Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Orvar2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    57
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Orvar2

  • Placering
    Löjtnant

Profile Information

  • Plats
    Göteborg

Senaste Profilbesöken

918 profilvisningar
  1. Fasen åsså! Tänker att jag kanske får be nån båtgranne följa med som följebåt för att testa den lite nu efter detta, så att jag har en bogserare på plats om felet kvarstår... Är ju fortfarande en gissning att det är värmenyp som är felet. Men kan inte komma på vad det skulle kunna vara om inte det.
  2. Ah! Ja, 25/26 på bilden oil injektion components. Men ny slang är redan på plats och levererar olja (den är genomskinlig så jag ser att det kommer). Hoppas det "bara" var ett värmenyp som ni säger, och hoppas det inte gett nån bestående skada :)
  3. Tror egentligen inte heller att motorn skulle ha en sådan slowfunktion, var väl mest önsketänkande Förhoppningsvis som du säger! Vill ju så gärna att hela felet är åtgärdat nu! Annars var det väl ändå en jäkla tur att det fick mig att upptäcka den trasiga slangen, hade ju gått helt åt helvete om man kunnat fortsätta köra...
  4. Finns en tank och den sitter monterad på motorn, sån där som man fyller på genom att öppna kåpan.
  5. Mercury 115 HK 2-takt, uppskattningsvis tillverkad någon gång mellan 1995 - 2005. Har en "ny" båt som jag tog ut på provtur igår. Tyvärr slutade det med att jag fick bogseras tillbaka till hamnen för att motorn dog och sedan inte ville starta. Innan avfärd gick den jättefint på tomgång och den gick väldigt jämnt och fint under åkturen fram tills det att den plötsligt verkade strypas. Enda felet jag hittat var att slangen som matar olja till bränsleblandningen gått sönder helt, så motorn har gått utan olja. Har nu bytt slangen och olja kommer fram som det ska, motorn startade direkt och gick hur fint som helst på tomgång och när man kör högvarv utan att lägga i växel. Men vågar inte ge mig ut igen förrän jag vet att inte samma sak kommer att hända igen. Till saken hör att det finns inga instrument eller signaler kopplade till motorn, jag kan alltså inte höra eventuella varningsljud eller se varvtal, temp etc. Vet någon om dessa motorer faktiskt skulle vara så sofistikerade att de stryper sig själva om de inte får olja för att förebygga motorras eller har jag bara råkat laga något annat fel? Den lilla slangen jag bytte satt precis där bränsleslangen går in till motorn.
  6. Hej! Har en Evinrude 2takt 55 hk från -79 som inte vill starta. Vid några tillfällen har den startat och gått i några sekunder innan den dör, den låter då som att den inte kommer upp i varv lite utan segar sig lite. Men mest startar den inte alls. Har synlig, blå gnista på bägge stiften och bensin flödar, inget fel i finfiltret. Nån som har några idéer om vad som kan vara fel?
  7. Häromdagen fick jag äntligen tid att åka ut och fortsätta pilla med detta. Och fann att det var den lilla kontakten som hindrar en från att starta med växel i som inte gav någon kontakt, nu är den förbikopplad och sinnesfriden återställd - motorn startar! Tack för all hjälp och ha en underbar sommar på sjön allihop!
  8. Ok, men då börjar jag med att plocka av och öppna reglaget för att kolla alla anslutningar där. Har ruckat lite på spaken för att den verkligen ska ligga i neutral men kan ju fortfarande vara något fel på den kontakten. Lyckligtvis finns det inget dödmansgrepp som kan krångla iaf! Tack för tipsen!
  9. En tanke: Om man har tändningen på och sätter pluskabeln som går till solenoiden direkt på kabeln som går vidare till startmotorn, borde startmotorn sätta igång då? Kan man göra detta för att ex utesluta att startmotorn är kass? Och om startmotorn då inte skulle snurra, är det definitivt att den är kass eller kan den ha dålig jordkontakt?
