ulinS
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm ulinS
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
907 profilvisningar
-
Inleder säsongen med ett nytt propeller test, en Michigan apollo 19" 😊 Vad kan man förvänta sig för egenskaper med apollo designen jämfört med blacksteel?
-
Jag lyckas inte nå upp i den data som finns i testfakta. Men når 38,6 kn på 5900 rpm iallafall, vilket är bra nära iallafall. Jag har dock vågat testa lite fler propellrar dock utan att testa höja motorn. Qucksilver Q4, Powertech PTR3 och Michigan ballistic XHS har jag testat och alla levererar antingen försämrad känsla och prestanda med båten på olika sätt. Powertech PTR3 (13.5x18) upplevs bäst som är betydligt mer cuppad jämfört med orginal blacksteel 13x19, dock så varvade den bara 5700 rpm och fick betydligt svårare att plana. Greppet förbättrades med powertech propellern jämfört med blacksteel. Dock sugen på testa propellrar igen då ja nu har trimplan som gjorde en grym skillnad att få upp huskyn ur vattnet. Kanske powertech proppen funkar nu? Yamahas Talon SDS skulle vara grymt kul att testa men samtidigt måste ja erkänna att blacksteel är ingen dålig propeller men jag som är lite pedant tycker det är lite skabbigt med den lackerade ytan som inte kan sitta fast 🙂
-
Vilket tråkigt svar. Klart han inte ska återställa motorn. Optimax säljs som 75/90/115/125 hk. En optimerad optimax från 90 - > 130 är inte alls på gränsen till att åka på motorhaveri. I princip är den inte längre strypt bara... Optimax motorerna är robusta och bra motorer som tål riktigt mycket drifttimmar om man håller efter med service. Är varvtalet fel på fullgas så är varvtalet fel genom hela genom hela registret. Dvs att du kanske åker på ogynsamt varvtalet i marchfart också. Jag tycker som nån tidigare nämnt, prata med propellertrim. De kan klura på vad du ska för propeller och du får bytesrätt på propellern tills du känner dig nöjd.
- 28 svar
-
- 1
-
Vad kul att du dokumenterat zipwake monteringen på youtube. Hade jag sett detta tidigare hade jag gjort likadant på min 😊 Jag monterade sent i höstas Lectrotab med gånglägesautomatik tillsammans med trimplan på 12x12 på min R6. Har varit på en kort provtur och är lite osäker på om 12x9 inte hade varit lämpligare. Men det är en klar förbättring med trimplan.
-
Oljan bytt 3 gånger, och oljan såg superfin ut vid sista oljebytet. Under ventilkåpan såg det helt nytt ut. Köper nu fullt ut att oljan var kontaminerad. I framtiden får dock min motor servas med olja från dunk. ÅF har skött detta mycket snyggt och låtit mig vara med och kika i verkstaden. För mig är detta fall nu avslutat och båten i sin vinterdvala 😊
- 26 svar
-
- 2
-
Gällande nötning på motor så är detta inte alls normalt. Ser man detta på sin motor ska detta anmärkas till åf. De ska bilddokumentera och skicka till yamaha skandinavien som i sin tur skickar vidare fallen till fabriken. Det finns ingen åtgärd för detta just nu men förhoppningsvis framöver.
-
Ja här kommer en uppdatering, då detta är ett mycket intressant case. Först och främst vill jag på inget sätt säga att min ÅF inte tar detta på allvar och utan tvärt om. Så absolut inget ont om dem. Just nu sköts det snyggt. Detta följs även av Yamaha Skandinavien, som är mycket mån om detta. Jag vill också tro att detta kommer lösa sig i slutändan. Alla kan göra fel om det nu skett ett misstag, det viktiga är hur det löser sig så jag blir nöjd. Beträffande min egen koll så är jag extremt noggran och kollar olja ofta, även dagen innan service. Motorn gick perfekt vid upptagningen. Ingen vatten i olja innan service mao. Det som spekuleras om är att oljefatet som användes kunde vara kontaminerat av fukt, då det tog slut just vid min oljepåfyllning. Ang detta håller Yamaha Skandinavien på undersöka med yamalube representant om detta är ens möjligt. Metoden som används när olja fylls på är att mekanikern har ett påfyllningshandtag som digitalt ställs in angiven oljemängd. Detta genom ett då slutet system till oljefatet, alltså oljan går inte inspektera. En koll på oljestickan avslöjade åtminstone för mig att nått är fel. Till deras försvar är då att när ett fat tar slut så skummas oljan och den ser grumlig ut, vilket mekanikern troligtvis tänkt. Detta skum ska klarna rätt fort, har jag fått beskrivet. Jag är mycket tveksam till att felet är oljefatet! Just nu är är läget att motorn ska sköljas genom upprepande oljebyten och varmköras mellan bytena. Skulle det vara annat fel så kommer det synas här. Det jag dock befarar är just att motorn är uppstartad med den där dyngan som jag visat med bilderna. Detta har jag fått diskutera med Yamaha Skandinavien om och han råder verkstaden att utöver spola och skölja att även öppna ventilkåpan/toppen för att inspektera efter korrosion. Loggar ska också kollas så motorn ej gått varm på verkstad. Vad tycker ni om dessa åtgärder? Frågan är hur har komponenter mått genom att vara uppstartad med denna vattenolja?? Samt stått i förvarad i ett par veckor med den.
