Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Christoffer_82

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Christoffer_82

  • Placering
    Kadett
  1. Har kört motorn med belastning nu ett par timmar vid olika tillfällen. Den går riktigt stabilt och kyler bra. Det är inte extremt mycket vatten som kommer ut men å andra sidan är det ju bara en encylindrig motor med trånga kylkanaler. Så länge jag inte överstiger 80 % (uppskattningsvis) av maxgas så ser allt bra ut. Vid maxbelastning kommer dock en massa oförbränd diesel ut vilket skulle kunna tänkas bero på att insprutningspumpen inte är perfekt inställt (alt. något "trimmad"). Något är det i alla fall som gör att mer diesel än vad motorn klarar av att förbränna kommer in. Funderar på att sätta på en varvräknare för att ha bättre koll. Den något tjocka röken har jag fått berättat för mig att det kan bero på kondens som eventuellt kan ha uppstått i tanken. Låter det rimligt? Vad är då bästa sätt att bli av med den? Jag får nog anse att problemet är löst och att det var en kass spridare som har ställt till det. Tack alla för er input!
  2. Tack för era svar! Nej, det är inte svart rök utan vattnet som kommer ut som är svart (sörja). Tittar man noga på filmen så ser man att vattnet inte är klart utan helt svart. Impellern är ny för säsongen och motorn verkar kylas bra. I alla fall när man ser på vattenmängden vid tomgångskörning och när man känner vi kylledningarna vid termostathuset. Kan det vara topplockpackningen som inte håller helt tätt vilket gör så att kylvatten kommer in i cylindern?
  3. Nu är den nyrenoverade spridaren på plats. Motorn går på ett helt annat varvtal nu och går mycket jämnare, som natt och dag. Den känns dessutom stabilare. Tyvärr har det inte löst mitt problem under belastning. Det ryker ganska kraftigt och kommer fortfarande svart sörja. Har kollat luftfiltret och där är inte så mycket att göra. Ser helt ok ut! Kolla gärna in följande länk för att se hur motorn beter sig: Vad säger ni om detta???
  4. Hej! Ursäkta sent svar men tänkte i alla fall ge en återkoppling på statusen. Tog med spridaren till en annan mekaniker som trycktestade den. Enligt honom var spridaren helt kass och sprutade ut diesel en stråle. Trycket var runt 2 bar och spridaren saknade helt shims. Den är nu lagad och trycket återställt till nånstans runt 160 bar. Ska montera tillbaka spridaren nästa helg och det ska bli mycket spännande att se resultatet. Men det borde förklara beteendet. Det som är anmärkningsvärt är att VP service säger att de inte hittar något större fel på spridaren och att trycket var ok. Väldigt märkligt och dåligt!
  5. Tack för alla svar! Jag har haft problemet en tid och hela den här säsongen har varit bortblåst. När jag bytte olja och oljefilter förra året så såg oljan svart och fin ut. Eftersom motorn knappt har gått i år så är jag tämligen säker på att det inte finns någon diesel i motoroljan. Vad är mest troligt - bränslepumpen eller insprutningspumpen? Kan man undersöka det på något sätt eller hur ser jag att vad som är slitet? Plocka ut insprutningspumpen och kolla på packningarna?
  6. Hej! Jag har ett allvarligt problem med min motor där jag än så länge inte har träffat på någon som kan förklara symptomen, inte ens flera Volvo Penta-auktoriserade mekaniker. Hoppas att det finns någon vänlig själ därute som kan lösa problemet. Det gäller en Volvo Penta md5b på en segelbåt. Scenariot: Motorn startar hyfsat lätt och det kommer lite dieselstänk vid start. Vid tomgång utan gaspådrag så knackar motorn fint och kylvattnet ser rent och fint ut. Röken skingrar sig snabbt. Ökar man gaspådraget vid tomgångskörning så ökar mängden kylvatten och allting ser fortfarande normalt ut. Kör jag däremot motorn med belastning, dvs. med växel och ganska mycket gas så blir kylvattnen efter en stund helt svart och det ligger en film av olja/diesel runt om båten. Det ser ut som en svart sörja som sprutar ut från avgasröret. Röken blir svart. Går jag sedan tillbaka på tomgång så återfår vattnet sin "naturliga" färg igen och röken blir vit. Det är alltså endast vid belastning som fenoment uppstår. Jag upplever också att det inte är maximal effekt på motorn utan den är ganska svag. Motorn dricker ingen olja och det finns inga spår av vatten i oljan. Enligt Volvo Penta service är det oförbränd diesel som kommer ut ur avgasröret. Spridaren är trycktestad och är intakt. Frågan är vad det är som händer?? Är det någon som har en idé vad som sker? Mycket tacksam för svar!
×
×
  • Skapa nytt...