Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

hell_onion

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hell_onion

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

247 profilvisningar
  1. har hittat två intressanta objekt i mitt båtletande... båda är Ockelbo C20 men med olika motorer... 1. har en VP 205 -91 205hk 290 DP 2 .är utrustad med en Volvo Penta 171 16v och 290 drev. dessutom står det att den är monterad i slutet av 2000-talet efter renovering. vad blir skillnaderna ungefär i bränsleförbrukningen?? kan ju starkt misstänka att det första alternativet är törstigare (och roligare)?
  2. egentligen är det nog inte c20 som är så speciell... mera upplägget på hela båten. lite ruff så man kan sova i någon natt om man känner för det, soffa längst bak och lagom stor och det 2 delade kapellet så det inte blåser så om man är ute och det blir pissväder. dessutom tyckte jag dem låg bra i pris på blocket... är nog det som jag gillar mest med den, men finns det likvärdiga så är jag öppen för förslag dc21 har jag tittat lite på men speciellt ordentligt... ska nog fördjupa mig lite...
  3. har snöat in mig på att köpa en ockelbo c20. gillar det mesta med båten framför allt det 2 delade kapellet. finns det några liknande båtar med 2 delade??? tänker mig att det kan vara najs för ungarna om det blåser att dra upp halva kapellet så blir det som en hardtop...eller???
  4. Båtköp verkar svårare än var det var att fånga frugan en gång i tiden... Hittade en c20 med VP 205 -91 205hk 290 DP det är väl ingen b30? Tyckte den såg fräsch ut o hyfsat nytt kapell, ekolod, plotter och schyssta dynor. Den enda nackdelen jag såg på bilderna var att det verkade vara typ sofftyg på dynorna kändes inte så praktiskt... men mkt fräsch annars för 55000. Borde gå och pressa lite på priset
  5. 170 ian är en marinkonverterad B30, du ska absolut ha minst 170 ian en b20 är alldeles för vek för den båten, åkt med en Ockelbo dc21a och en B20 det var ingen höjdare. Bäst vore om du hittade en uppdaterad c20 med v6 eller v8. Har sett några med 171 16v men de finns de inga delar till, däremot 151 finns det gott om delar till, är som att gå på ica det mesta finns till den, till rimliga priser. Men det verkar vara väldigt svåra att få tag på. Ska hålla utkik... B30 verkar ju ha ruskigt dyra delar också. Ska försöka lugna mig lite och se vad hösten har att erbjuda. Kanske dyker upp fler när folk börjar plocka upp båtarna
  6. 170 ian är en marinkonverterad B30, du ska absolut ha minst 170 ian en b20 är alldeles för vek för den båten, åkt med en Ockelbo dc21a och en B20 det var ingen höjdare. Bäst vore om du hittade en uppdaterad c20 med v6 eller v8. Har sett några med 171 16v men de finns de inga delar till, däremot 151 finns det gott om delar till, är som att gå på ica det mesta finns till den, till rimliga priser. Men det verkar vara väldigt svåra att få tag på. Ska hålla utkik... B30 verkar ju ha ruskigt dyra delar också. Ska försöka lugna mig lite och se vad hösten har att erbjuda. Kanske dyker upp fler när folk börjar plocka upp båtarna
  7. Måste erkänna att det lutar åt en c20, men verkar svårt att hitta annat än b20 eller b30 i dem. När det blir båtköp så tar jag med min kusin som har en likadan som expert... så den blir väl granskad... men han gillade inte heller b20/30 riktigt men som sagt verkar det vara dem vanligaste alternativen.
  8. som sagt... magen säger c20... det enda som är tveksamheten är inombordaren och arbetsbördan... förutom servicedelen och konserveringen är det mycket mer delar att byta på en inombordare än en utombordare? mycket dyrare eller?? c20 känns som man kan lika gärna ta lite dagsturer och dessutom sova i om man vill. medans Uttern är mer en dagsturs båt och sen får man sova i den när man har soppatorsk =) så en c20 kanske man kan växa in i och utveckla sjölivet på sikt eller har jag fel??? fan va filosofiskt det vart i sista meningen.... = )
  9. detta ämne har säkert dragits igenom minst 200 gånger men ändå. Har bestämt mig för att skaffa båt, men har lite ångest... först tittade jag på typ uttern 510 ht vilket känns som en riktigt bra första båt. Sen lyckades jag hitta Ockelbo C20 som vart kär i på en gång. Är inget motor geni, men jävligt envis, kunskapstörstande och absolut inte tummen på fel ställe. Tar man sig vatten över huvudet om man börjar sin båtkarriär med en inombordare eller??? Har pratat mycket med några jag känner om fördelar/nackdelar och allt det där... men det är ju mycket tyckande och alla har olika erfarenheter etc. så inget svar är detsamma.
×
×
  • Skapa nytt...