-
När en service utförs förutsätter jag att man provstartar motorn med ny olja. Annars kan inte oljan se ut på detta sätt. Min teori är sprucket block alt topplockspackning som farit. Dock är motorn uppstartad med vattenblaskad olja, vilket knappast är nyttigt för motorn.
-
Hej, Motorn är modellår 2020 dvs ny för säsongen. När jag tog upp motorn hade den gått 52 timmar, vid dessa timmar såg oljan ny ut på oljestickan. Motorn lämnades in till ÅF för säsongsservice där både olja & filter bytes. Även bränslesystem tömdes enligt deras rutiner. Min motorn blev kvar ytterligare 10 dagar hos ÅF för utredning ang nötning på trimtilt system. Detta går läsa om i annan tråd här på MG. Det har nu gått ca 4-5 veckor sen service och båten står i förvar. Men igår fick jag för mig att kolla oljan, och blev mycket oroad av vad jag såg. För att bekräfta så öppna jag oljeplugg och vatten rinner ut samt olja enligt bilder. Tyvärr lossnade även dräneringsslangen för oljetömning så det blev onödigt kladdigt. Vad kan detta bero på? Den har gått 0 minuter efter service. Vad kan jag förvänta mig? Tömde ut ca 2 liter så det finns över en liter kvar av den där geggan för ÅF att finna. ÅF kommer få samtal imorgon såklart men jag var tvungen att skriva av mig pga smärre olyckliga känslor just nu....
-
Om jag får spekulera så är jag ganska säker på det vi ser är aluminiumoxid. En helt naturlig process, med åren kommer det vara överallt gissningsvis. Oxideringen går att polera bort men samtidigt är alumiumoxiden som bildats ett skyddslager på båten. Finns en intressant tråd om en linder båt här på mg.
-
Lite så är det. Ny fin kvalitetsmotor som byggts under bra förhållande ska slaktas ner för egentligen ett skönhetsfel, lite avskräckande ja. Upplagt för framtida problem, även om det är en duktig mekaniker som skruvar så är som sagt oskruvat bäst.
-
Verkstaden ska titta på min vid höstservice. Men att poängtera, vill man att detta ska bytas på garantin så innebär det en totaldemontering av hela utombordaren. På nåt sätt känns oskruvat bäst.. Men såklart vill man inte ha framtida problem med detta.
-
Jag köpte det på yamahacenter. Tror alla som säljer buster borde ha det?
-
Visst sägs att det inte behöver göras så mycket på en aluminiumbåt men har man köpt en dyr båt tycker iallafall jag att det är kul att hålla den ren och snygg 🙂 Smörjer in allt aluminium med hempel alu-protect.
- 16 svar
-
- 2
-
Jag som använt busters rengöringsmedel på min husky. Det går hur bra som helst att använda för att tvätta bort den bruna beläggningen på båten. I en konsumentprodukt som busters medel är så är det riskfritt att tvätta med. Det som synes på min båt är inte orsakat av tvättningen utan har blivit i vatten, därför jag klurade hur vatten påverkar aluminiumbåt. Obs! Tvätt av aluminiumbåt ska enbart ske med en syra. Man får under inga omständigheter använda basiska medel, avfettning eller liknande. Busters medel för tvätt av aluminiumbåt har ph4. Det finns billigare medel som gör samma sak men det viktiga är att tvätta med en syra, låt det inte torka in, aldrig i sol och skölj rikligt.
- 16 svar
-
- 1