  10. Precis så är det, när tändningen är på har jag 12,4 fram till solenoiden men när man vrider nyckeln till start går spänningen ner till 0,2. Ahaa, jag tänkte att eftersom jag hade spänning dit fram borde felet inte sitta i tändningslåset, men det är ju klart att det kan glappa vid själva tändningen. Då är det alltså den ena av de två mindre kablarna på solenoiden som ska leverera ström vid startförsök för att öppna reläet? Och den andra av de två små som är jord då. Tack för tipset, blir till att börja kolla från reglaget då...
  11. Batteriet är nytt, bara att det använts till ett antal startförsök så nu är det halvladdat, men tänkte att det fortfarande borde räcka. Testade även med bilens batteri som låg på 12,67 men med samma resultat. Ja, förstår inte varför all spänning försvinner när man vrider på nyckeln, måste ju vara nånting som "käkar" upp all ström??
  12. Hej! Har en Evinrude 55hp -79 som har tappat livsgnistan. När man vrider på nyckeln är det helt tyst. Har mätt upp 12,4V från batteriet fram till solenoiden, men får ingen ström förbi den. När man försöker starta så dyker spänningen ner till 0,2V. Det första jag gjorde var att byta solenoiden till en annan som fungerade utan problem på en likadan motor. Kan detta tyda på något fel i startmotorn, eller kan det röra sig om jordfel? Jordkabeln från solenoiden löper in i nån kabelhärva och jag kan inte se vart den tar vägen, kan jag testa att jorda mot godset istället? Eller kan felet sitta i tändlåset trots att det är spänning till solenoiden när tändningen är på? Är inte så kunnig på el, så är i stort behov av tips och tricks!
  13. Hallå igen alla hjälpsamma medmänniskor! Problemen fortsätter :) Fick hjälp av littlebastard4 som försökte lossa svänghjulet för att kolla svänghjulskilen, men svänghjulet satt hårdare än maskinerna orkade med, försökte även på firma som inte heller lyckades få loss det. Hittade istället en likadan motor på blocket som skulle fungera, men monterad på plats på båten så startar den inte. Det är knäpptyst när man vrider på nyckeln. Har använt multimeter och mätt upp 12,4V fram till startsolenoiden, därifrån dött. Bytte till ny solenoid men har fortfarande samma problem. Fram till solenoiden kan jag mäta 12,4V men när man vrider på nyckeln så dyker spänningen ned till 0,2V. Nån som vet vad detta kan bero på? Kortslutning i startmotorn, dålig jord till startmotor eller ärg nånstans? Blir snart tokig, hade ju tänkt sjösätta innan första maj!
  14. Det här med svänghjulskil låter som att det kan vara något! Tack för alla tips! Kan också nämna att om det är någon med kunskap och tid som vill ta sig till Björlanda för att tackla det här problemet så betalar jag gladeligen vad det skulle motsvara att lämna in på verkstad,(har försökt lämna in den, men ingen har nån tillgänglig tid innan midsommar...) vill helst undvika montera isär saker jag inte förstår mig på
  15. Ok, har kollat gnistan och den ser väldigt stark och fin ut, så tror inte att felet sitter där. Däremot tycker jag att det är jäkligt konstigt att den inte startar på startgas när vi sprutar in det i förgasaren, som bäst blir det några puffar i tändningsväg. Samtidigt tycker jag det låter extremt att bägge förgasarna skulle vara så otroligt igengeggade. Därför känns det som att det nog skulle handla om något spjäll eller liknande som inte öppnas nånstans...Och det är samma typ av choke här, att man trycker in nyckeln, så ska kolla det också, låter som en typisk bov i dramat. Kan vi få dessa "misständningar" eller "puffar" pga något elfel? Tex att fel tändkabel sitter på fel tändstift eller nåt i den vägen? Kanske en dum fråga, men hade ju varit så jäkla typiskt om det vore nåt sånt...
×
×
  • Skapa nytt...