varvattenerädaren är kopplad med en vanlig stöpsel, stickpropp eller vad du vill kalla det, så är det ju bara att koppla i en sladdlampa eller en rakapparat, och se om det händer nåt.
  13. En bekant söker en strut till ett Volvo Penta 280 PowerTrim drev. Motorn är en Chevrolet V8, så struten måste följaktligen passa till den motorn. Har du nån strut, eller nåt tips, tackar vi på förhand.
  14. Vi har IF och har inte intresse av att byta, sedan vi var på grund med förra båten. Båten var gammal, från 1972, men eftersom båten måste kunna användas efter reparation, blev ju de ersatta kostnaderna (trots att vissa delar var B-delar) betydligt större än vad beräkningar för åldersavdrag skulle ge. IF ersatte utan omsvep på ett snabbt och sakligt sätt. Vi har också en hög självrisk, för att få ner försäkringspremier, samma på alla försäkringar. Precis så tänker jag.
  15. 60 mil med 30-kärra är inget skoj. Man borde ju dela det på ett par nätter i så fall. Jag drog min båt på 30-kärra från Lule-Pitetrakten till Umeå. Det var 25 mil i stora drag, och sträckan tog ungefär fem timmar. Med överhastighet. Plus tid för kaffepauser, vi kokade kaffe i båten. Dragbilen var en LandRover, båt med trailer vägde mellan två och tre ton. Från kalmar till Gävle skulle vara ett riktigt arbetspass, och man vill inte köra huvudväg med 30-kärra dagtid, det lovar jag. Proffshjälp rekommenderas varmt, eller semesterresa, som Mackey säger.
×
×
  • Skapa nytt...